کودکان ایرانی قانون ایمنی راهها ندارند

فرستنده: رضا زارعی

رئيس سومين کنگره بين المللی ايمنی راه ها :

درصد بالايی از تصادفات راه ها  مربوط به کودکان است.

رئيس سومين کنگره بين المللی ايمنی راه ها با اشاره به نبود قانون ايمنی راه ها برای کودکان در ایران اظهار داشت: در چارت سازمان بهداشت جهانی نام کشورهايی که اين قانون را ندارند قرمز خورده که ايران هم جزو همين کشورها است.
مهر، پروفسور علی گرجی  در نشست خبری سومين کنگره بين المللی ايمنی راه ها که قرار است بزودی برگزارشود گفت توجه به ايمنی راه ها برای کودکان يک مسأله بسيار مهم است زيرا درصد بالايی از تصادفات مربوط به کودکان است.
وی با اعلام اينکه در ۵۰درصد از تصادفات که منجر به کشته و مسدوم شدن افراد می شود کودکان سهيم هستند افزود: بر همين اساس بايستی حداقل ۵۰درصد مسائل مربوط به رعايت قوانين راه ها و ترافيکی مربوط به کودکان باشد.
وی بر ضرورت استفاده از تجارب کشورهای موفق در امر ايمنی راه ها تأکيد کرد و گفت: سازمان بهداشت جهانی به عنوان همکار اصلی در اين کنگره حضور دارد که نشان می دهد می تواند برنامه های کنگره به صورت راهبردی دنبال شود.
رئيس سومين کنگره بين المللی ايمنی راه ها با اعلام اينکه در ۲۰سال گذشته نيم ميليون نفر در تصادفات رانندگی کشورمان کشته شدند افزود: آمارها نشان می دهد در هر ساعت ۳ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند آمار نيم ميليونی کشته شدگان تصادفی کشور در بيست سال گذشته سی برابر سونامی ژاپن و ۵۰برابر کشته شدگان زلزله بم است.
درادامه  فرمانده پليس راه  با اعلام اينکه آمار کشته های تصادفات رانندگی در کشور از ۲۷ هزار نفر در سال ۸۵ به کمتر از ۱۹هزار نفر در سال جاری رسيده است افزود: انتظار می رود در پايان سال ۹۲ اين آمار به کمتر از ۱۸هزار نفر برسد.
وی با اعلام اينکه نقش عمده کشته های تصادفات رانندگی مربوط به کودکانی است که يا سرنشين خودروها هستند و يا عابر پياده اظهار داشت: بحث آموزش کودکان در مقوله ايمنی راهها از اهميت بالايی برخوردار است.
وی با بيان اين مطلب که کودکان به دليل نوع فيزيک بدنی بيشتر در تصادفات آسيب پذيرتر هستند افزود در کشور ما هنوز صندلی کودک در خودرو ها برابر مقررات اجباری نشده و از همين رو ما پيشنهاد کرده ايم در بازنگری قوانين حتما اين موضوع اجباری شود.
وی با اعلام اينکه نشستن کودکان زير دوازده سال در صندلی جلوی خودرو ممنوع است افزود: اولين کسانی که در داخل خودرو دچار آسيب می شوند کودکان هستند. ایران امروز 28 بهمن ماه