گزارش خبری نموداری نقض حقوق کودک و نوجوان در مهر ماه 99

کودکان کار : 6 مورد

معاون سیاسی استاندار اردبیل خبر داد؛ وجود ۸۸ نفر متکدی شناسنامه‌دار در اردبیل/ ساماندهی کودکان کار نیازمند همکاری‌های بین بخشی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اردبیل بهروز ندایی در جلسه کارگروه اجتماعی و فرهنگی استان اردبیل گفت: تا کنون ۸۸ نفر متکدی خیابانی از سوی دستگاه های ذیربط در اردبیل شناسایی شده و برای ساماندهی این افراد اقدامات اساسی انجام شده است.ایلنا

چرخه فقر در زندگی کودکان کار؛ از والدین تا فرزند.

فرشید یزدانی در گفت‌وگو با ایسنا، با استناد به تعریف پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک و قانون حمایت از اطفال و نوجوانان گفت: براساس تعریف پیمان نامه جهانی حقوق کودک و قانون کشور افراد زیر ۱۸ سال کودک تلقی می‌شوند که براین اساس حدود ۲۴ میلیون فرد زیر ۱۸ سال در کشور زندگی می‌کنند.

کودکان کار یا کار کودک مسئله این است.

پنج کودک کار هفت تا ۱۵ساله که تجربه دستگیر شدن توسط ماموران سازمان بهزیستی را دارند، در گزارش «اعتمادآنلاین» روایت خود را بازگو می‌کنند؛ از شیوه برخورد ماموران بهزیستی، مراکزی که محل نگهداری‌شان بوده و وضعیتی که پس از بیرون آمدن از بهزیستی پیدا کرده‌اند.

مهر از کرج گزارش می‌دهد فعالیت ۱۵ دستگاه در حوزه کودکان کار/ موازی کاری و دیگر هیچ.

اسدالله حیدری، مدیرکل بهزیستی استان البرزدر خصوص رده‌های سنی فعالیت این کودکان تصریح کرد: ۵۰ درصد کودکان در گروه سنی ۶ تا ۱۱ سال ،۳۶.۱۴ درصد از آنها در رده سنی ۱۲ تا ۱۴ سال ،۱۲.۸۷ درصد از این افراد بین ۱۵ تا ۱۸ سال و ۱.۹۸ درصد در گروه سنی زیر ۶ سال قرار دارند که با توجه به فراوانی بالای کودکان کار در سنین دبستانی می‌توان گفت اساسی‌ترین نکته، تمرکز بر پیشگیری از بروز این پدیده در این سنین است. و در این میان ۱۵ دستگاه متولی، به دلیل نداشتن برنامه ریزی صحیح و تعامل مناسب نتوانسته اند اثرگذاری لازم را داشته باشند. مهر

ایلنا از خراسان رضوی گزارش می دهد؛ کرونا باعث افزایش کودکان کار در مشهد شد/اجرای قانون حمایت از اطفال و نوجوانان ؛ شاید وقتی دیگر.

حقدادی معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به قانون حمایت از کودکان کار که در سال ۸۴ تصویب شده، بیان کرد:جمع آوری و ساماندهی کودکان کار یک کار دسته جمعی و برعهده ۱۲ سازمان از جمله شهرداری ، نیروی انتظامی ، بهزیستی ، قوه قضاییه و…است. گزارش خبرنگار ایلنا

استفاده ۵۵۰۰ کودک کار از مجموعه‌های ورزشی شهرداری/ حضور مربیان ورزشی در گرمخانه‌ها.

سیدمالک حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسینم سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران از استفاده بیش از ۵۵۰۰ کودک کار و در معرض آسیب از مجموعه های ورزشی شهرداری تهران در راستای پویش چهارراه کودک خبر داد. و افزود یک تعداد کودک کار و تعدادی کودک در معرض آسیب، شناسایی شده‌اند که بیش از 4 هزار نفر هستند که با مراکز پرتو در ارتباط هستند؛ اگر مراکز دیگری مانند “صبح رویش” که با ما همکاری دارند را به این مجموعه اضافه کنیم تعداد کودکان به بیش از 5500 نفر می‌رسد.

اعدام کودکان : 3 مورد

اعدام یک کودک مجرم در زندان اهواز.

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، سحرگاه امروز یکشنبه ۳۰شهریور ۹۹، حکم اعدام یک جوان زندانی بنام موید سواری که به اتهام قتل از سال ۹۵ تا کنون در زندان اهواز بسر میبرد به اجرا درآمد. ایران به نسبت جمعیت دارای بالاترین آمار اعدام شهروندان خود می‌باشد. براساس آمار گردآوری شده توسط کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، تعداد اعدام‌ها در سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۸۱ مورد می‌باشد که در میان آنان ۱۵زن دیده می‌شوند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

پس از محاکمه مجدد؛ آرمان عبدالعالی، کودک-مجرم به اعدام محکوم شد.

خبرگزاری هرانا – آرمان عبدالعالی، کودک_مجرم پس از قبولی اعاده دادرسی و محاکمه مجدد، توسط دادگاه کیفری استان تهران از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شد. آقای عبدالعالی پیشتر در سال ۹۲ نیز از بابت اتهام “قتل” به اعدام محکوم و این حکم در دیوان عالی کشور نیز تایید شده بود. این در حالی است که تاکنون جسد مقتول پیدا نشده است.

اقدام به خودکشی کودک_مجرم محکوم به اعدام در زندان ارومیه.

خبرگزاری هرانا – بهالدین قاسم زاده، کودک_مجرم محکوم به اعدام در زندان ارومیه روز پنج‌شنبه ۱۷ مهر در اعتراض به تداوم بلاتکلیفی با خوردن قرص اقدام به خودکشی کرد و به بیمارستان خارج از زندان منتقل شد. آقای قاسم زاده در سال ۱۳۸۸، زمانی که ۱۷ سال سن داشت، به همراه برادر خود به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شد.

اعتیاد کودکان و نوجوانان :2 مورد

ایسنا در آستانه روز جهانی کودک گزارش داد اصلی‌ترین دلیل «اعتیاد کودکان» در ایران.

معاون اجتماعی موسسه کادراس فرزانه سهرابی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تشریح وضعیت اعتیاد کودکان در ایران و جهان بیانکرد: در ایران نمی‌توان به آمار دقیقی در مورد اعتیاد کودکان رسید.و میافزاید بر اساس آمارها حدود ۱۰ درصد جمعیت معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهد که برخی از آنها مورد آزارهای شدید قرار می‌گیرند و یا حتی برای تامین مواد مصرفی تن به خواسته های دیگر می دهند؛ پیامد این وضعیت، تولد کودکان معتادی است که رشد ذهنی و جسمی آنها به شدت تحت تاثیر مواد قرار گرفته و حتی شماری از این کودکان با قیمت‌هایی بسیار پایین به فروش می‌رسند.

سو استفاده از کودک ۷ ساله برای جابجایی مواد مخدر.

خبرگزاری هرانا – یک کودک هفت ساله در مشهد توسط یکی از همسایگان خود برای جابجایی مواد مخدر مورد سو استفاده قرار گرفت. تحقیقات پلیس به دنبال شکایت مادر این کودک در جریان است‌.

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در مهر ماه 99