نوآموزان اردبیلی مشکل چاقی دارند

۰۶ تیر ۱۳۹۹

اردبیل – ایرنا – رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اردبیل گفت: شاخص چاقی نوآموزان در این استان ۷.۵ درصد است که با میانگین کشوری که ۵.۵ درصد است، فاصله دارد.

محمد شفایی روز جمعه افزود: دندان ناسالم نوآموزان نیز ۳.۱۱ درصد بوده و از دیگر مشکلات شایع میان نوآموزان استان است.

وی به مشکل کوتاه ‌قدی و لاغری شدید نوآموزان هنگام مراجعه به پایگاه‌های سنجش سلامت اشاره کرد و گفت: در شاخص کوتاه ‌قدی و لاغری شدید جزو استان‌های آخر کشور با درصدهای به ترتیب ۱ و ۲ درصد هستیم که نشانگر وضعیت مطلوب استان در این ۲ شاخص است.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی و دبیر اجرایی ستاد هماهنگی طرح سنجش اظهارداشت: در سنجش سال تحصیلی گذشته ۲۲ هزار و ۳۶۳ نوآموز در استان مورد ارزیابی قرار گرفتند که پنج هزار و ۶۵۸ نوآموز پیش‌دبستانی و ۱۶ هزار و ۷۰۵ نوآموز بدو ورود به دبستان بودند.

شفایی افزود: از این تعداد ۱۸ هزار و ۱۳۵ نوآموز در مرحله اولیه بدون مشکل تشخیص داده شده و به مدارس عادی راه یافتند.

او اظهارداشت: ۱.۱۸ درصد از نوآموزان در مرحله اولیه مشکوک به مشکل شناسایی شده و برای تشخیص قطعی توسط آزماینده‌های مجرب و متخصص با ابزار پیشرفته به پایگاه تخصصی ارجاع شدند و مورد ارزیابی‌های بینایی،شنوایی،هوش،جسمی- حرکتی و اتیسم قرار گرفتند.

شفایی ادامه‌داد: از چهار هزار و ۱۰۱ نفر ارجاع شده به مرحله تخصصی ۲ هزار و ۲۲۱ نوآموز تلفیقی ،۲۴۷ نوآموز استثنایی و ۱۹ هزار و ۸۴۳ نوآموز عادی تشخیص داده شده و جهت ثبت‌نام به مدارس متناسب با نتیجه ارزیابی‌ها هدایت شدند، ۴۱ نوآموز نیز جهت ارزیابی در سال آینده و ۱۱ نوآموز فاقد شرایط تحصیل تشخیص داده شده و جهت برخورداری از امکانات توانبخشی به اداره بهزیستی ارجاع داده شدند.

شفایی با بیان اینکه تعداد پایگاه‌های استان از ۱۱ به ۱۶ پایگاه افزایش یافته است، تصریح کرد: ساعات کاری پایگاه از چهار ساعت به پنج ساعت افزایش یافته و تعداد نوآموزان مراجعه‌کننده به هر پایگاه ۲۰ نفر در روز می‌باشدکه با کاهش تعداد نسبت به سال‌های گذشته به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ارتباط حداقل افراد و به حداقل رساندن توقف و تجمع در پایگاه‌های سنجش منجر خواهد شد.

وی از والدین نوآموزان خواست برای انجام سنجش به مدرسه محل ثبت‌نام نوآموز مراجعه کرده و پس از نوبت‌گیری توسط مدیر در سامانه سنجش با به همراه داشتن برگه نوبت‌گیری ممهور به مهر مدرسه و شناسنامه کودک و والدین را همراه داشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل هم گفت: در سال تحصیلی گذشته علیرغم پراکندگی مناطق روستایی و عشایری، ۱۰۰درصد نوآموزان این استان تحت پوشش طرح سنجش قرار گرفتند.

احمد ناصری اظهارداشت: امسال اجرای این طرح با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و تکریم خانواده‌ها از ۲۳ تیرماه آغاز شده و تا ۱۵ شهریور ادامه خواهد یافت.

وی افزود: سنجش نوآموزان عشایری نیز آبان‌ماه انجام خواهد شد و ارزیابی متقاضیان جهش تحصیلی نیز در استان از اول تیر ماه آغاز و تا آخز تیر ادامه خواهد داشت.