گزارش سه ماهه نقض حقوق کودک و نوجوان در (دی و بهمن و اسفند ماه) 99

بازداشت کودکان و نوجوانان در دی ماه 99: 1 مورد

بازداشت نیما دهناد و احمدرضا انصاری فر توسط نیروهای امنیتی در بهبهان.

خبرگزاری هرانا – نیما دهناد و احمدرضا انصاری فر، شهروندان اهل بهبهان یکشنبه‌شب مورخ ۲۱ دیماه در راه بازگشت به منزل توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. این شهروندان صبح امروز پس از تفهیم اتهام در دادگاه بهبهان ابتدا به زندان این شهر و از آنجا به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند. از میان این شهروندان نیما دهناد، ۱۷ ساله و احمدرضا انصاری فر ۲۱ ساله است.

بازداشت کودکان و نوجوانان  در بهمن ماه 99: 3 مورد

بازداشت خشن یک دختر شاعر ۱۷ ساله در مریوان .

برپایه گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، پنج‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ (۴ فوریه ٢٠٢١)، آرزو مصطفایی، شاعر و نویسنده اهل مریوان با تخلص (هه‌نسک) از طریق تهدید تلفنی به اداره اطلاعات مریوان احضار و متعاقباً بازداشت شد. بازداشت وی کاملا غیر قانونی و نقض حقوق حمایتی در خصوص نحوه احضار و بازجویی اطفال زیر ۱٨ سال حتی بر اساس قوانین داخلی جمهوری اسلامی بوده است.

کم سن ترین قاتل ایران دستگیر شد / او تنها 8 سال دارد.

به گزارش رکنا، سرهنگ «عباس محمدرضایی» افزود : این حادثه بامداد امروز اتفاق افتاد و پسر بچه هشت ساله در هنگام بازی با سلاح شکاری خواهر جوانش را با سلاح شکاری مورد اصابت گلوله قرار داد.

آزادی نیما دهناد از زندان بهبهان با تودیع قرار وثیقه.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۱ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، نیما دهناد، شهروند ۱۷ ساله اهل بهبهان از زندان این شهر آزاد شد.

بازداشت کودکان و نوجوانان  در اسفند ماه 99: 3مورد

بازداشت یک نوجوان ۱۵ ساله در مهاباد.

برپایه گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو. روز چهارشبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ (۱۷ مارس ۲۰۲۱)، نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی یک نوجوان ۱۵ ساله را با هویت “پیشوا رحمانی‌فر” بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

قاتل 16 ساله کمتر از 2 ساعت در کرمان دستگیر شد.

ایسنا/کرمان سرپرست فرماندهی انتظامی شهرستان کرمان از وقوع یک فقره قتل در پی یک نزاع و دستگیری قاتل 16 ساله پس از دو ساعت خبر داد.

اعتراضات سراوان؛ بازداشت دستکم سه شهروند از جمله یک نوجوان ۱۶ ساله.

خبرگزاری هرانا – روز سه‌شنبه ۵ اسفندماه، دستکم ۳ شهروند معترض از جمله یک نوجوان ۱۶ ساله در ارتباط با اعتراضات سروان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. بر اساس این گزارش هویت این افراد محمد شهرسان زهی، فرزند کاهم داد، عزیز شهرسان زهی، ۱۶ ساله، فرزند لهداد، اهل شهرستان مهرستان و محمد درزاده، فرزند عبدالغفور، ساکن روستای دزک از توابع شهرستان سراوان عنوان شده است.

اعدام کودکان و نوجوانان  در دی ماه 99: 1 مورد

یک کودک-مجرم در زندان رشت اعدام شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از سازمان حقوق بشر ایران، سحرگاه امروز پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹، حکم اعدام محمدحسن رضایی کودک-مجرم در زندان مرکزی رشت به اجرا در آمد.

اعدام کودکان و نوجوانان بهمن ماه 99 : 1 مورد

تایید حکم اعدام یک کودک-مجرم همزمان با رهایی سه زندانی از چوبه دار.

خبرگزاری هرانا – حکم اعدام یک کودک-مجرم در اصفهان توسط دیوان عالی کشور تایید شد. همچنین سه زندانی در شهرهای ری، قم و کازرون که پیشتر در پرونده هایی جداگانه از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، با کسب رضایت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافتند. متهم که لحظه ارتکاب جرم با سن قانونی فاصله داشت مرتضی رضایی ۱۶ ساله را با چند پیامک به بیرون از خانه کشاند و در بیابان های روستای دار افشان، با ۲۴ ضربه چاقو اقدام به قتل وی میکند.

اعدام کودکان  در اسفند ماه  99 : 2مورد

یک زندانی کودک – مجرم در زندان مرکزی ارومیه در آستانه اعدام.

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام ۲۱اسفند۹۹، یک زندانی بنام آیدین دلائی میلان که ۲۰ سال سن دارد هم اکنون در زندان مرکزی ارومیه در آستانه اجرای حکم ضدانسانی اعدام قرار دارد.

دیوان عالی کشور حکم اعدام یک کودک‌-مجرم را تایید کرد.

حکم اعدام آرمان عبدالعالی، کودک-مجرمی که متهم به قتل یک دختر نوجوان است، بار دیگر در دیوان عالی کشور تأیید شد.آرمان عبدالعالی متهم است که در سال ۹۲ دوست دخترش به نام «غزاله شکور» را به قتل رسانده و جسد او را ناپدید کرده است. به گزارش روزنامه شرق

گزارش سه ماهه نقض حقوق کودک و نوجوان در دی و بهمن و اسفند ماه سال 99