خودسوزی یک نوجوان ۱۴ ساله بلوچ در شهرستان تفتان

۱۹ اسفند ۱۳۹۹

در ادامه سلسله خودکشی‌های دلخراش، خودسوزی یک نوجوان ۱۴ ساله ، در شهرستان تفتان، به دلیل فقر و ناامیدی از زندگی، خانواده‌ دیگری را داغدار کرد.

بنا به خبر دریافتی روز دوشنبه ۱۸ اسفندماه ۹۹، در یک واقعه دلخراش یک نوجوان ۱۴ ساله بلوچ به نام طاها هاشم‌زهی در نوک آباد، مرکز شهرستان تفتان اقدام به خودسوزی کرد و جان خود را از دست داد.

به گزارش سازمان حقوق بشری گزارشگران بلوچ، خودکشی کودکان بلوچ در ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

طی ماه‌های اخیر با توجه به تشدید گرانی و وضعیت وخامت بار اقتصادی مردم ‌بویژه در استان محروم سیستان و بلوچستان موارد خودکشی در بین جوانان و نوجوانان روند افزایشی داشته است.

با خودکشی طاها هاشم‌زهی بر اساس آمار رسانه‌ای شده، تعداد خودکشی جوانان و نوجوانان، طی ماه جاری به بیش از ۹ نفر رسیده است. البته بدلیل نبود پوشش خبری، آمار واقعی خودکشی بسا بیشتر از این تعداد است.

همچنین روز ۱۹ بهمن ۹۹، تقی رستم‌وندی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی از افزایش ۳۰ درصدی استرس،‌ اضطراب و افسردگی بر اثر کرونا و رشد چهار تا پنج درصدی خودکشی نسبت به سال‌ گذشته خبر داد.

بر اساس اخرین آمار پزشکی قانونی، طی سال جاری به صورت میانگین روزانه ۱۵ نفر جان خود را بر اثر خودکشی از دست داده‌اند.
در تازه‌ترین موارد اقدام به خودکشی می‌توان به خودکشی علی دوراندیش از اهالی روستای گیشدان از توابع شهرستان جاسک و مسلم شاه‌کرم زهی اهل روستای زیارت از توابع سراوان در بهمن ماه ۹۹ اشاره کرد.

بازماندگی دانش‌آموزان از تحصیل، از شروع سال تحصیلی جدید، موجی از ناراحتی و در موارد زیادی افسردگی را در کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل ایجاد نموده که در موارد زیادی شاهد خودکشی این نوباوگان بی‌گناه بوده‌ایم.