فقدان مراکز درمانی و راه مناسب؛ جانباختن یک کودک بر اثر عقرب گزیدگی در نیکشهر

۰۳ بهمن ۱۳۹۹

خبرگزاری هرانا – روز پنجشنبه ۲ بهمن، یک کودک در روستای گوهرکوه دهان شهرستان نیکشهر بر اثر عقرب گزیدگی جان خود را از دست داد. فقدان بیمارستان و درمانگاه مجهز در مرکزیت یا نزدیکی این روستا و عدم دسترسی به حداقل های درمانی در کنار عواملی چون معابر خاکی و نامناسب سالهاست که سلامت ساکنان این منطقه را تهدید و جان آنها را می‌ستاند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ، دیروز پنجشنبه ۲ بهمن ۹۹، یک کودک در روستای گوهر کوه دهان شهرستان نیکشهر بر اثر عقرب گزیدگی جان باخت.

هویت این کودک “محمد درزاده” فرزند مرادی، اهل روستای گوهرکوه دهان شهرستان نیکشهر در استان سیستان و بلوچستان عنوان شده است.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: “محمد دچار تب و لرز بوده و خانواده او را به درمانگاه بخش بنت منتقل کردند، با معاینه پزشک و عدم اطلاع او از نوع بیماری، اعلام کرده که محمد مشکلی ندارد و وضعیت او مساعد است”.

وی افزود: “پس از انتقال محمد به منزل، وضعیت جسمانی او بدتر شده و خانواده او را به بیمارستان نیکشهر منتقل کردند”.

این منبع ادامه داد: ”پس از طی مسافت طولانی و بررسی های لازم، پزشک بیمارستان خبر از عقرب گزیدگی داده و به دلیل اینکه سم عقرب سیستم ایمنی این کودک را هدف قرار داده و باعث اثر گذاری و اختلال در سیستم عصبی و خونی شده، او جان خود را از دست داده است.“

با در نظر گرفتن دستاورهای علم پزشکی در عصر کنونی، در صورت عقرب گزیدگی پس از تزریق پادزهر پس از ۴ ساعت علائم از بین رفته و فرد به حالت عادی بر می گردد. با این حال فقدان بیمارستان و درمانگاه مجهز در مرکزیت یا نزدیکی این روستا و عدم رسیدگی به حداقل های درمانی در کنار عواملی چون معابر خاکی و نامناسب سالهاست که سلامت ساکنان این منطقه را تهدید و جان آنها را می‌ستاند.

توسعه نیافتگی بسیاری از مناطق در ایران خصوصا نواحی روستایی دور افتاده در استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان، خوزستان و هرمزگان تبعات تلخی چون مرگ کودکان را به دنبال داشته است. کودکانی که در روستاهای دورافتاده زندگی می کنند و به راحتی می توانند مورد گزش مار یا عقرب قرار بگیرند. آمارهای چند سال اخیر نشان می دهد در این مناطق کودکان زیادی به علت اینکه در بازه زمانی مورد نیاز برای رسیدگی درمانی به پزشک و دارو دسترسی نداشته اند جان خود را از دست داده اند. از معضلات زیرساختی این مناطق می توان به نبود جاده، عدم دسترسی به آنتن های مخابراتی و نبود پزشکان متخصص و تجهیزات لازم بیمارستانی در کنار فقر افسار گسیخته ساکنان اشاره کرد.