مشکلات اقتصادی و ازدواج زودهنگام، دلایل عمده بازماندگی دانش آموزان از تحصیل در زنجان

زنجان – ایرنا – مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: بازماندگی از تحصیل دانش آموزان دلایل متعددی دارد که عمده ترین آنها در این استان، مشکلات اقتصادی خانواده‌ها و ازدواج‌های زودهنگام است.

علی اسماعیلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تاثیر کرونا بر وضعیت اقتصادی و معیشتی برخی از خانواده ها اشاره کرد و افزود: از گذشته پدیده کودکان کار را داشتیم ولی کرونا این مساله را تشدید کرد، برخی از خانواده ها در ایام تعطیلی آموزش حضوری در مدارس، از دانش آموزان برای اشتغال استفاده کردند و این موضوع، کار آموزش و پرورش را در بازگرداندن دانش آموزان به کلاس های درس، مقداری سخت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش، شمار بازماندگان از تحصیل دانش آموزان مقطع ابتدایی استان زنجان را یکهزارو ۲۴ نفر اعلام کرده است، خاطرنشان کرد: برآوردهای ما در استان با این رقم اعلام شده مقداری متفاوت است.

اسماعیلی گفت: از رقم اعلام شده وزارتخانه، ۷۳۲ دانش آموز بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی شناسایی شده است که از این تعداد ۴۲۵ نفر دوباره به چرخه آموزش بازگشته اند.

وی ادامه داد: ۲۹۲ دانش آموز نیز به دلایلی مثل مهاجرت، داشتن بیماری، فوت و موارد دیگر جذب مدرسه نشدند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: بین آمار اعلامی وزارتخانه و آمار استانی، ۳۰۷ مورد اختلاف وجود دارد که این موارد در استان، پیدا و رصد نشد.

وی بروز اختلاف آماری را ناشی از عدم لینک مناسب بین دستگاه تعلیم و تربیت با ثبت احوال عنوان کرد و اظهار داشت: امیدواریم با تقویت هماهنگی ها، آمارهای واقعی بیش از پیش در دسترس باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه نرخ بازماندگان از تحصیل در گذرهای تحصیلی(تغییر مقاطع تحصیلی) به طور معمول افزایش پیدا می کند، گفت: در زمان حاضر ۲ درصد دانش آموزان مقطع اول متوسطه معادل حدود ۹۵۰ نفر و ۳.۷ درصد دانش آموزان مقطع دوم متوسطه معادل حدود یک‌هزارو ۳۰۰ نفر در استان دیگر در چرخه آموزش نیستند و جزو بازماندگان از تحصیل محسوب می‌شوند.

اسماعیلی افزود: شمار دانش آموزان دختر بازمانده از تحصیل در استان زنجان در مقایسه با دانش آموزان پسر، بیشتر است.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در سال تحصیلی جاری حدود ۲۱۴ هزار دانش آموز در این استان در حال تحصیل هستند.