انتخاب نام نوزادان تازه متولد شده معضلی پیش‌روی شهروندان کرمانشاهی

دریافت از: رضا زارعی

اداره ثبت احوال:

 نامهای اصیل کُردی برای تازه متولدین، ممنوع!!

شهروندان کُرد در استان کرمانشاه با محدویت و موانعی برای انتخاب نام نوزادان تازه متولد شده از سوی ادارات و نهادهای این استان روبه‌رو هستند.
اداره‌ی کل ثبت احوال استان کرمانشاه، از صدور شناسنامه به نوزادی که نامش در فهرست از پیش‌آماده‌ی این اداره وجود نداشته باشد، خودداری می‌کنند.

به گفته‌ی یک منبع مطلع، ادارات ثبت احوال در اکثر شهرهای مناطق کُردنشین ایران به صورت رسمی با انتخاب نام‌های اصیل کُردی برای کودکان تازه متولد شده مخالفت می‌کنند، و در این میان اداره‌ی مزبور‌نیز در استان کرمانشاه به صورت هدفدار اقدام به چنین اعمالی می‌کند.

وی که نخواست نامش فاش شود به خبرنگار کُردپا گفت: “اداره‌ی ثبت احوال در مناطقی از کُردستان ایران که پیرو مذهب شیعه هستند، با انتخاب نام “خلفای راشدین” برای کودکان تازه تولد یافته مخالفت می‌کنند و در بیشتر موارد خانواده‌هایی که این اسامی را انتخاب می‌کنند از سوی کارمندان این ادراه مورد تمسخر واقع می‌شوند”.

از دیگر سو، مسجد بزرگ محله‌ی سنی‌نشین “حکمت آباد” کرمانشاه در آستانه‌ی تخریب قرار دارد و علی‌رغم پیگیر و مراجعه‌ی شهروندان به اداره‌ی اوقاف و امور خیریه جهت دریافت مجوز نوسازی و بازسازی، موفق به اخذ این مجوز نشده‌اند.

این در حالی است که حسن روحانی به هنگام تبلیغات انتخاباتی، شعار ایجاد فضای باز فرهنگی و رعایت حقوق اقلیت‌های ملی و دینی در ایران را مطرح کرده بود، اما هم‌اکنون شهروندان برای انتخاب نام فرزندانشان با محدویت نهادهای دولتی مواجه هستند. 

به گفته‌ی بسیاری از فعالان سیاسی، کلیه‌ی تصمیمات در ایران توسط وزارت اطلاعات و نهادهای موازی امنیتی حکومت اسلامی ایران اتخاذ شده و شعارهای حسن روحانی تنها باری جلب نظر شهروندان و کشاندن آنان پای صندوق‌های رأی بوده است. آژانس خبررسانی کُردپا 07 آبانماه