پزشک نبود، پرستار نمی دانست، آمبولانس نرفت؛ کودک مرد

دریافت شد از: حسین کفایت حقیقی

امامعصومه رفت و هیچگاه فرصت نکرد که از امام زاده مجل شهرستان اندیکا

 که برای عبادت  ساخته شده بود استفاده کند

یک کودک 2 ساله در شهرستان “اندیکا”از شهرستان‌های تازه تاسیس، واقع در شمال شرق خوزستان بر اثر عدم حضور پزشک درگذشت.

بنا بر اطلاع “کمپین صلح فعالان در تبعید”، معصومه دختر دو ساله بختیاری که در شهرستان اندیکا دچار عقرب گزیدگی شده بود، به علت عدم حضور پزشک در درمانگاه سد بزرگ شهید عباسپور، درگذشت.

طبق گزارش منابع محلی پس از شیون های معصومه ناشی از عقرب زدگی، توسط خانواده به درمانگاه سد شهید عباسپور (سد کارون یک که پیش از انقلاب سد رضاشاه کبیر نامیده می شد)، منتقل کردند ولی پزشکی در درمانگاه حضور نداشته است.

خواهر معصومه در گفتگو با خبرگزاری”ایبنا” می گوید: “تماس های مکرر پرستار نیز نتوانست دکتر درمانگاه را که در شهرک کوشک در حال استراحت بود، به درمانگاه بکشاند. فاصله شهرک کوشک تا درمانگاه تنها چند صد متر است اما نمی دانم چرا پزشک خودش را بالای سر بیمار نرساند.” 

خواهر معصومه که در تمام این مدت شاهد شیون های دردناک خواهر 2 ساله اش بوده است، در توضیح ماجرا می گوید: “پس از بی اعتنایی دکتر درمانگاه، پرستار درمانگاه آمپولی به معصومه تزریق کرد. پس از چند لحظه آمپول دیگری را برای تست به معصومه زد، اما خواهرم حالش بدتر شد. بعد از اینکه حال معصومه بدتر شد او را به سمت آبسردکن بردیم تا به دست و صورتش آبی بزنیم اما ناگهان بدن معصومه سرد و شکمش هم قرمز شد.”

گفتنی است درخواست انتقال معصومه به بیمارستان نیز با بی تفاوتی پرستار مواجه میشود و معصومه که در این
زمان از حال رفته و  بیهوش شده بود، به دلیل عدم همکاری در اعزام وی با آمبولانس، با یک ماشین سواری شخصی و توسط خانوداه به مقصد نزدیکترین پایگاه اورژانس که در ۲۰ کیلومتری این درمانگاه قرار داشت؛ عازم شد.اما معصومه،‌ دقایقی پس از حرکت خودرو معصومانه از دنیا رفت.

خواهر معصومه در گفتگو با خبرگزاری”ایبنا” در اینباره می گوید: “سوال من این است که چرا پرستار در مانگاه سد شهید عباسپور از سرم ضد عقرب استفاده نکرد؟ چرا پس از تماس های متعدد، دکتر که در شهرک کوشک در حال استراحت بود، در محل کار خود حاضر نشد؟ چرا درمانگاهی که جمعیت تحت پوشش آن بالغ بر ۱۰ هزار نفر است نباید در نزدیکی خود اورژانس و آمبولانس داشته باشد؟ ”

اندیکا” از شهرستان‌های تازه تاسیس استان خوزستان شامل سه بخش در شمال شرقی خوزستان قرار دارد. جمعیت شهرستان اندیکا ۸۰ هزار نفر و مساحت آن ۲۳۰۰ کیلومتر مربع است. مرکز آن شهر کوچک قلعه خواجه است که ۹۱۵ نفر جمعیت دارد. شهرستان اندیکا شامل سه بخش مركزي آبژدان و چلو است. اندیکا مرکز شمال کوهستانی خوزستان است .

ین شهرستان پیش از این بخشی در شهرستان مسجدسلیمان استان خوزستان بود. جریان تبدیل شدن بخش اندیکا به شهرستان از سال ۱۳۸۴ آغاز و در نیمه دوم سال ۸۶ نهایی شد. این شهرستان دارای ۵۹۵ روستا و آبادی، ۶ دهستان، ۳۳ هزار هکتار زمین کشاورزی و ۲۰۰ آثار تاریخی است. آب و هوای خوب و دو سد مسجد سلیمان و شهید عباسپور و همچنین جاده بازفت از پتانسیل‌های این شهرستان هستند.

دهستان‌های شهرستان اندیکا در زمانی که بخش بود عبارت بودند از: اندیکا، آبژدان، چلو، شلال و دشتگل، قلعه خواجه، کوشگ، للروکتک. فعالان در تبعیید 13 آبانماه