نتایج یک پژوهش؛ طی دو سال اخیر قتل بیش از ۶۰ زن و کودک دختر در خوزستان با انگیزه ناموسی

بر اساس اطلاعات پژوهشی که در شماره جدید ماهنامه اندیشه پویا، منتشر شده، در دو سال گذشته ۶۰ زن در خوزستان قربانی قتل‌های ناموسی شده‌ و هیچ کدام از عاملین این قتل ها بازداشت و توسط مراجع قضایی مجازات نشده‌اند. در سه سال گذشته کودک‌همسری، زن‌کشی و خشونت علیه زنان در خوزستان افزایش معنادار داشته است. بر اساس این پژوهش همچنین، روزانه یک تا سه ازدواج زیر پانزده سال در اداره ثبت احوال اهواز به ثبت می‌رسد؛ موضوعی که آسیب‌های اجتماعی رایج در این منطقه، به افزایش آن دامن زده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، بر اساس گزارشی که در شماره جدید ماهنامه اندیشه پویا منتشر شده، از سال ۱۳۹۸ تا تابستان ۱۴۰۰، بیش از ۶۰ زن و کودک دختر در خوزستان قربانی قتل‌های ناموسی شده‌اند.

در این گزارش عاطفه بروایه کنشگر اجتماعی، با اشاره به این آمار میگوید: تعداد قتل های ناموسی در این استان طی مدت زمان ذکر شده، از این هم بیشتر است؛ این تعداد فقط آماری است که من و همکارانم در جریان پژوهشی توانسته ایم به آن دست پیدا کنیم.

او افزود: این پژوهش نشان می‌دهد که این قتل‌ها عمدتا در مناطق عرب‌نشین بوده و این زنان اهل شهرهای مختلفی مثل شوش، اهواز، آبادان، کارون و … بوده‌اند. بیشتر افراد کشته‌شده دختران جوان و نوجوان بوده و در میان آنها دختر یازده و پانزده ساله هم به چشم می‌خورد.

با استناد به پژوهش صورت گرفته توسط این کنشگر اجتماعی، تعداد زنان و دختران مجردی که به دلیل داشتن رابطه کشته شده‌اند بیشتر از زنان متاهل با دلیل مشابه بوده است. اطلاعات این پژوهش نشان می‌دهد از این ۶۰ مورد، حتی یک فرد مجرم (کسی که قتل را مرتکب شده است)، مجازات نشده و حتی خانواده‌ها از آن‌ها شکایتی نکرده‌اند.

بنابر این گزارش، روزانه یک تا سه ازدواج زیر پانزده سال نیز در اداره ثبت احوال اهواز به ثبت می‌رسد؛ موضوعی که آسیب های اجتماعی متعددی از قبیل فقر و تورم به افزایش آن دامن زده است.

همچنین پونه پیل‌رام، رئیس سابق کمیسیون زنان فرمانداری اهواز ومدیر یک مرکز کاهش گذری آسیب زنان در اهواز، در راستای این موضوع اظهار داشت: «از سال ۹۷ به بعد، بیکاری‌های ناشی از بی‌آبی و فقر و تورم، خانواده‌ها را گرفتار کرده است. ما در خوزستان می‌بینیم وقتی در خانواده‌ای نتوانند زندگی افراد را تامین کنند، اولین کسی را که از خانه بیرون می‌کنند دخترانند و این دختران گرفتار انواع آسیب‌ها می‌شوند. وقتی ما می‌گوییم زنان در سالهای گذشته از بحران آب، آسیب بیشتری دیده‌اند، کسی جدی نمی‌گیرد و حتی می‌گویند چرا در این باره صحبت می‌کنید. من دختر هفده‌ساله‌ای را در مرکزم داشتم که تابستان‌ها برای اینکه دو ساعت بتواند با کولر گازی خنک شود، تن‌فروشی می‌کرد».