طرح آوا کودکان بازمانده از تحصیل را پشت نیمکت می‌نشاند

۳۱ تیر ۱۳۹۹

تهران – ایرنا – مدیرعامل موسسه خیریه دارالاکرام گفت: خیلی از بچه‌ها عاشق نشستن پشت نیکمت مدرسه‌ها هستند، به همین دلیل طرح آوا (آموزش از راه دور دانش آموزان بازمانده از تحصیل) چراغ سبزی است که با دیدن آن باید حرکت کنیم. مشکلات در بین راه حل می شود.

مدیرعامل موسسه خیریه دارالاکرام در نشست خبری طرح آوا با بیان اینکه این طرح، «آموزش از راه دور دانش آموزان بازمانده از تحصیل» با همکاری موسسه خیریه دارالاکرام و آموزش و پرورش در حال اجرا است، افزود: این طرح با همکاری آموزش و پرورش و مشارکت سازمان های مردم نهاد انجام می شود و شامل آموزش از راه دور به دانش آموزان بازمانده از تحصیل است.

مصطفی میراحمدی زاده ادامه داد: در گام اول، این طرح با همکاری موسسه دارالاکرام در ۳۵ مدرسه در هفت شهر واقع در جنوب کرمان درحال تجهیز و اجرا است که اگر موفق باشیم در جاهای دیگر نیز اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: خیلی از بچه ها عاشق این هستند که پشت نیمکت های مدرسه بنشینند و هدف ما احقاق آرزوی آنها است. به همین دلیل این طرح در ناموفق ترین حالت می تواند بچه ها را جذب کلاس درس کند اما بسیار امیدوار هستیم. مهم این است که چراغ اول را سبز دیدیم حرکت کنیم و مشکلات را در بین راه حل می کنیم.

این فعال اجتماعی خاطرنشان کرد: در این راستا سمن ها و خیریه ها به کمک آموزش و پرورش آمده اند تا از ظرفیت های موجود آنها جهت ارتقای سطح آموزش دانش آموزان بازمانده از تحصیل استفاده شود.

وی با بیان اینکه نمی توان فقط انتظار داشت که همه مشکلات مملکت را دولت حل کند، خاطرنشان کرد: در توسعه یافته ترین جوامع نیز سازمان های مردم نهاد در حل مشکلات جامعه به ویژه بخش آموزش فعالیت و مشارکت دارند.

مدیرعامل موسسه خیریه دارالاکرام در بخش دیگری از صحبت هایش تاکید کرد: اجرای طرح آوا، آموزش آنلاین و آفلاین (آموزش الکترونیک از راه دور) در مناطق کم برخوردار کشور است. ممکن است در منطقه ای مدرسه ای وجود داشته که امکانات مناسبی نداشته باشد یا اصلا در منطقه ای هیچ مدرسه ای وجود نداشته باشد. در این مواقع می توان کلاس درس از راه دور را در یک اتاق دهیاری یا حتی کپر و هرفضای دیگری که این امکان را داشت برگزار کرد.

این فعال اجتماعی خاطرنشان کرد: تعهدات موسسه ما در اجرای این طرح، تجهیز کلاس به لب تاپ، یک دستگاه تلویزیون ال ای دی، تامین پوشاک، وعده غذایی گرم، پرداخت مستمری و حقوق همیاری که در کلاس حضور پیدا می کند تا کلاس ها را هماهنگ و برگزار و مطالب آموزشی را به دانش آموزان منتقل کند و… خواهد بود.

وی با بیان اینکه یکی از نکات مثبت دیگر این طرح استفاده از ظرفیت های بومی منطقه اجرای طرح است، اضافه کرد: در قالب این طرح می توان از دانش و تجربیات مربیان و دبیران کارکشته استان مربوطه برای آموزش بچه ها استفاده کرد. ضمن اینکه با اجرای این طرح، بعدها می توان از ظرفیت افراد نیکوکار آن منطقه نیز برای حمایت تحصیلی دانش آموزان بهره مند شد.

میراحمدی زاده افزود: همچنین در راستای این طرح بچه ها به دو صورت از کلاس های از راه دور استفاده می کنند. در روش اول و در صورت بالا بودن سرعت اینترنت در آن منطقه دانش آموزان به صورت آنلاین آموزش می بینند که در این زمینه وزیر ارتباطات قول هایی را به ما داده است تا هماهنگی های لازم برای برقراری اینترنت در مناطق اجرای طرح صورت بگیرد.

این فعال اجتماعی ادامه داد: در روش دیگر یعنی آفلاین، پیکیج های آموزشی که از قبل توسط آموزش و پرورش تهیه شده به دست بچه ها می رسد. در این فرایند یک مشاور یا همیار حاضر در کلاس نیز به عنوان تسهیل گر آموزش ها را به بچه ها انتقال می دهد و در صورت طرح مسئله و مشکل، جلساتی برای رفع اشکال یا پاسخ به سوالات دانش آموزان توسط مربیان با تجربه و از راه دور برای آنها برگزار می شود که این جلسات هفتگی خواهد بود.

مدیرعامل دارالاکرام تصریح کرد: گام اول در این طرح اجرای عدالت آموزشی کَمی است. به این معنی که هدف اصلی، اجرای حق تحصیل دانش آموزان بازمانده از تحصیل، حتی با در اختیار داشتن کمترین امکانات آموزشی است.

