عدم استاندارد سازی اماکن عمومی؛ مرگ یک نوجوان ۱۴ ساله در بوستان لاله تهران

۲۱ مرداد ۱۳۹۹

خبرگزاری هرانا – در نخستین دقایق صبح روز یکشنبه ۱۹ مرداد، عدم استاندارد سازی بوستان ها و اهمال کاری شهرداری تهران باعث مرگ یک نوجوان ۱۴ ساله شد. این نوجوان که درحال بازی پینگ پونگ با پدرش بود، به دلیل اتصالی چراغ روشنایی بوستان لاله، دچار برق گرفتگی شد و جان باخت.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، باز هم برای چندمین بار اهمال مدیران شهری در نگهداری بوستان‌ها، باعث شد تا نوجوانی ۱۴ ساله در نخستین ساعت‌های امروز، دچار برق گرفتگی شود و پس از چندین ساعت تلاش پزشکان، در نهایت فوت کند.

در این گزارش آمده است، انگار قرار نیست مرگ های سریالی کودکان در بوستان های تهران و کشور به این زودی ها بسته شود. مرگ‌هایی که مسلما شاید اصلی ترین عامل آن اهمال مسئولان و بهره برداران این بوستان باشد. آن شب بعد از مدتی گشتن در پارک، مهدی ۱۴ ساله به پیشنهاد پدرش آماده می شود تا بازی دو نفره پینگ پونگی را آغاز کند. برای همین به ضلع شمال پارک، پایین تر از ورودی خیابان فاطمی و زمین فوتبال، در محل استقرار میزهای پینگ پنگ رفته و مشغول بازی می‌شوند. به ناگاه توپ پینگ پونگ وسط نهر آبیاری درختان فرود می‌آید. مهدی ۱۴ ساله می‌رود تا توپ را بیرون بیاورد. او دستش را به پایه چراغ روشنایی پارک می گیرد و دچار برق گرفتگی شدید می‌شود. مهدی نیمه جان چند دقیقه بعد توسط اورژانس تهران به بیمارستان “امام خمینی” منتقل می‌شود اما در نهایت جان خود را از دست می‌دهد.

تکرار یک قصه دردناک در بوستان لاله تهران

بر اساس این گزارش، این درحالی است که پیشتر نیز چنین فجایعی روی داده بود و مسئولان شهرداری کماکان به استاندارد سازی بوستان‌ها، توجهی ندارند. در خردادماه سال ۹۵، خبر سقوط و فوت کودکی پنج ساله در آب نمای پارک کوهسار شهرک خاوران تهران باعث شد تا شهرداری مدت‌ها با چالش مواجه باشد و در نهایت با مقصر شناختن پیمانکار همه سر و صداها به یکباره بخوابد. همان سال نوجوان ۱۳ ساله‌ای، که باز هم برای بیرون آوردن توپ فوتبال خود به داخل حوض پارک بوستان الغدیر در شرق تهران رفته بوده لیز می‌خورد و داخل آب می افتاد و جان خود را از دست می‌دهد. کمی قبل تر و در سال ۹۳ ، رحمت الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری وقت شورای شهر خبر از حادثه دیگری در یکی از بوستان‌های مجاورت بیمارستان “فهمیده” داد که در اثر آن یک کودک به دلیل برق گرفتگی در درون حوضچه بوستان فوت کرده است.

به گفته وی، بوستان کوچک جلالی در حاشیه بزرگراه نواب در ضلع غربی این بوستان در داخل فضای سبز حوضچه تزئینی به ابعاد یک متر عرض و یک متر عمق وجود دارد که دو رشته سیم برق فاقد روکش و عایق درون آن رها شده و هنگامی که کودک به درون این حوضچه که تا حدودی از آب پرشده بود می‌رود ناگهان دچار برق گرفتگی شده و جان خود را از دست می‌دهد.

در این گزارش آمده است، تاکنون ده‌ها مورد دیگر از اینگونه حوادث در بوستان های تهران یا کشور رخ داده است حوادثی در بوستان های رشت، اصفهان، شهربابک، شیراز و…. پرونده‌هایی که بسیاری از آنها همچنان باز هستند و هنوز مقصران آنها مشخص نشده‌اند. اما سهم پاسخگویی مدیران شهری در این حوادث در حد همین جملات است: “حتما رسیدگی می‌کنیم! با مسببان این حوادث برخورد خواهد شد! پیمانکار مقصر بوده و قراردادش لغو شده است! و…”