گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در دی ماه 99

بازداشت کودکان و نوجوانان : 1 مورد

بازداشت نیما دهناد و احمدرضا انصاری فر توسط نیروهای امنیتی در بهبهان.

خبرگزاری هرانا – نیما دهناد و احمدرضا انصاری فر، شهروندان اهل بهبهان یکشنبه‌شب مورخ ۲۱ دیماه در راه بازگشت به منزل توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. این شهروندان صبح امروز پس از تفهیم اتهام در دادگاه بهبهان ابتدا به زندان این شهر و از آنجا به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند. از میان این شهروندان نیما دهناد، ۱۷ ساله و احمدرضا انصاری فر ۲۱ ساله است.

خودکشی کودکان :7 مورد 

خودکشی یک پسر نوجوان در سقز.

خبرگزاری هرانا – روز چهارشنبه ۱۷ دی‌ ماه، یک پسر ۱۶ ساله در شهرستان سقز از طریق حلق آویز کردن اقدام به خودکشی کرد و جان باخت. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.

خودکشی یک دختر ۱۳ ساله در سرپل‌ذهاب.

هه‌نگاو: طی هفته نخست سال ۲۰۲۱ دست‌کم سه نوجوان زیر ۱۸ سال در شهرهای سرپل‌ذهاب، دیواندره و سقز به زندگی خود پایان داده‌اند.برپایه گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز سه‌شنبه ۱۶ دی ۹۹ (۵ ژانویه ۲۰۲۱)، یک دختر ۱۳ ساله اهل شهرستان سرپل‌ذهاب با هویت ”تارا تمرخانی“ به دلایل نامعلومی در منزل پدریش خود را حلق‌آویز و به زندگی خود پایان داده است.

برنا بررسی می‌کند؛ خودکشی کودکانِ کار؛ پایان تلخ برای تلخی‌های بی‌پایان.

«فقر» اصلی ترین دلیل خودکشی کودکان کار است و دلایل دیگر زاییده آن/رفتار پلیسی با این کودکان ابزار رشد خشونت بین آنها شده است/وضعیت از هشدار گذشته، نیاز به اقدام فوری است. برنا

خودکشی “رضا” کودک کار برنامه ماه عسل.

خبرگزاری هرانا – رضا، نوجوان حدودا ۱۸ ساله که صحبت هایش سالها پیش در برنامه تلویزیونی ماه عسل مورد توجه بسیاری قرار گرفته بود اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

پشت پرده خودکشی دختر 15 ساله ایلامی / پلیس فاش کرد.

به گزارش رکنا، صبح امروز خبری مبنی بر خودکشی دختری 15 ساله در ایلام منتشر شد و در این خبر عنوان شده بود که دختری 15 ساله از روی پل بانجو انتهای بلوار دانشجو شهر ایلام خود را به پایین پرت و کشته شده است .

خودکشی یک دختر نوجوان در تهران.

خبرگزاری هرانا – در آذرماه سال جاری یک دختر ۱۶ ساله در تهران از طریق حلق آویز کردن اقدام به خودکشی کرد و پس یک هفته مراقبت های درمانی، در بیمارستان جان خود را از دست داد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.

خودکشی دختر ۱۳ ساله در گچساران.

خبرگزاری هرانا – روز پنجشنبه ۱۱ دی، یک دختر ۱۳ ساله در گچساران با پریدن از‌ بالای یک پل زیرگذر دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد.

کودکان کار :8 مورد

شناسایی ۵۰ کودک کار و بازداشت عاملان به کارگیری این کودکان در مشهد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد نیره عابدین زاده از شناسایی ۵۰ کودک کار و بازداشت ۹ نفر از عاملان به ‌کارگیری کودکان کار در این شهر خبر داد.

بهزیستی قم؛ از ابتدای سال، ۲۲۶ کودک کار شناسایی شدند.

خبرگزاری هرانا – معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی قم مریم علیشیری  از شناسایی ۲۲۶ کودک کار و خیابان طی سال جاری در این شهرستان خبر داد. به گفته وی عواملی از جمله فقر فرهنگی و اقتصادی، نابسامانی خانوادگی اعم از طلاق، اعتیاد و خشونت و نابسامانی های اجتماعی اعم از بیکاری و تورم، اتباع بیگانه و مهاجرت نقش بارزی در گسترش پدیده کودکان کار و خیابان دارد.

آمار کودکان کار مبتلا به کرونا تا امروز | تهران ۳ هزار کودک کار دارد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از میزان، سعید آرام مدیر کل بهزیستی شهرستان تهران گفت: در شهر تهران بیش از ۳ هزار کودک کار در مناطق مختلف مشغول به کار هستند و تاکنون هیچ کودکی به بیماری کرونا مبتلا نشده است.

مدیرکل بهزیستی گلستان خبر داد: شناسایی ۲۰۰ کودک کار و خیابانی در گلستان.

به گزارش خبرنگار مهر، سید مهدی حسینی ظهر پنج شنبه در کارگروه تخصصی اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان گلستان اظهار کرد: امسال بالغ بر ۲۰۰ کودک خیابانی کار و بازمانده از تحصیل در استان شناسایی شده است که از این حیث گلستان رتبه بالایی در کشور دارد.

بهترین رفتار با کودکان کار سر چهارراه ها چیست؟

خراسان نوشت: برای همه ما بارها و بارها اتفاق افتاده که وقتی در خودروی شخصی‌ خودمان یا تاکسی نشسته‌ایم ، کودکی را می‌بینیم که برای گرفتن پول به سمت ما می‌آید. اگر بگویم همه ما در این مواقع، نمی‌دانیم که از منظر روان‌شناسی رفتار درست چیست و باید چه کنیم، ادعای بی‌راهی نیست.

نیمی از کودکان کار در استان لرستان ساماندهی شدند.

گروه استان‌ها- مدیرکل سازمان بهزیستی استان لرستان کرم یاری گفت: ۵۵۰ کودک کار در لرستان داریم که بیش از ۲۵۰ نفر از آنها را تحت پوشش قرار داده‌ایم و ماهیانه ۱۲۵ هزار تومان مستمری به آنها پرداخت می‌شود. تسنیم

آسیب‌های کودکان کار و راه‌هایی برای کمک به آنها.

رکنا : کودکی دوران بسیار مهمی در زندگی انسان‌هاست و تصمیمات بعدی زندگی، گره‌های روانی، ترس‌ها، رفتار‌ها، مشکلات ارتباطی و… تا حد زیادی ریشه در کودکی دارند.

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛ ۸۰ درصد کودکان کار و خیابان از اتباع افغانستان و پاکستان هستند/جذب و توانمندسازی ۳۷۰ کودک کار.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران با بیان اینکه طی ۵ ماه گذشته ۳۷۰ کودک کار وخیابان رصد و پرونده توانمندسازی برای آنها تشکیل شده است، گفت: ۸۰ درصد کودکان کار و خیابان از اتباع کشورهای افغانستان و پاکستان هستند. خبرنگار ایلنا

گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در دی ماه 99