عدم رعایت اصول استاندارد شهری در «کوی سیاحی» جان کودک یک ساله اهوازی را گرفت

۱۶ مرداد ۱۳۹۹

خبرگزاری هرانا – روز چهارشنبه ۱۵ مردادماه، دختربچه‌ای یک ساله به علت سقوط در جوی روباز کوی سیاحی اهواز جان باخت. به گفته یکی از منابع محلی این سومین کودکی است که قربانی سقوط در جوی روباز و یا فاضلاب این منطقه می‌شود و بارها این مساله از مبادی مختلف پیگیری شده اما نه شهرداری اهواز و نه شرکت آب و فاضلاب مسئولیتی در این زمینه نپذیرفته‌اند. منطقه کوی سیاحی در جنوب غربی اهواز جزو مناطق حاشیه و کم برخوردار به شمار می‌رود و مدت‌هاست که با مشکلات فاضلاب مواجه است. ساکنان این محله از کمترین امکانات محرومند و به دلیل جاری شدن فاضلاب در خیابان‌ها امکان تردد ندارند و کودکان نیز برای رفتن به مدرسه مجبورند روی کفش های خود پلاستیک بکشند تا لجن وارد کفشهایشان نشود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از ایرنا، دیروز چهارشنبه ۱۵ مردادماه ۱۳۹۹، دختربچه‌ای یک ساله به علت سقوط در جویی روباز در اهواز جان باخت.

یکی از معتمدان کوی سیاحی اهواز ضمن شرح جزییات بیشتری از این حادثه گفت: “این حادثه در حدود ساعت ۲۱ دیشب در خیابان فلاح فرعی ششم در حالی رخ داد که مادر این دختر یک ساله او را به خواهر حدودا ۱۲-۱۰ ساله اش سپرده بود”.

محمدصالح صیوانی افزود: “این سومین کودکی است که قربانی سقوط در جوی روباز و یا فاضلاب این منطقه می‌شود و پیش از این نیز ۲ کودک دیگر در جوی روباز خیابان توحید و فاضلاب خیابان ۴ کوی مندلی اهواز سقوط کرده و جان باختند”.

وی ادامه داد: “به دلیل وجود جوهای روباز در محله کوی سیاحی بارها کودکان این منطقه در این جوها سقوط کرده و تا آستانه مرگ رفته و نجات یافته‌اند و این خطر همه کودکان کوی سیاحی را تهدید می‌کند. اما تاکنون نه شهرداری اهواز و نه شرکت آب و فاضلاب مسئولیتی در این زمینه نپذیرفته‌اند”.

این فعال اجتماعی تصریح کرد: “پدر این کودکی یک کارگر روزمزد است و از شب گذشته که این حادثه رخ داده یک محله داغدار مرگ این کودک شده‌اند”.

صیوانی خواستار حل مشکل فاضلاب در کوی سیاحی شد و گفت: “بارها این مساله از مبادی مختلف پیگیری شده و آخرین بار نیز از طریق استانداری و معاون عمرانی قول رسیدگی داده شد اما تاکنون اقدامی انجام نشده است. مگر ساکنان این محله حق شهروندی ندارند که از کمترین امکانات هم محرومند. به دلیل جاری شدن فاضلاب در خیابان‌ها مردم امکان تردد ندارند و کودکان برای رفتن به مدرسه مجبورند روی کفش های خود پلاستیک بکشند تا لجن وارد کفشهایشان نشود”.

همچنین علی احمدی، سخنگوی شهرداری اهواز در این رابطه مدعی شد: “بر اساس اظهارات اهالی این کودک یک ساله در جوی روباز آب در خیابان که عمق نیم متری دارد، سقوط کرده و جان خود را از دست داده است اما هنوز صحت و سقم آن برای ما مشخص نیست”.

بر اساس این گزارش، منطقه کوی سیاحی در جنوب غربی اهواز جزو مناطق حاشیه و کم برخوردار به شمار می رود و مدت‌هاست با مشکلات فاضلاب مواجه است. آبگیرهای مرگبار فاضلاب به محل بازی کودکان در این منطقه تبدیل شده و در هفته های اخیر نیز ویدیوهای آن در فضای مجازی بازتاب وسیعی داشته است”.

این درحالی است که به گفته مدیرعامل سابق شرکت آب و فاضلاب اهواز، تنها ۴۰ درصد طرح جامع فاضلاب در این شهرستان اجرا شده است.