هشدار یک مقام مسوول : افزایش اختلالات رشدی در دانش‌آموزان تهرانی به دلیل آلودگی هوا

فرستنده: علیرضا طاهرخانی سیادهی

مدیرکل آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران می‌گوید که افزایش شمار دانش‌آموزان مبتلا به “اوتیسم” (نوعی اختلال رشدی در کودکان) در تهران ریشه در “آلودگی هوا” دارد.

به گزارش خبرگزاری “مهر”، وجیه‌الله پرویزی صبح روز سه‌شنبه (۱۲ آذر-۳ دسامبر) در مراسم روز جهانی معلولان در “مجتمع نابینایان شهید محبی تهران” گفت: «آلودگی هوا به علت سرب و منوکسید کربن روی بیماران اوتیسمی تاثیر به سزایی داشته و سبب افزایش دانش‌آموزان اوتیسمی شده است.»

آقای پرویزی اضافه کرد که در جریان گفتگو با پدر و مادر این دانش‌آموزان مشخص شده که «بیشتر آن‌ها موضوعات ژنتیکی را رعایت کرده‌اند اما آلودگی هوا بر تعداد بیماران اوتیسمی افزوده است».

وی گفت که به دلیل افزایش شمار مبتلایان به اوتیسم، امسال «دانش‌آموزانی که با بیماری اوتیسم سر و کار دارند» به عنوان گروه “هدف نهاد” متبوعش تعریف شده‌اند.

اظهارات این مقام مسوول در آموزش‌وپرورش تهران در حالی است که پیش از این نیز کارشناسان سلامت از چند برابر شدن مواردی هم‌چون «تولد زودرس»، «وزن کم نوزاد هنگام تولد» و «اوتیسم» در مناطقی که دارای آلودگی هوای بیشتری هستند، خبر داده بودند.

از سوی دیگر، یک روز پیش‌ از این اظهارات، داریوش مهرجویی، کارگردان سر‌شناس سینمای ایران در مراسم یادبود خواهرش، ژیلا، در انتقادی شدید از بی‌توجهی مسوولان به آلودگی هوا گفت: «یک چیزی مرا کُفری می‌کند و آن این است که چه چیزی ژیلا را کشت؟! این آلودگی هوا، همه را دارد می‌کشد. همه دوستان من سرطان گرفته‌اند! عزت‌الله انتظامی در بیمارستان خوابیده است. این رییس محیط زیست ما کجاست، چه کار می‌کند؟ مردم ما از این آلودگی دارند می‌میرند.»

کارگردان فیلم‌هایی چون هامون (۱۳۶۸) و سنتوری (۱۳۸۵) خطاب به معصومه ابتکار، رییس “سازمان حفاظت از محیط زیست” کشور اظهار داشت: «خانم محیط زیست چقدر حرف، حرف حرف؟! ما یک تمدن ۲۵۰۰ ساله داشتیم و بزرگ‌ترین امپراتوری دنیا دست ما بود، چطور شده که این‌گونه شدیم؟!»

وی ادامه داد: «رییس محیط زیست این مملکت باید به من جواب بدهد نه اینکه فقط حرف بزند. شهردار عزیز کاری بکن همه دارند می‌میرند.»

ژیلا مهرجویی، طراح صحنه و لباس سینمای ایران بود که پس از آن‌که مورد عمل جراحی قلب باز قرار گرفت، روز هشتم آذرماه بر اثر افت فشار در بیمارستان درگذشت.

پیش از این، عزت‌الله انتظامی، بازیگر پیش‌کسوت سینمای ایران نیز که به دلیل مشکلات تنفسی در بیمارستان بستری شده، انتقادهای تندی را در خصوص آلودگی هوا ابراز کرده بود.

وی در گفتگو با شماره روز یکشنبه (۱۰آذر- ۱ دسامبر) روزنامه “شرق” از آلودگی هوا به عنوان «بلیه این روز‌ها» نام برد و افزود: «مگر استنشاق هوای تازه حق ما نیست؟ بالاخره نفس‌کشیدن حق طبیعی ما هست یا نیست؟ برای احقاق این حق به کجا پناه ببریم؟ آخر داریم خفه می‌شویم… ‌ای خدا به دادمان برس…» سایت تقاطع14 آذرماه