اعدام یک کودک مجرم در زندان اهواز

۳۰ شهریور ۱۳۹۹

حکم اعدام یک کودک مجرم در زندان اهواز به اتهام قتل اجرا شد. وی در زمان ارتکاب جرم ۱۷ سال داشت.

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، سحرگاه امروز یکشنبه ۳۰شهریور ۹۹، حکم اعدام یک جوان زندانی بنام موید سواری که به اتهام قتل از سال ۹۵ تا کنون در زندان اهواز بسر میبرد به اجرا درآمد.

موید سواری فرزند عطیه، متولد ۱۳۷۸ متهم به قتل بوده و از سال ۹۵ زمانی که ۱۷ سال داشت با این اتهام بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

حکم اعدام این کودک مجرم توسط دیوان عالی کشور تایید و سحرگاه امروزیکشنبه ۳۰شهریور در زندان اهواز اجرا شد.

از ابتدای سال ۹۹ تا کنون دست کم چهار کودک مجرم اعدام شده اند.

به این ترتیب بنابر مرکز آمار کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام از ابتدای سال جاری ۱۳۹۹ تا کنون دستکم ۱۳۷ زندانی اعدام شده اند. این در حالیست که بسیاری اعدامهایی که در زندانهای قرون وسطایی حاکمیت ولایت فقیه صورت میگیرد اصلا در جایی ثبت و اعلام نمی شود و در خفا صورت میگیرد بنابراین آمار حقیقی اعدامها بسا بیشتر از عدد اعلام شده است.

بر اساس ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر هيچ کس نبايد شکنجه شود يا تحت مجازات يا رفتاری ظالمانه، ضد انسانی يا تحقيرآميز قرار گيرد.

همچنین مطابق ماده شش میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی حق زندگی از حقوق ذاتی شخص انسان است. این حق باید به موجب قانون حمایت بشود. هیچ فردی را نمی‌توان خودسرانه از زندگی محروم کرد. همچنین عدم درجه بندی برای قتل عمد در ایران باعث می‌شود هر نوع قتلی فارغ از شدت و ضعف و انگیزه متهم، منجر به صدور حکم اعدام شود.

ایران به نسبت جمعیت دارای بالاترین آمار اعدام شهروندان خود می‌باشد. براساس آمار گردآوری شده توسط کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، تعداد اعدام‌ها در سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۸۱ مورد می‌باشد که در میان آنان ۱۵زن دیده می‌شوند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید