قزوین تا چابهار، مسیری طولانی برای خدمت به محرومان

۰۷ فروردین ۱۴۰۰

قزوین – ایرنا – طی سالهای اخیر شاهد تحولات در حرکت های جهادی هستیم که از رشد و شتاب خوبی نیز برخوردار هستند ، قرارگاه جهادی شهید مدافع حرم حجت اسدی نیز در یک اردوی جهادی ۱۴ روزه به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده تا به مردم محروم این منطقه کمک رسانی کند.

به گزارش ایرنا، پیمودن مسافتی ۲ روزه از قزوین تا چابهار با تمامی سختی هایی که می تواند داشته باشد تنها باید نتیجه یک هدف والا به نام جهاد باشد، موضوعی که در اعزام قرارگاه جهادی شهید حجت اسدی به خوبی مشاهده می شود و آنها را بر آن داشته تا برای انجام این اقدام مهم راهی استان سیستان و بلوچستان شوند.

قرارگاه جهادی شهید موافع حرم حجت اسدی تا زمان رفع تمام محرومیت ها از منطقه مشخص شده باید با مردم آنجا ارتباط داشته باشند و حمایت های خود برای مردم منطقه را در سرلوحه کار خود قرار دهند.

اقدامات عمرانی، فرهنگی، تبلیغاتی و پزشکی از جمله مهم ترین اقداماتی است که این گروه جهادی بناست در چابهار آن را عملیاتی کند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در استان قزوین در همین رابطه گفت و گوهایی را با مسوولان این قرارگاه انجام داده است که به شرح ذیل می باشد.

قرارگاه شهید حجت اسدی با یک چشم انداز پنج ساله به چابهار سفر کرده است

مسوول قرارگاه جهادی شهید حجت اسدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اردوی جهادی (تا بهار چابهار) از آخرین روزهای اسفند در روستاهای رمین و گلبهار آغاز شده و تا ۱۴ روز ادامه خواهد داشت.

روح الله رستم پور گفت: در این اردو سعی شده بخش های مختلف فرهنگی، پزشکی، عمرانی و غیره اجرایی شود که در حوزه پزشکی ۲ تیم عمومی و تخصصی در این منطقه مستقر شده و در آینده نیز متخصصان دندانپزشکی، مامایی و پزشک زنان نیز حضور پیدا خواهند کرد.

وی افزود: ساخت مدرسه ماموریت اصلی جهادگران در بخش عمرانی است که امیدواریم بتوانیم این پروژه را تا اندازه قابل قبولی پیش ببریم.

مسوول قرارگاه جهادی شهید حجت اسدی اضافه کرد: این قرارگاه همواره درصدد خدمت به مردم به ویژه مردم استان قزوین است و بیش از ۷۵ درصد ظرفیت خود را برای محرومیت زدایی در استان انجام می دهد.

رستم پور بیان کرد: خوشبختانه این قرارگاه دارای ظرفیت های عظیمی به ویژه در حوزه های عمرانی و پزشکی است و به همین دلیل سعی می کند به ارایه خدمات در سایر استان های کشور هم بپردازد.

وی اظهار داشت: این قرارگاه در یک چشم انداز پنج ساله با شناسایی ظرفیت های این مناطق به رشد و توسعه این ۲ روستا کمک کند و سبب اشتغال و کارآفرینی و کاهش مشکلات پزشکی شود.

مسوول قرارگاه جهادی شهید حجت اسدی گفت: در حال حاضر ۸۰ جهادگر در این اردو ۱۴ روزه حضور دارند که حضور تعدادی از آنها به صورت خانوادگی بسیار ارزشمند به حساب می آید.

کودکان روستاهای چابهار از سوء تغذیه رنج می برند

یک فوق تخصص روماتولوژی کودکان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا قرارگاه با اشاره به مدت حضور خود در اردوی جهادی (تابهار، چابهار) اظهار داشت: از ۲۹ اسفند در روستای رمین شهرستان چابهار مستقر شده و روازانه بالغ بر ۶۰ مریض را ویزیت می کنیم.

دکتر لیلا قاسمی هشترودی افزود: در این مناطق به صورت تقریبی انواع بیماری ها مشاهده می شود که متاسفانه تعداد بسیار زیادی از آنها به دلیل کم توجهی تبدیل به یک بیماری حاد می شوند.

وی با اشاره مشکلات بهداشتی و عدم رعایت بهداشت در روستای رمین و روستاهای اطراف خاطرنشان کرد: بیشترین بیماری که کودکان این منطقه به آن دچار هستند داشتن انگل روده ای است که به وفور در کودکان دیده می شود.

قاسمی هشترودی فوق تخصص روماتولوژی کودکان گفت: اکثر کودکان این منطقه به دلیل سوء تغذیه وزن گیری خوبی ندارند و شاید یکی از دلایل این مشکل عدم توجه به تغذیه سالم و خوردن تنقلات فراوان از جمله چیپس و پفک در وعده های اصلی غذایی است.

وی افزود: احتمال می رود یکی از عوامل ایجاد کننده انگل در روستانشینان این منطقه نبود آب شرب سالم باشد و اینکه بهداشت محیطی را رعایت نمی کنند.

وی ادامه داد: مردم از حضور گروه سلامت در اینجا بسیار راضی هستند چراکه به گفته خود اهالی پزشک خوب ندارند و برای ویزیت شدن مجبور به صرف وقت و هزینه های زیاد برای رفتن به مرکز استان بوده و که این مورد هم از توان بسیاری از خانواده ها خارج است.

خشکی چشم بیماری شایع در بین اهالی چابهار

یک متخصص اپتومتریست در گفت و گو با ایرنا با اشاره به حضور خود در اردوی جهادی تا بهار چابهار اظهار داشت: به دلیل شرایط آب و هوایی این منطقه که بسیار گرم ، خشک و غبارآلود است مشکل خشکی چشم بسیار شایع بوده و سوزش، خارش و قرمزی چشم برای اهالی این منطقه بسیار آزاردهنده است.

وی اظهار کرد: خدمت به هم نوع و هم وطنانی که کیلومترها از ما دور بوده و از محرومیت رنج می برند حس و حال بسیار زیبایی را در آدمی ایجاد کرده و قرار گرفتن در این فضا تجربه خوبی برای یک پزشک خواهد بود.

اختیاری تاکید کرد: این مناطق دارای مردمانی نجیب و خونگرم است که لذت خدمت به آنها را بیشتر می کند و خوشبختانه فضای بسیار مناسبی بین مردم و خادمان جهادی به وجود آمده است.

این متخصص اپتومتریست خاطرنشان کرد: تامین دارو برای این مردم بسیار مهم است چراکه دسترسی آن ها به شهر سخت بوده از طرفی اکثر مردم قشر ضعیف و کم برخوردار جامعه هستند و شاید هزینه تهیه دارو را نداشته باشند.