مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی در گفت‌وگو با ایلنا: با وجود راه‌اندازی سازمان تعلیم و تربیت کودک، دیگر مجوز جدیدی برای تاسیس مهدکودک صادر نمی‌شود

۰۱ خرداد ۱۴۰۰

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش آموزش و پرورش در خصوص فرآیند راه‌اندازی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: این سازمان با همراهی معاونت سلامت وزارت آموزش و پرورش راه‌اندازی خواهد شد و تا تشکیل آن، سایر مهدهای کودک می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

«سعید صالح» مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره تعیین‌تکلیف مهدهای کودک بیان کرد: با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت مدیریت مهدهای کودک به وزارت آموزش و پرورش منتقل شد. همچنین مقرر شد که سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در وزارت آموزش و پرورش تشکیل شود.

وی درباره تصویب اساسنامه این سازمان در شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اساسنامه این سازمان در شورای عالی انقلاب فرهنگی در اواخر سال گذشته تصویب و ابلاغ و در نهایت بنا بر این شد که فرآیندهای راه‌اندازی این سازمان در آموزش و پرورش انجام شود. تا زمانی که سازمان ملی تعلیم و تربیت تشکیل و راه‌اندازی می‌شود، مهدهای کودک مطابق با قوانین گذشته به فعالیت خود ادامه خواهند داد و مجوز جدیدی صادر نخواهد شد.

مدیر کل مدارس و مراکز غیردولتی توضیح داد: کارگروه‌های مختلفی برای راه‌اندازی این سازمان تشکیل شده که یکی از این کارگروه‌ها، کارگروه انتقال است. این بخش زیر نظر سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی تشکیل شده که مسئولیت‌های سازمان بهزیستی را در ادامه فعالیت مهدهای کودک‌ به سازمان ملی تعلیم و تربیت منتقل می‌کند.

صالح گفت: لازم به ذکر است که یک کمیته مشترک با حضور نمایندگان مهدهای کودک، نمایندگان سازمان بهزیستی و سازمان مدارس و مراکز غیردولتی تشکیل شده که در آنجا در خصوص تداوم فعالیت مهدهای کودک و نظارت بر آن‌ها تصمیمات لازم گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اعتبار مجوزهای مهدهای کودک تا زمان راه اندازی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: یکی از مصوبات این کمیته این بود که مجوزهایی که توسط سازمان بهزیستی صادر شده تا راه اندازی سازمان ملی تعلیم و تربیت دارای اعتبار هستند و مجموعه می‌توانند کار خودشان را با همان سیستم قبلی ادامه دهند.

صالح در ادامه تاکید کرد: در آموزش و پرورش چند کمیته برای تمهید مقدمات راه اندازی سازمان ملی تعلیم و تربیت تشکیل شده که همکاران آن حوزه با جدیت مشغول پیگیری امور هستند و هماهنگ کننده کمیته‌ها از طرف مقام عالی وزارت، معاونت تربیت بدنی و سلامت است و تا زمان تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت مسئولیت انتقال نیز بر عهده سازمان مدارس و مراکز غیردولتی خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون مربیان مهدهای کودک بیمه و حقوق مکفی نداشته‌اند و قوانین در این زمینه به چه صورتی است؟ گفت: تمام پرسنل مشغول به کار در پیش دبستانی‌ها و مهدهای کودک تابع ضوابط قانون کار هستند.