۷۰ درصد کودکان کار خارجی هستند/ با اخراج این افراد از کشور مخالفیم/ کودکان کار به‌صورت باندی هدایت می‌شوند

۰۲ شهریور ۱۳۹۸

مدیرکل سازمان بهزیستی استان تهران با بیان اینکه ۷۰ درصد کودکان کار خارجی هستند اظهار کرد: این افراد شناسایی و ساماندهی می‌شوند و هرگز به‌دنبال اخراج این افراد از کشور نیستیم.داریوش بیات‌نژاد در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاهی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد کودکان کاری که در تهران هستند از اتباع کشورهای خارجی نظیر افغانستان و پاکستان محسوب می‌شوند، اظهار کرد: طرح شناسایی و ساماندهی کودکان کار در پایتخت بدون در نظر گرفتن ملیت افراد صورت می‌گیرد و سازمان بهزیستی کودکان کار شناسایی‌شده را در مراکز خود ساماندهی و نگهداری می‌کند اما ما معتقدیم که اداره اتباع خارجی وزارت کشور باید تمهیدات لازمی را در نظر بگیرد تا از ورود افراد به‌صورت غیرقانونی به کشور جلوگیری شود. اکثر نوجوانانی که به‌صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شوند با هدف کار کردن در خیابان‌های تهران این اقدام را انجام می‌دهند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا برنامه‌ای درباره بازگرداندن این افراد به کشورهای خودشان وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: قرار بر این است که بعد از شناسایی و ساماندهی کودکان کار خارجی، این افراد به اداره اتباع خارجی وزارت کشور معرفی شوند تا پیگیری‌های قانونی درباره آنها صورت گیرد و این افراد احراز هویت شوند اما ما هیچ برنامه‌ای برای برگرداندن این افراد به کشورشان نداریم و با اخراج آنها مخالفیم و اخباری هم که در این خصوص در فضای مجازی منتشر می‌شود کذب است.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان تهران تصریح کرد: ما با آزار و اذیت این افراد به‌شدت مخالفیم و اساس کار آغاز طرح ساماندهی کودکان کار نیز در راستای صیانت از حقوق آنها بوده است. هدف از معرفی این افراد به اداره اتباع وزارت کشور این است که بررسی شود که این افراد چطور وارد کشور شده‌اند.

بیات‌نژاد در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا کودکان کار به‌صورت مافیایی هدایت می‌شوند خاطرنشان کرد: اینکه کودکان کار توسط برخی از باندها هدایت می‌شوند درست است و متأسفانه برخی از افراد، کودکان کار را در ساعات اولیه صبح در خیابان رها می‌کنند و در ساعات پایانی شب این افراد را جمع می‌کنند لذا پلیس باید در پی شناسایی این باندها باشد تا مشخص شود که این افراد با چه هدفی کودکان کار را برای کار کردن در خیابان‌ها گماشته‌اند.

وی گفت: اینکه پشت موضوع کودکان کار مافیاهایی وجود دارند را قبول ندارم اما برخی از کودکان کار به‌صورت باندی فعالیت می‌کنند.ؤ