میراحمدی زاده با بیان اینکه اصطلاح آوا باید تبدیل به ادبیات در جامعه شود، گفت: یکی از نکات قابل تامل این طرح انعطاف پذیری آن است. بخشی از بازماندگان از تحصیل به خاطر مشکلاتی که در زندگی دارند قادر به تحصیل نیستند و اینها واقعیت زندگی این بچه ها است. به این دلیل که شرایط جغرافیایی یا اقتصادی مانع از تحصیل این بچه ها شده یا نان آور خانواده اند و مجبور هستند کار کنند. به همین دلیل در قالب این طرح بچه ها می توانند هر زمان وقتشان خالی شد و قادر به تحصیل بودند سر کلاس حاضر شوند یا از آموزش های آفلاین استفاده کنند. در این شرایط سخت گیری های نظام آموزشی برای این بچه ها لحاظ نمی شود. به همین دلیل همه ما برای اجرای این طرح باید همکاری های لازم را انجام دهیم و همه مردم را در این طرح و مشارکت در آن همراه کنیم.

مدیرعامل دارالاکرام تصریح کرد: این طرح با همه مشکلاتی که ممکن است پیش رویش قرار داشته باشد یک قدم رو به جلو است. در این میان اگر پکیج خدمات دهی به این دانش آموزان نیز کنار طرح آوا قرار بگیرد می توانیم شاهد اتفاقات بهتری در مناطق کم برخوردار و میان دانش آموزان بازمانده از تحصیل باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آموزش و پرورش چه تعهداتی را قرار است در اجرای این طرح داشته باشد، گفت: آموزش و پرورش قرار است هماهنگی های لازم برای اجرای این طرح در مناطق کم برخوردار را انجام و همچنین پکیج های آموزشی را در اختیارمان قرار دهد و در ارائه مدرک تحصیلی به دانش آموزان، برگزاری آزمون دیگر همکاری های لازم را داشته باشد. از طرفی درخواست داریم ما را با خیرین مدرسه ساز و مراکز غیرانتفاعی جهت گسترش طرح آوا در مناطق کم برخوردار ارتباط دهد. هدف این است که بتوانیم با مشارکت آموزش و پرورش مراکز غیردولتی و انتفاعی و جامعه خیرین را ترغیب به حمایت در این زمینه و آموزش از راه دور بکنیم.

میراحمدی زاده با بیان اینکه برآورد آنها برای هزینه یک سال یک کلاس مجازی ۸۶ میلیون تومان است افزود: یک بخش از این هزینه ها ماندگار است مثل تهیه لپ تاپ، تلویزیون و… که در سال های دیگر نیز استفاده می شود اما بخش دیگری از این هزینه ها مصرفی و شامل هزینه حقوق همیار یا مشاور، تهیه کیف و کشف دانش آموزان، غذای گرم و… خواهد بود.

مدیرعامل دارالاکرام در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع در تلاش هستیم تا تعداد کلاس های از راه دور را به رقم ۱۰۰ کلاس تا آخر امسال برسانیم. اما مشروط به اینکه آموزش و پرورش همکاری و مشارکت لازم را داشته باشد.

در ادامه میثم حاجی نمکی نماینده موسسه دارالاکرام در جنوب کرمان نیز با بیان اینکه در جنوب کرمان یک میلیون جمعیت سکونت دارند، افزود: متاسفانه در این چند سال اخیر به دلیل خشکسالی اغلب کار مردم اینجا که کشاورزی بوده دچار آسیب شده است. در نتیجه فشارهای اقتصادی زیادی را مردم این مناطق متحمل شده و یکی از بزرگترین درخواست های آنان نان است و تقاضا دارند کیسه های آرد به دستشان برسد.

این فعال اجتماعی ادامه داد: طبیعی است که در این شرایط آنها هزینه برای تحصیل و آموزش کودکانشان در نظر نگیرند. از طرفی مشکلات زیرساختی همچون نبود جاده های هموار، عدم دسترسی به آب و برق در بخش هایی از شهرستان ها دغدغه خانواده ها را به سمت و سوی دیگری برده. به همین دلیل آموزش کودکان و ادامه تحصیل آنها ارجحیتی ندارد.

وی افزود: برای مثال از خانه یک دانش آموز تا مدرسه سه ساعت راه است و امکاناتی برای آوردن هر روز بچه به مدرسه وجود ندارد. پس طبیعی است که بعد از مدتی بچه از تحصیل بازمی ماند.

حاجی نمکی با بیان اینکه اکنون در تلاش برای حل مشکل اینترنت مناطق آموزش از راه دور هستیم، تاکید کرد: چند نقطه که بچه ها بیشتر اقدام به ترک تحصیل کرده اند را شناسایی کرده ایم و سعی داریم آموزش از راه دور را در این مناطق راه اندازی کنیم. اما فعلا اینترنت در این مناطق مشکل دارد و در حال رایزنی برای حل مشکل اینترنت هستیم.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از کودکان بازمانده از تحصیل در این مناطق وجود ندارد، خاطرنشان کرد: امیدواریم در قالب این طرح ۳۰ تا ۴۰ درصد دانش آموزان را به فرایند تحصیل بازگردانیم و تعداد مدارس از راه دور را گسترش دهیم تا همه دانش اموزان از حق تحصیل و آموزش برخوردار شوند.