در جلسه نقد و بررسی انیمیشن «سیب سرخ» مطرح شد؛

نبود تعریف جامع از کودک‌آزاری آسیب‌زا است

۱۱ آذر ۱۴۰۰


ایسنا/زنجان در راستای راه‌اندازی پویش «ناکوک»؛ انیمیشن «سیب سرخ» از لحاظ هنری و جامعه‌شناسی در حوزه هنری استان زنجان نقد و بررسی شد.

نخستین کارگاه مستندسازی تولید محور به انیمیشن «سیب سرخ» که یکی از تولیدات حوزه هنری استان زنجان در سال ۹۸ با موضوع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی (کودک‌آزاری) بود، پس از نمایش در حوزه هنری زنجان از بُعد هنری و جامعه‌شناختی واکاوی شد.

نخستین کارگاه مستندسازی تولید محور به انیمیشن «سیب سرخ» با حضور وریا نیک‌منش کارگردان انیمیشن «سیب سرخ»، ناصر دوستی شاعر و جامعه‌شناس و هنرجویان جوان استان در عرصه فیلم‌سازی در حوزه هنری استان زنجان برگزار شد.

وریا نیک‌منش کارگردان انیمیشن «سیب سرخ» در معرفی این اثر با اشاره به حمایت و پیشرو بودن حوزه هنری استان زنجان در تولید آثاری با مضامین فرهنگی اجتماعی که برای عموم مردم قابل درک است، گفت: این فیلم در راستای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و بحث شایع کودک‌آزاری تولید شده است که موضوع داستان این پویانمایی، الهام گرفته از وقایع واقعی است که هر از گاهی از عموم مردم شنیده می‌شود، ساخته شده است.

نیک‌منش افزود: در تصویرسازی این انیمیشن سعی‌ بر این بوده تا از نمادها، المان‌ها و یا رنگ‌های متضاد برای مثال رنگ‌های سیاه و سفید (نماد گناه کردن و نکردن) و یا سیب سرخ (نماد گناه در کارهای هنری) استفاده شود.

وی با بیان اینکه نیاز به توجه و تولید فیلم کوتاه در جامعه محرز است، خاطرنشان کرد: با یک فیلم نمی‌توان معضلات و آسیب‌های اجتماعی را کنترل کرد و کاهش داد.

شاعر و پژوهشگر جوان استان در حوزه جامعه‌شناسی نیز در ادامه بحث استفاده از المان‌های متضاد گفت: در این اثر برای تبیین و القا کردن مبحث (کودک‌آزاری) به مخاطبان جامعه از تلفیق رنگ‌های متضاد استفاده شده که به نوعی القاکننده مثبت‌گرایی و هشدار است.

ناصر دوستی، یکی از رسالت‌های رسانه‌های گروهی علی‌الخصوص فیلم‌سازان را پرداختن به مبحث معضلات اجتماعی عنوان کرد و افزود: هنرمندان و متولیان رسانه‌های جمعی با زبان هنر می‌تواند نقش بارزی در ترویج فرهنگ مقابله با آسیب‌های اجتماعی داشته باشند و از این طریق خانواده‌ها را با آسیب‌ها آشنا کنند.

این جامعه‌شناس با اشاره به اخبار صفحات حوادث روزنامه‌ها در سال‌های گذشته که بیشتر بحث سرقت یا قتل مطرح بود، با ابراز تأسف، گفت: این روزها در جامعه اخبار و اتفاقات با موضوع کودک‌آزاری شنیده می‌شود که بسیار تکان‌دهنده است.

وی نبود تعریف جامع از کودک‌آزاری در جامعه خودمان را یک آسیب قلمداد کرد، در حالی‌ که جامعه‌شناسان بیشتر به این موضوع پرداخته‌اند.

انتهای پیام