بسیج دانش‌آموزی: روز ۱۳ آبان پرچم آمریکا، اسرائيل و فرانسه را آتش بزنید و فیلم بگیرید

آبان ۱۲, ۱۳۹۹

در آستانه ۱۳ آبان که در تقویم جمهوری اسلامی به‌عنوان روز دانش‌آموز و نیز روز «مبارزه با استکبار جهانی » نام گرفته، سازمان بسیج دانش‌آموزی از دانش‌آموزان خواست پرچم کشورهای آمریکا، اسرائیل و فرانسه را آتش بزنند و فیلم آن را برای این سازمان ارسال کنند.مجتبی باستان، جانشین رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی با اعلام این فراخوان در تلویزیون جمهوری اسلامی، از این اقدام به‌عنوان پویش «همه با هم مرگ بر آمریکا» یاد کرد و گفت دانش‌آموزان پرچم این سه کشور را «زیر پا بگذارند، به آتش بکشند و مرگ بر آمریکا بگویند و فیلم آن را بفرستند».

به دلیل شیوع ویروس کرونا، نخستین بار است که سازمان بسیج دانش‌آموزی و وزارت آموزش و پرورش، امکان به خیابان‌ها آوردن دانش‌آموزان مدارس برای شرکت در راهپیمایی ۱۳ آبان را ندارند.

با این حال این سازمان اعلام نکرد که دانش‌آموزان پرچم این سه کشور را از کجا باید تهیه کنند و در صورت بروز حادثه آتش‌سوزی در حیاط یا پشت‌بام، چه کسی مسئولیت آن را به عهده می‌گیرد.

در تقویم جمهوری اسلامی، ۱۳ آبان روزی است که یک دانش‌آموز در چنین روزی از سال ۱۳۵۷ در جریان تیراندازی به معترضان در تهران کشته می‌شود.

همچنین در چنین روزی از سال ۱۳۵۸ سفارت آمریکا در تهران به تسخیر انقلابیون درمی‌آید و بحران گروگان‌گیری ۴۴۴ روزه کارمندان سفارت آمریکا پیش می‌آید.

این حادثه مبنای اختلاف عمیق بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی می‌شود، به‌گونه‌ای که پس از ۴۱ سال، مقامات حکومت ایران آمریکا را همچنان «دشمن شماره یک» خود می‌خوانند و ایالات متحده نیز برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای و نظامی جمهوری اسلامی، شدیدترین تحریم‌های ممکن تا امروز را علیه ایران اعمال کرده است.