۱۰ هزار دانش‌آموز به کلاس اول وارد نشده‌اند

دریافت از : لیلا سعادت

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش:

طبق آمار باید یک میلیون و ۲۹۳ هزار دانش‌آموز در کلاس اول ثبت‌نام می‌کردند

که تعداد یک میلیون و ۲۷۹ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند

یعنی حدود ۱۰ هزار نفر ثبت‌نام نکرده‌اند.

یوسف نوری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در رابطه با وضعیت دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در کلاس اول ابتدایی اظهار داشت: طبق آمار ثبت و احوال باید حدود یک میلیون و 293 هزار و 684 دانش‌آموز در سال تحصیلی جدید به کلاس اول بروند که از این تعداد یک میلیون و 279 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند.

وی افزود: بر اساس این آمارها حدود 10 هزار دانش‌آموز در کلاس اول ثبت نام نکرده‌اند البته این آمارها تا تاریخ 20 مهر است و باید بررسی شود که چه تعداد از این دانش‌آموزان به مدارس وارد نشده‌اند و چه تعداد ثبت نام کرده‌اند اما نام آنها در سامانه سناد (ثبت نام) ثبت نشده است.

به گزارش تسنیم، یوسف نوری چندی پیش نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درخصوص آخرین آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل گفته بود که 141 هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارد که در گروه سنی 6 تا 11 سال هستند و به مدرسه نمی‌روند.

علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم عنوان کرد: اغلب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در پایتخت در حاشیه شهر یا خانواده‌ای آسیب دیده زندگی می‌کنند که خانواده به آنها اجازه ورود به مدرسه را نمی‌دهد، آموزش و پرورش تلاش می‌کند با مکانیزم‌های مختلف مانند ارائه  پوشاک و لوازم التحریر رایگان آنها را به مدرسه بیاورد. برخی از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل نیز به دلیل مسائل مربوط به هوش و توانمندی‌های ذهنی به مدرسه وارد نمی‌شوند چرا که تعداد زیادی از آنها کودکان استثنایی هستند که خانواده‌ها آنها را پنهان کرده و به مدرسه نمی‌فرستند بنابراین باید با اتخاذ سازوکارهای مناسب زمینه جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را فراهم کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که سالانه چه تعداد دانش‌آموز از تحصیل باز می‌مانند،‌گفت: آموزش و پرورش برحسب درصد دانش‌آموزانی که وارد مدرسه نمی‌شوند و مقایسه اطلاعات اسمی متولدین و ثبت نام کنندگان به تعداد افراد بازمانده از تحصیل دست می‌یابد مثلا تعداد کودکان 6 سال تمام به همراه اطلاعات اسمی آنها در ثبت و احوال مشخص است همچنین آموزش و پرورش  آمار دانش‌آموزانی را که وارد مدرسه شده‌اند در اختیار دارد از طریق مقایسه این آمارها مشخص می‌شود که چه تعداد از کودکان به مدرسه وارد نشده‌اند، البته بخشی از این کودکان به خارج از کشور رفته و بخشی نیز فوت کرده‌اند.مرکز آمار وزارت آموزش و پرورش بررسی کرده است که مشخص شده سالانه 20 هزار نفر دانش‌آموز  از تحصیل باز می‌مانند البته باید بگویم که ملاک ما وارد شدن به موقع به مدرسه است که در این زمینه ممکن است دانش‌آموزی همان سال وارد مدرسه نشده و سال بعد ثبت نام کند. خبرگزاری تسنیم 01 آبان ماه