افزایش اعتیاد در میان نوجوانان و دانش آموزان ایران

فرستنده: منیژه ارویشی

دکتر مجید ابهری جامعه شناس:

 نباید وجود دانش آموزان معتاد در مدارس را کتمان کرد

اخراج دانش آموزان معتاد غلط ترین راه حل ممکن است

اعتیاد به تریاک در بین دانش آموزان مدارس شرق کشور زیاد است… 

یک جامعه شناس با بیان اینکه نباید وجود دانش آموزان معتاد در مدارس را کتمان کرد، گفت: استفاده از روش‌های مناسب پیشگیری مهمترین راهکار در زمینه برخورد با پدیده اعتیاد است.

دکتر مجید ابهری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ” ندای انقلاب ” بیان داشت: واقعیت های چشمگیری در زمینه آسیب های اجتماعی وجود دارد که به صورت جدی به آنها نمی‌پردازیم که اعتیاد نوجوانان و دانش آموزان از آن جمله است.

وی ادامه داد: هیچ کس نمی تواند آمار دقیقی در این زمینه اعلام کند این در حالی است که پیش از این آمارهای مختلفی اعلام شد به نحوی که برخی گفتند 400 هزار نفر و بعضی دیگر گفتند که 300 هزار نفر از نوجوانان و دانش آموزان معتاد هستند این در حالی است بعضا برخی از مسئولین آموزش و پرورش به طور کلی منکر وجود دانش آموزان معتاد شد‌ه‌اند.

وی با اشاره به اینکه مافیای مواد مخدر از این نوجوانان بیشترین استفاده را می کنند، بیان داشت: مافیا برای دو هدف از این نوجوانان استفاده می کند یکی برای توزیع کم خطر مواد مخدر چرا که هیچ کس به یک کودک شک نمی کند و دیگری اینکه از این افراد برای خرده فروشی بهره می برند به نحوی که در ابتدا آنان را آلوده می کنند و سپس آنان را مجبور به فروش مواد می کنند.

این جامعه شنان تاکید کرد: اخراج دانش آموزان معتاد غلط ترین راه حل ممکن است چرا که با این کار فقط صورت مساله پاک شده است. وقتی دانش آموز معتاد از مدرسه اخراج می شود آخرین عامل کنترل او قطع می شود و وی وارد اقیانوس جامعه می شود. پس نگاه داشتن این دانش آموز و استفاده از مشاوران و درمانگران و همچنین نظارت و کنترل بعد از درمان می تواند راهکار منطقی و پذیرفته شده در این زمینه باشد.

وی با بیان اینکه اعتیاد به تریاک در بین دانش آموزان مدارس شرق و جنوب شرق کشور زیاد است گفت: این موضوع نشات گرفته از باورهای غلط خانواده هاست که برای درمان هر بیماری از تریاک استفاده می کنند.

ابهری ادامه داد: آموزش در کتب درسی و بیان عواقب اعتیاد، پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان با ورزش و تفریحات سالم، عرضه لوازم و ابزار تفریحی به صورت رایگان و یا ارزان قیمت مخصوصا در شهرهای محروم قدم های اساسی در پیشگیری اولیه به حساب می آید. وبسایت کوردستان و کورد« 29 آبانماه