مهر گزارش می دهد؛ چالش های آموزش و پرورش فردوس / از کمبود نیرو تا مدارس فرسوده

۰۶ آبان ۱۴۰۰

فردوس- مدارس تخریبی، کمبود نیروی انسانی و تجهیزات آموزشی به عنوان سه چالش مهم آموزش و پرورش فردوس مطرح شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: مشکلات و چالش‌های آموزش و پرورش شهرستان فردوس چهارشنبه شب در جلسه‌ای با حضور نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی، مدیریت و معاونان آموزش و پرورش فردوس و جمعی از نمایندگان فرهنگیان های این شهرستان بررسی شد.

مدیر آموزش و پرورش فردوس در این جلسه سه چالش مهم این حوزه را در شهرستان فردوس مدارس تخریبی، کمبود نیروی انسانی و تجهیزات آموزشی برشمرد و تاکید کرد: بالاترین آمار مدارس تخریبی خراسان جنوبی متعلق به فردوس است که بیش از ۳۰ درصد مدارس شهرستان فرسوده بوده و باید نوسازی شود.

بحران کمبود نیروی انسانی

محمد ناظری با بیان اینکه شهرستان فردوس ۱۰ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز دارد، تصریح کرد: نیروی انسانی آموزش و پرورش شهرستان از هزار نفر به ۹۲۲ نفر تقلیل یافته و ۳۷۶ معلم تا سال ۱۴۰۵ بازنشست خواهند شد که اگر تدبیری اندیشیده نشود با بحران نیروی انسانی مواجه خواهیم شد.

وی از کمبود نیروی انسانی در حوزه خدماتی خبر داد و افزود: از ۸۵ نیروی خدماتی ۲۰ نفر تغییر سمت داده شده‌اند و مجبوریم با ۶۵ نیرو ۹۲ آموزشگاه را از نظر نیروی خدماتی مدیریت کنیم.

ناظری عنوان کرد: ۷۰ درصد تجهیزات مدارس فردوس فرسوده و قدیمی است و نیاز به ۱۰۰ دستگاه ملزومات هوشمند سازی مدارس داریم.

وی ادامه داد: برای تشویق حائزین رتبه‌های برتر مسابقات فرهنگی، قرآنی و آموزشی هیچ گونه منبع اعتباری در اختیار نداریم.

۱۰۰ درصد فضاهای ورزشی فردوس تخریبی است

مدیر آموزش و پرورش فردوس با بیان اینکه ۱۰۰ درصد فضاهای ورزشی شهرستان فردوس تخریبی است افزود: در تأمین هزینه‌های برق، آب و گاز سالن‌های ورزشی نیز مشکل داریم.

وی با اشاره به اینکه در تأمین نیروی‌های متخصص در حوزه پرورشی منع قانونی داریم، تاکید کرد: به عنوان نمونه حتی یک مددکار در این بخش نداریم.

ناظری اضافه کرد: در عدم رعایت سقف جمعیت کلاس‌ها در استان رتبه دوم را داریم و در متوسطه نرم کلاس‌ها از ۲۵ نفر به بالاست.

افتخارات آموزش و پرورش فردوس

وی گریزی نیز به موفقیت‌های آموزش و پرورش فردوس در ۲ سال گذشته زد و گفت: رتبه ۶ آموزشی کشور، قبولی حدود ۵۰ دانش‌آموز در رشته پزشکی در کنکور سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰، برگزیده جشنواره خوارزمی استان از فردوس، ۷ رتبه برتر کشوری قرآنی و دهها رتبه برتر استانی در بخش‌های مختلف آموزشی، پرورشی و قرآنی گواه بر استعداد و نبوغ دانش آموزان فردوسی است.

عدم اختصاص سرانه به مدارس، توسعه بی رویه مدارس خاص که موجب ایجاد تفکر فاصله طبقاتی در آموزش شده، مشکلات مهد کودک‌ها و تعطیلی مطلق آنها در ایام کرونا و خسارات زیادی که متحمل شده‌اند، مشکلات حقوق پایین نیروهای خدماتی و سرایداری و تبدیل وضعیت نیروی شاغل آموزش و پرورش از مهمترین مشکلات و کمبودهایی بود که معاونان آموزش و پرورش و نمایندگان بخش‌های مختلف این حوزه مطرح و خواستار توجه ویژه نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به آنها شدند.

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی نیز تاکید کرد: هزینه‌ای که در آموزش و پرورش می‌شود سرمایه گذاری برای آینده مملکت و نظام است.

طرح رتبه بندی معلمان بزودی در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود

حجت الاسلام مجید نصیرایی تاکید کرد: بزودی رتبه بندی معلمان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود و خبرهای خوبی برای فرهنگیان خواهیم داشت.

وی احیای تربیت معلم پسران و افزایش سهمیه دانشگاه فرهنگیان در فردوس را از مهمترین اقدامات در جهت رفع کمبودی نیروی انسانی در این شهرستان برشمرد و قول مساعد داد سایر مشکلات مطرح شده را نیز به طور جد پیگیری کند.