مرگ کودکان در سایه فقدان مراکز درمانی و راه مناسب؛ دختر ۱۲ ساله نیکشهری در اثر عقرب گزیدگی جان باخت

۱۵ مرداد ۱۳۹۹

خبرگزاری هرانا – یک دختر ۱۲ ساله اهل روستای آبگاه شهرستان نیکشهر، بر اثر عقرب‌گزیدگی پس از دو روز به دلیل فقدان امکانات پزشکی مناسب جان باخت. فقدان بیمارستان و درمانگاه مجهز در مرکزیت یا نزدیکی این روستا و عدم دسترسی به حداقل های درمانی در کنار عواملی چون معابر خاکی و نامناسب سالهاست که سلامت ساکنان این منطقه را تهدید و جان آنها را می‌ستاند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از کمپین فعالین بلوچ، “یلدا” کودک ۱۲ ساله اهل روستای آبگاه نیکشهر در پی عقرب گزیدگی جان خود را از دست داد.

بر اساس این گزارش، عدم امکانات مناسب پزشکی و نبود پادزهر در بیمارستان محمد رسول الله نیکشهر موجب شد تا سم عقرب سیستم ایمنی این دختر را هدف قرار دهد و وی پس از ۲ روز جان باخت.

این نخستین قربانی عقرب گزیدگی در شهرستان نیکشهر نیست؛ در اردیبهشت ماه امسال نیز دو کودک ۱۷ ساله و ۶ ساله به نام های “محمد بلوچی” و “سلیم خداداد” اهل شهرستان نیکشهر و نوگین و گیشدان و در تیر ماه “محمد کدخدایی” ۳ ساله اهل روستای کنارکمبان بر اثر عقرب گزیدگی جان خود را از دست داده بودند.

با در نظر گرفتن دستاورهای علم پزشکی در عصر کنونی، در صورت عقرب گزیدگی پس از تزریق پادزهر پس از ۴ ساعت علائم از بین رفته و فرد به حالت عادی بر می گردد. با این حال فقدان بیمارستان و درمانگاه مجهز در مرکزیت یا نزدیکی این روستا و عدم رسیدگی به حداقل های درمانی در کنار عواملی چون معابر خاکی و نامناسب سالهاست که سلامت ساکنان این منطقه را تهدید و جان آنها را می‌ستاند.

توسعه نیافتگی بسیاری از مناطق در ایران خصوصا نواحی روستایی دور افتاده در استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان، خوزستان و هرمزگان تبعات تلخی چون مرگ کودکان را به دنبال داشته است. کودکانی که در روستاهای دورافتاده زندگی می کنند و به راحتی می توانند مورد گزش مار یا عقرب قرار بگیرند. آمارهای چند سال اخیر نشان می دهد در این مناطق کودکان زیادی به علت اینکه در بازه زمانی مورد نیاز برای رسیدگی درمانی به پزشک و دارو دسترسی نداشته اند جان خود را از دست داده اند. از معضلات زیرساختی این مناطق می توان به نبود جاده، عدم دسترسی به آنتن های مخابراتی و نبود پزشکان متخصص و تجهیزات لازم بیمارستانی در کنار فقر افسار گسیخته ساکنان اشاره کرد.