مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در گفت‌وگو با ایلنا: مراسم شیرخوارگان حسینی به شرط به خطر نیفتادن جان فرزند و مادر قابل برگزاری است

۲۶ مرداد ۱۳۹۹

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران گفت: برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی در شرایط فعلی مشروط به این است که همه پروتکل‌های لازم برای برگزاری مراسم رعایت شود، به گونه‌ای که جان فرزند یا مادر یا جان دیگران به خطر نیفتد.

«حجت‌الاسلام والمسلمین عیدالکریم بهجت‌پور» مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که نگرانی از حضور نوزادان و کودکان در مراسم شیرخوارگان حسینی در صورت برگزاری وجود دارد، مادرانی که برای حضور فرزندشان در این مراسم نذر کرده‌اند، چه باید کنند؟ گفت: مراسمی که به مناسبت‌های مختلف در رابطه با اباعبدالله الحسین(ع) برگزار می‌شود، مشروط به شرایط است و در شرایط فعلی مشروط به این است که همه پروتکل‌های لازم برای برگزاری مراسم رعایت شود، به گونه‌ای که جان فرزند یا مادر یا جان دیگران به خطر نیفتد و اگر این شرایط محقق نشود، اصلا موضوع نذر منتفی است.

وی با بیان اینکه نذر نباید آسیب‌زا به دیگران باشد، ادامه داد: اگر نذر آسیب‌زا است، موضوع نذر منتفی است، بنابراین هیچ اصرار و دلیلی نباید برای برگزاری مراسم باشد در شرایطی که خطر متوجه فرزند یا دیگران از طریق فرزند می‌شود. این موضوع هم مانند حج است. حج یک واجب قطعی شرعی است، اگر در این مسیر شرایط منتفی شد و خطراتی بود که امنیت را مورد هجمه قرار می‌داد، در چنین شرایطی قطعا سفر حج منتفی است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه بسیاری از مردم صیغه نذر جاری نکرده‌اند، گفت: صیغه نذر به منزله نیت نیست که برخی افراد نیت می‌کنند، هرساله در مراسمی شرکت کنند و غالب مردم هم صیغه نذر جاری نکرده‌اند و فقط تصمیمات و نیاتی است که برای حضور در مراسم گرفته شده است. نذر مانند هر واجب دیگری است که چنانچه شرایط آن منتفی بشود و خوف خطر وجود داشته باشد، موضوع آن منتفی است و از گردن فرد ساقط می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور خاطرنشان کرد: احکام شریعت به گونه‌ای است که زندگی را برای مردم آسان بگیرد و مردم را دچار مشکل نسازد، به طور مثال یکی از موارد کفاره روزه آزاد کردن برده است، در شرایطی که برده وجود ندارد، این موضوع نیز منتفی است.

وی در پاسخ به این سوال که در شرایط کنونی که احتمال بیماری در تجمعات وجود دارد، آیا الزامی برای برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی وجود دارد؟ گفت: مسئولان امر باید این موضوع را تشخیص دهند، اما الزامی در این زمینه وجود ندارد.