کارگران زن ارزانترین نیروی کار کشور به شمار میروند

مادۀ۱- اعلامیه جهانی حقوق بشر

تمام ابنای بشر آزاد زاده شده و در حرمت و حقوق با هم برابرند. عقلانیت و وجدان به آنها ارزانی شده و لازم است تا با یکدیگر برادرانه رفتار کنند.

مادۀ۲۴ – اعلامیه جهانی حقوق بشر

  هر انسانی سزاوار استراحت و اوقات فراغت، زمان محدود و قابل قبولی برای کار و مرخصی های دوره ای همراه با حقوق  است.

زنان کارگر از تبعیض پنهان درعذابند 

امتیازاتی که طبق قانون کار و ظاهرا برای کمک به زنان کارگر در نظر گرفته شده موجب گردیده تا کارفرمایان به استخدام زنان کارگر رغبتی نشان ندهندو برای فرار از قانون مرخصی زایمان، حق شیر دادن، ایجاد شیرخوارگاه و مهد کودک از استخدام زنان کارگر سر باز زنند در حالیکه اکثر خانواده ها به درآمد حاصل از کار زن احتیاج دارند و خانه نشینی زن فشار اقتصادی بیشتری به خانواده وارد خواهد اورد.

زنان کارگر، در جامعه ایران از تبعیض های چندگانه تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و قانونی رنج می برند و اولین قربانیان وضعیت بحرانی سیاسی، اجتماعی ، اقتصادی در ایران هستند. زنان کارگر، علاوه بر این که مشاغل کم در آمد و پرزحمت با ساعات کار طولانی و غیرقانونی در اختیار دارند و در شرایط کار مساوی با مردان دستمزد کمتری دریافت می کنند، در صف اول اخراج ها نیز قرار دارند. افزایش نرخ بیکاری زنان، به نقل از سایت مرکز آمار ایران، از ۳۳ درصد در سال ۸۴ به ۴۳ درصد در سال ۹۰ نشانگر این واقعیت است. 

شرایط به نحوی است که زنان با کمترین دستمزدها به كار راضی می شوند که اشتغال غیر رسمی زنان کارگر منجر به رشد فقر و کاهش کیفیت زندگی خانواده و فرزندان خواهد شد. راه حل این معضل افزایش نظارت بر کارگاه‌های کوچک و اشتغال خانگی است.

باید در نظر بگیریم که احتمال اخراج و بیکاری زنان در صورت تقاضای دستمزد بالاتر،‌ بیشتر از مردان است.

اعضای کمیته دفاع از حقوق زنان ایرانی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران این حکم صادره را محکوم کرده و خواهان برابری زنان و مردان و نبض تبعیض جنسیتی می باشند.

468

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از زنان