فقدان امکانات پزشکی مناسب؛ قطع دست کودک چابهاری به دنبال حمله گاندو

۲۵ مرداد ۱۳۹۹

خبرگزاری هرانا – کودک چابهاری که پیشتر مورد حمله تمساح قرار گرفت و از ناحیه مچ دست چپ دچار آسیب شده بود، به دلیل نبود تجهیزات مناسب پزشکی در بیمارستان چابهار و عدم همکاری ‌مسئولان برای انتقال او از طریق اورژانس هوایی به کرمان، توسط خانواده به پاکستان منتقل شده و به دلیل تاخیر در رسیدگی از ناحیه دست دچار قطع عضو شد. بحران آب در سیستان و بلوچستان به دلیل نبود زیرساخت ها و سوء مدیریت در شبکه آبرسانی، سیستم آبرسانی فرسوده و گرمای شدید هوا ساکنان این استان را به تامین آب از طریق هوتک ها سوق می‌دهد که همواره حوادث این چنینی را برای آنان در پی داشته و موجب قطع شدن دست و پای کودکان توسط گاندوها و جان باختن بسیاری از آنان به دلیل نبود امکانات مناسب پزشکی شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سیستان و بلوچستان از قطع دست کودک چابهاری که پیشتر مورد حمله تمساح قرار گرفته بود، خبر داد.

وحید پورمردان، در این خصوص گفت: ” این کودک که امیر حمزه نام دارد، با پیکری خون‌آلود و بیهوش با آمبولانس به بیمارستان امام علی چابهار منتقل شد، اما به‌دلیل نبود تجهیزات مناسب پزشکی و همکاری نکردن ‌مسئولان برای انتقال او از طریق اورژانس هوایی به کرمان، خانواده این کودک او را به شهر کراچی ‌پاکستان منتقل کردند‎.‎ پزشکان شهر کراچی پاکستان هم به‌دلیل نرسیدن به‌موقع امیر حمزه به بیمارستان و ‌برای جلوگیری از انتقال سموم سرطان‌زا به دیگر نقاط بدن، دست او را از مچ قطع کردند”.‌

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: “درواقع گاندو ذاتا منزوی و گوشه‌گیر است ‌و اصلا روحیه تهاجمی ندارد. ولی در این فصل از ‌سال که زادآوری دارد، به دلیل دفاع از بچه‌های ‌خود حالت تهاجمی به خود می‌گیرد، چرا که معمولا گاندوهای جوان‌تر نوزادان را می‌خورند. به همین ‌دلیل است که مادران گاندو برای دفاع به‌شدت آماده هستند و با کوچک‌ترین نشانه یا صدایی حمله می‌‌کنند.”

گفتنی است که ۱۴۰ هزار نفر از روستاییان شهرستان چابهار به آب آشامیدنی بهداشتی دسترسی ندارند. پیشتر محمد براوی، نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه تنها ۱۹ درصد شهرستان چابهار از شبکه آب شرب سالم و لوله‌کشی برخوردارند، اعلام کرده بود که بسیاری از روستاهای جنوب استان از جمله بخش منطقه «دشتیاری»، «تلنگ» و «پلان» سیستم آبرسانی فرسوده‌ دارند که مدام با قطعی آب آن هم در فصل تابستان و گرمای شدید هوا مواجه‌اند. این مشکل باعث شده اهالی روستاها برای تامین آب مصرفی غیر شرب به “هوتک‌ها” رو بیاورند.