گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در بهمن ماه 1399

خودکشی کودکان و نوجوانان : 16 مورد

کفش های پسر جوان،رابطه او با دختر14ساله را لو داد/ دختر خودش را از طبقه پنجم پرت کرد.

زن جوان و پسرش که از دیدن پسر ناشناس در خانه‌شان بشدت تعجب کرده بودند به تصور اینکه وی دزد است وحشت زده وارد خانه شدند اما به محض ورود صدای مهیبی از پنجره به گوش رسید. زمانی که آنها از پنجره به بیرون نگاه کردند دختر 14 ساله‌شان به‌نام فرشته را دیدند که از طبقه پنجم به پایین سقوط کرده است. ایران

تهیه اطلس خودکشی در محلات آسیب‌خیز/ خودکشی نوجوانان افزایش یافته است.

«آرزو ذکایی فر» مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشورخاطرنشان کرد: در خودکشی باید عوامل محافظ را تقویت کنیم از جمله عوامل محافظ خانواده وگروه دوستان هستند اگرچه بخشی از این عوامل موضوعات اقتصادی است، اما قوی بودن، داشتن مهارت‌های زندگی، مهارتهای مقابله‌ای و تاب آوری از دیگر عوامل محافظت کننده دربرابر خودکشی است، خبرنگار ایلنا

خودکشی یک پسر نوجوان در دیشموک.

خبرگزاری هرانا – اواسط بهمن ماه، یک نوجوان ۱۶ ساله در بخش دیشموک واقع در استان کهگیلویه و بویر احمد، با شلیک گلوله به سر خود دست به خودکشی زد و جانش را از دست داد.

خودکشی نوجوان ۱۴ ساله در بندر کنگان.

خبرگزاری هرانا – روز یکشنبه ۲۶ بهمن ماه، یک نوجوان ۱۴ ساله در بندر کنگان، از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد.

ساناز 13 ساله و علی 16 ساله خودکشی کردند / در کهگیلویه رخ داد.

حوادث رکنا:دختر 13 ساله اهل روستای ده قاضی دیشموک بعد از جر و بحث کودکانه با برادر کوچکترش خودکشی کرد.هفته قبل هم پسر 16 ساله در دیشموک دست به خودکشی زد.

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛ “جدایی از گروه همسالان” و “ارتباط نامناسبِ والدین” از دلایل احتمالی خودکشی زیر ۱۸ ساله‌ها/ افزایش برقراری تماس با اورژانس اجتماعی/ شناسایی فردِ کودک‌آزار از روی لهجه.

«محمود علیگو» مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به خودکشی افراد زیر ۱۸ سال در سال جاری در کشور گفت: آمار مربوط به خودکشی در دست سازمان پزشکی قانونی است. کار ما در اورژانس اجتماعی نیز مداخلات حین خودکشی است، یعنی تلاش می‌کنیم افرادی که قصد خودکشی دارندرا منصرف کنیم یا به افرادی که فکر خودکشی دارند، مشاوره ارائه کرده تا از خودکشی آنها جلوگیری کنیم.

فقر و مشکلات عدیده در دیشموک؛ اقدام به خودکشی ۶۰ شهروند طی ۳ سال اخیر.

خبرگزاری هرانا – طی ۳ الی۴ سال اخیر در شهرستان دیشموک واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد، حدود ۶۰ نفر که بیشترشان را زنان تشکیل می‌دهند اقدام به خودکشی کرده اند که ۳۵ مورد آن موفق بوده است. عمده دلایل اقدام به خودکشی شهروندان در این شهر که به “شهر خودکشی و خودسوزی” میان مردم شناخته می شود، فقر، ترک تحصیل و بیکاری عنوان شده است.

خودکشی یک پسر نوجوان در مسجدسلیمان.

خبرگزاری هرانا – روز جمعه ۱۷ بهمن ماه، یک پسر ۱۵ ساله در مسجد سلیمان از طریق حلق آویز کردن خود دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد.

خودکشی دختر ۱۱ ساله در دیشموک.

خبرگزاری هرانا – روز دوشنبه ۲۰ بهمن‌ماه، یک دختر ۱۱ ساله در روستای ده‌قاضی بخش دیشموک از طریق حلق آویز کردن، دست به خودکشی زد و جان باخت.

خودکشی یک کودک کار در شهرستان سراوان.

خبرگزاری هرانا – روز سه‌شنبه ۱۴ بهمن‌ماه، یک کودک کار در شهرستان سراوان از طریق حلق آویز کردن اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

خودکشی یک دختر نوجوان در دهدشت.

خبرگزاری هرانا – یک دختر حدودا ۱۸ ساله در شهر دهدشت واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد که به تازگی ازدواج کرده بود، اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

خودکشی یک کودک کار در ماهشهر.

خبرگزاری هرانا – روز دوشنبه ۱۳ بهمن‌ماه، یک کودک کار در شهرستان ماهشهر از طریق حلق آویز کردن اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد. انگیزه خودکشی این پسر که چهارده سال داشت، فقر و تنگدستی عنوان شده است.

خودکشی نوجوان ۱۶ ساله در تبریز.

خبرگزاری هرانا – روز دوشنبه ۶ بهمن‌ماه، یک نوجوان ۱۶ ساله در تبریز، با پرتاب کردن خود از طبقه ششم یک ساختمان دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد.

خودکشی دو دختر نوجوان در دزفول.

خبرگزاری هرانا – روز دوشنبه ۶ بهمن، دو دختر دانش آموز ۱۷ ساله در شهرستان دزفول واقع در استان خوزستان، از طریق خوردن قرص برنج دست به خودکشی زده و جان باختند.

خودکشی دو دختر در خیابان های گرگان.

ایسنا نوشت: فرماندار گرگان از اقدام به خودکشی دو دختر جوان در گرگان خبرداد و گفت: هر دو دختر به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شدند.

خودکشی دختر ۱۳ ساله در گچساران .

خبرگزاری هرنا – امروز یکشنبه ۵ بهمن ماه، یک دختر ۱۳ ساله در گچساران با پرتاپ خود از پل هوایی اقدام به خودکشی کرد.

بازداشت کودکان و نوجوانان : 3 مورد

بازداشت خشن یک دختر شاعر ۱۷ ساله در مریوان .

برپایه گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، پنج‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ (۴ فوریه ٢٠٢١)، آرزو مصطفایی، شاعر و نویسنده اهل مریوان با تخلص (هه‌نسک) از طریق تهدید تلفنی به اداره اطلاعات مریوان احضار و متعاقباً بازداشت شد. بازداشت وی کاملا غیر قانونی و نقض حقوق حمایتی در خصوص نحوه احضار و بازجویی اطفال زیر ۱٨ سال حتی بر اساس قوانین داخلی جمهوری اسلامی بوده است.

کم سن ترین قاتل ایران دستگیر شد / او تنها 8 سال دارد.

به گزارش رکنا، سرهنگ «عباس محمدرضایی» افزود : این حادثه بامداد امروز اتفاق افتاد و پسر بچه هشت ساله در هنگام بازی با سلاح شکاری خواهر جوانش را با سلاح شکاری مورد اصابت گلوله قرار داد.

آزادی نیما دهناد از زندان بهبهان با تودیع قرار وثیقه.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۱ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، نیما دهناد، شهروند ۱۷ ساله اهل بهبهان از زندان این شهر آزاد شد.

گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در بهمن 99