محمد رضا حدادی در انتظار چوبه اعدام است!

بايد بيدرنگ برای نجات جان او اقدام کنيم

 

محمدرضا حدادی، متولد ٢٧ اسفند ١٣۶۶ به اتھام قتل، در ١۵ سالگی دستگير شد و در زندان عادلآباد شيراز منتظر اجرای حکم است. تا بحال چھار بار اجرای حکم او به مدد ت:ش و فعاليتھای وسيع بين المللی عليه اعدام کودکان متوقف شده است. محمد رضای ١٥ ساله اکنون ٢٥سال دارد، ده سال از عمرش را، کودکی و نوجوانی و جوانی اش را با وحشت اجرای حکم اعدامش در زندان عادل آباد شيراز بسر کرده است. با اجرای ھر حکم اعدامی، مرگ خود را در مقابل چشمانش می بيند، تا بحال چھار بار برای اجرای حکم پای چوبه اعدام رفته است.

آخرين بار قرار بود حکم اعدام وی روز چھارشنبه، ١۶ تيرماه ١٣٨٩ اجرا شود که برای چھارمين بار متوقف شد . 

محمد رضا حدادی پانزده ساله بجرم پذيرفتن يک فقره سرقت منجر به قتل دستگير شد و به قتل اعتراف کرد. در دادگاه، ھم اتھام سرقت و قتل را بعھده گرفت و به ارتکاب جرم اقرار کرد.
محمدرضا چند روز پس از دادگاه و در م:قات با مادرش از “عدم پرداخت پول وعده دادهشده ” به خانوادهاش مطلع میشود. وی طی نامه ای در ١۶ آبان ٨٢ به اط:ع قاضی دادگاه می رساند که يکی از متھمين با وعده پرداخت پول از وی خواسته با توجه به نوجوان بودن، ارتکاب قتل را بر عھده بگيرد. وکيل وی معتقد است محمدرضا فريب متھم ديگر را خورده و در ارتکاب قتل ھيچ نقشی نداشته است.
دو متھم ديگر اين پرونده با وعده دادن ١۵ ميليون تومان، از محمدرضا خواسته اند که قتل را بر عھده بگيرد. به او گفتند چون تو زير سن ھستی، اعدام نخواھی شد، محمد رضا بدليل وضعيت ف:کت بار زندگی خانوادهاش، ارتکاب به قتل را بعھده ميگيرد، با اين اميد که با اين مبلغ به خانوادهاش کمک کند. اما متھمين منکر میشوند و محمد رضا بعنوان کسی که مرتکب قتل شده و به اين جرم اعتراف کرده بعنوان متھم رديف اول پرونده شناخته ميشود.
او اينک مجددا در چند قدمی چوبه دار است. طبق خبری که از زندان عادل آباد شيراز به ما رسيده است، صبحگاه سه شنبه ٢٠ شھريور، اسماعيل شفيعی که در ١٧ سالگی به مرگ محکوم شده بود در زندان عادل آباد شيراز اعدام شد. به محمد رضا ھم اط:ع دادند که نفر بعدی او خواھد بود!
اسماعيل و محمد رضا ھر دو در سن کودکی به جرم ارتکاب به قتل دستگير شده اند. با به دار آويختن اسماعيل، يک بار ديگر و برای پنجمين بار مطلع شده است که به زودی حکمش اجرا خواھد شد.

ما از ھمه فعالين عليه اعدام، از ھمه انسانھای شريف و آزاده در شيراز ميخواھيم که عاج:نه پا پيش بگذارند و با خانواده داغديده رحمت فرزندان مقتول که پدرشان را از دست داده اند، تماس بگيرند و مانع اجرای حکم قصاص محمد رضا شوند. رضايت اين خانواده تنھا شرط خ:صی محمد رضا از چوبه دار است.
ھمه ھم بندی ھای محمد رضا ميدانند که او فريب ھم پرونده ای ھايش را خو در ه است. ھمه ميدانند که او برای کمک به خانواده فقيرش پذيرفت جرم را بعھده بگيرد. درحاليکه او فقط پانزده سال داشت.
برای متوقف کردن اين حکم بايد فوری و بدون درنگ اقدام کرد. نھاد کودکان مقدمند از ھمه شما مردم ازادي خواه شيراز ميخواھد که با قدرت عليه اعمال غير انسانی حکومت اس:می وارد عمل شويد. با جمع شدن در مقابل زندان عادل آباد خواھان پايان دادن به کابوس دائمی مرگ محمد رضا که از ١۵ سالگی با او ھمراه بوده شويد. ھمين جا ما از خانواده مصيبت ديده رحمت ميخواھيم که نپذيرند، جمھوری اس:می طناب دار را برای کشتن يک نوجوان عاجز، به دست آنھا بدھد و برای ھميشه شريک قتلشان کند. ميخواھيم که او را ببخشند!
محمد رضا قاتل نيست! او يکی از بيشمار قربانيان فقر و ف:کت جامعه است.
محمد رضا حدادی بايد آزاد شود و تحت مراقبتھای فوری پزشکی و روانپزشکی ناشی از ده سال زندانی و در انتظار مرگ بودن قرار گيرد. 

نھاد کودکان مقدمند  ٢٠ شھريور ١٣٩٢ / ٢٠١٣ سپتامبر ١١