مسیب زاده خبر داد شرکت بیش از ۷ میلیون دانش آموز در مرحله کشوری مسابقات قرآن

۰۱ مرداد ۱۳۹۹

مدیرکل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش خبر از شرکت هفت میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز در مرحله کشوری سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز محمدرضا مسیب‌زاده در نشست خبری که در فضای مجازی برگزار شد، با اشاره به آغاز مرحله کشوری سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز در دهه اول مرداد گفت: هفت میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز در مرحله کشوری این مسابقات شرکت می کنند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: برخی از فعالیت های ما در آموزش و پرورش سابقه زیادی دارد و بسیار پربار است که یکی از آنها برگزاری مسابقه قرآن، عترت و نماز است. سابقه برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز به ۴۰ سال می رسد و از زمان پیروزی انقلاب اسلامی راه‌اندازی شد. امسال نیز این مسابقات سی و هشتمین دوره خود را برگزار می‌کند.

به گفته مسیب زاده این مسابقات در پنج مرحله برگزار می‌شود که شامل مرحله مدرسه (آموزشگاه)، منطقه، استانی، کشوری و بین المللی است. بخش پژوهشی این مسابقات در استان خراسان رضوی و بخش آوایی در شهرستان‌های استان تهران برگزار خواهد شد. نکته قابل توجه این است که این مسابقات در مرحله آموزشگاه و منطقه به صورت حضوری و استانی و در مرحله کشوری به خاطر شرایط کشور به دنبال شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود.

مسیب زاده بیان کرد: از ۱۵ میلیون دانش آموز بیش از نیمی از آنها در مسابقات ۱۴ گانه قرآن، عترت و نماز شرکت می‌کنند که نزدیک به ۷ ونیم میلیون نفر می‌شود. یک سری از مراحل این مسابقات پیش از شیوع کرونا در کشور انجام شده اما اکنون ما آغاز بخش آوایی را داریم. بیش از ۲ هزار نفر در دو استان خراسان رضوی و تهران به صورت مجازی و غیر حضوری در این مسابقات فعالیت خواهند داشت.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: علی رغم اینکه مسابقات مجازی است در برخی از بخش‌ها شاهد رشد حضور شرکت کننده ها بودیم و البته در بخری زمینه ها نیز کاهش حضور را شاهد هستیم.

به گفته وی از بیستم تیرماه کار گردآوری آثار به صورت غیرحضوری انجام شد و به مرحله کشوری ارسال شد و از اول تا دهم مرداد مرحله مقدماتی دوره کشوری انجام می شود و تعدادی از شرکت کنندگان به مرحله نهایی راه پیدا می کنند. از دهم تا بیستم مرداد مرحله نهایی مسابقات برگزار می شود.

مسیب زاده ادامه داد: اختتامیه این مسابقات در بخش آوایی هجدهم مرداد، در بخش پژوهشی بیست و ششم مردادماه برگزار می شود و از هر رشته در هفت پایه، پنج نفر انتخاب می شوند و جوایز نفیسی تقدیم آنها اهدا می شود. مراسم افتتاحیه این مسابقات نیز امسال از شبکه قرآن پخش خواهد شد و ۱۶۰ داور ملی و بین المللی این مسابقات را داوری می کنند.

وی گفت: در رشته های آوایی چهار بخش قرائت، حفظ، مداحی، و اذان وجود دارد که در دو بخش مداحی و اذان خواهران شرکت ندارند. بر اساس توصیه های مقام معظم رهبری، آموزش و پرورش به عنوان بخش فرهنگ ساز، رشته حفظ قرآن را از یک مرحله به پنج مرحله ارتقا داده است که این مراحل عبارت است از حفظ کل قرآن، حفظ ۱۰ جزء قرآن، حفظ بیست جزء و حفظ عمومی. دانش آموزان در رشته های مختلف براساس سهمیه استانی انتخاب می شوند، بطور مثال ۹۹ پسر و ۹۹ دختر در رشته قرائت قرآن به مرحله کشوری راه یافتند.

مسیب زاده با یادآوری اینکه اختتامیه بخش آوایی ۱۸ مرداد ماه و بخش پژوهشی ۲۶ مرداد ماه برگزار می شود، گفت: بیشترین شرکت کننده در بخش پژوهشی هستند. در گذشته بیشترین شرکت کننده به مسابقات آوایی تعلق داشت. اما تقریباً بیش از ۱۰ درصد در مسابقات پژوهشی شرکت می کنند که بخش علمی تر است.

سیدمجتبی هاشمی معاون پرورشی و فرهنگی شهرستان های آموزش و پرورش تهران نیز در این نشست گفت: سعی شده پیوستگی مسابقات به صورت مجازی نیز حفظ شود، از این رو پیش از برگزاری مسابقه اقداماتی از جمله برگزاری جلسات توجیهی، راه اندازی سایت ثبت اطلاعات شرکت کنندگان در فضای مجازی و تحویل آثار شرکت کنندگان به منظور نظارت دقیق تر داوران برای داوری اولیه در بستر شبکه شاد اتفاق افتاد.

وی افزود: امروز آزمون کتبی حفظ قرآن به صورت آزمایشی انجام می شود و نتایج این فرآیند برای بهبود فعالیت شرکت کنندگان در آزمون اصلی اثرگذار است. آزمون اصلی چهارم مرداد ماه برگزار می شود. برای حفظ پیوستگی مسابقات، زیرساخت هایی برای برگزاری در فضای مجازی آماده شده و تلاش بر این است در بستر فضای مجازی مسابقات برگزار شود. همچنین تلاش می شود هم زمان با برگزاری این مسابقه، نسبت به ارتقای سواد رسانه‌ای شرکت کنندگان اقداماتی صورت گیرد. به همین منظور برنامه ویژه یک ماهه ضمن مسابقات برای سواد رسانه‌ای دانش آموزان هم برگزار می شود.