مسمومیت 12 دانش آموز قائمشهری با نوشیدن شیر

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران:

 شیر روز یکشنبه بین همه دانش آموزان مدرسه ندای آزادی توزیع شد

و گویا یک بسته از شیرهای توزیع شده مشکل داشته و ….

 

عصر یکشنبه برخی از دانش آموزان یک کلاس از دبستان دخترانه ندای آزادی قائمشهر پس از نوشیدن شیر رایگان راهی مرکز بهداشتی و درمانی منطقه شدند.

این عده از دانش آموزان که دچار حالت تهوو و مسمومیت شده بودند، توسط اولیای مدرسه و بوسیله آمبولانس به مرکز درمانی منتقل شده و پس از درمان سرپایی ترخیص شدند.

برخی از دانش آموزان که برای درمان به مرکز بهداشتی درمانی اعزام شدند، دلیل مسمومیت را نوشیدن شیر عنوان می کنند و در عین حال، اولیا مدرسه نیز معتقدند هنوز دلیل اصلی مسمومیت دانش آموزان مشخص نیست و نمونه شیر برای ارزیابی و آزمایش به علوم پزشکی ارسال شده است.

مدرسه دخترانه ندای آزادی قائمشهر 331 دانش آموز دارد.

حال دانش آموزان خوب است

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در پیگیری خبرنگار مهر با بیان اینکه 12 دانش آموز یک کلاس مدرسه دخترانه ندای آزادی به دلیل نوشیدن شیر دچار مسمومیت شدند، گفت: خوشبختانه وضعیت همه دانش آموزان خوب است.

محمدعلی امیری در پاسخ به اینکه آیا نظراتی روی شیرهای توزیع شده بین دانش آموزان می شود، افزود: شیری که توزیع می شود تحت نظارت اداره کل استاندارد و دانشگاه علوم پزشکی است و شرکت تولید کننده نیز تحت نظارت است.

وی اظهار داشت: علاوه بر این، تاریخ تولید شیر و انقضای آن پشت پاک درج شده و باید تاریخ به روز باشد و در غیراینصورت اجازه توزیع بین دانش آموزان را نداریم.

امیری گفت: شیر روز یکشنبه بین همه دانش آموزان مدرسه ندای آزادی توزیع شد و گویا یک بسته از شیرهای توزیع شده که بین دانش آموزان یک کلاس توزیع شد، مشکل داشته و به بچه ها احساس مسمومیت دست داد که به مرکز بهداشت اعزا می شوند و با درمان سرپایی ترخیص می شود.

نمونه شیر به آزمایشگاه ارسال شد

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: قطعا ار مشکل از سوی شرکت تولیدی باشد، مرکز بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و استاندارد برخورد خواهند کرد و در این راستا، نمونه شیر را برای علوم پزشکی ارسال کردیم و جواب و نتیجه آزمایش تا یکی دو روز آینده مشخص می شود.

وی تصریح کرد: اگر مشکل از شیر تولیدی باشد، بدون شک مرکز بهداشت و اداره کل استاندارد با شرکت تولیدی برخورد قضایی خواهند کرد.

اجرای طرح شیر رایگان در سطح استان

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران، یادآور شد: طرح شیر رایگان در تمام مدارس ابتدایی و راهنمایی کل استان توزیع می شود و تاکنون مشکلی نداشتیم و حادثه مدرسه ندای آزادی اولین موردی بود، که گزارش شده است.

امیری گفت: خوشبختانه دانش آموزان دچار مسمومیت مدرسه ندای آزادی نیز بصورت سرپایی مداوا شده و مشکل خاصی نداشتند.

طرح شیر رایگان در 20 نوبت و بین 360 هزار دانش آموز مازندرانی اجرا می شود که معاون پشتیبانی آموزش و پرروش مازندران در این زمینه می گوید: در مرحله اول توزيع شير رايگان طبق مصوبه موظف هستيم 20 نوبت شير در مدارس توزيع كنيم.

نعمت الله فلاح با بيان اينكه شير مدارس از كارخانه‌هاي معتبر تهيه مي‌شود خاطرنشان كرد: سعي مي كنيم با كيفيت‌ترين شير را در اختيار دانش‌آموزان قرار دهيم و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز بر نحوه توليد آن نظارت دارد.

بهره مندی 360 هزار دانش آموز از شیر رایگان

معاون پشتيباني و توسعه مديريت آموزش و پرورش مازندران تصريح كرد: 360 هزار دانش آموز و فرهنگي مازندران از شير رايگان در مدارس استفاده مي كنند.

فلاح بيان داشت: در سال تحصيلي جاري شير رايگان در بين كليه دانش آموزان دختر و پسر دوره هاي ابتدايي و متوسطه اول مدارس دولتي ، مراكز شبانه روزي كودكان بي سرپرست ، پيش دبستاني ضميمه همزمان با مدارس دولتي ابتدايي درحال توزیع است.

وي با اشاره به اين كه دانش آموزان در هفته 2 نوبت از شير رايگان استفاده خواهند كرد، اظهار داشت: سرانه شير دانش آموزي در سال تحصيلي 14 ليتر مي باشد كه در بسته بندي 200 سي سي با 2 و نيم درصد چربي به مدارس تحويل خواهد شد.

معاون پشتيباني و توسعه مديريت آموزش و پرورش مازندران تصريح كرد: توزيع سه ميليون شير پاكتي استيريليزه ويژه دانش آموزان مدارس روستايي و 4 ميليون و 200 هزار شير ليواني پاستوريزه ويژه دانش آموزان مدارس شهري از برنامه هاي توزيع در مرحله اول است.

نعمت فلاح گفت: اعتبار شير رايگان مدارس از سوي وزارت آموزش و پرورش به مبلغ 3 ميليارد و 700 ميليون تومان تصويب شده است.

وي با بيان اينكه قطعا توزيع شير در مدارس ذائقه دانش‌آموزان را به طور طبيعي در طي چند سال تغيير مي‌دهد و با اين روش دانش‌آموزان كمتر رغبت به خوردن خوراكي هاي غيرمفيد نشان مي‌دهند افزود: هدف توزيع شير ارتقاء فرهنگ مصرف شير و فراهم نمودن زمينه ، براي آينده بهداشتي تضمين شده تر در نسل هاي آينده است. مازندران حدود 500 هزار دانش آموز دارد. خبرگزاری مهر 09 دیماه