در آرزوی برچیده شدن کلاس‌های کانکسی

در آرزوی برچیده شدن کلاس‌های کانکسی

ایسنا/چهارمحال و بختیاری جمع‌آوری مدارس خشت و گلی، مدارس کانکسی و سنگی، جمع‌آوری بخاری‌های نفتی و غیر استاندارد، توزیع عادلانه امکانات آموزشی و … از جمله وعده‌هایی است که بارها و بارها از سوی مسئولان بیان شده است، اما هم‌چنان شاهد وجود این مدارس در مناطق محروم کشور هستیم، وعده‌هایی که در گذر زمان رنگ فراموشی به خود می‌گیرد یا به کمبود اعتبار گره می‌خورد.

به گزارش ایسنا، بسیاری از دانش‌آموزان مناطق محروم چهارمحال و بختیاری در مدارس آهنی و سنگی مشغول به تحصیل هستند، دانش‌آموزانی پر از شور و شوق و امید به آینده، منتظر هستند تا با تحقق وعده‌ها، آن‌ها نیز شاهد احداث مدارس ایمن و نوساز باشند، اما این دانش‌آموزان هم‌چنان در کلاس‌های درس ناایمن و فاقد استاندارد مشغول به تحصیل هستند.

وضعیت مدارس در مناطق محروم چهارمحال و بختیاری، حاصل کم‌کاری چند دهه است، قطعا حضور دانش‌آموزان در مدارس ناایمن و کانکسی خالی از خطر جانی نیست و حوادث تلخی که در سطح کشور و همچنین در این استان برای دانش‌آموزان رخ داده است، امکان تکرار دارد.

استاندار چهارمحال و بختیاری در جلسه بررسی مسائل و مشکلات دهستان موگویی خطاب به مسئولان آموزش و پرورش استان، گفت: طبق مصوبه دولت باید مدارس کانکسی در استان تا پایان سال جمع‌آوری و مدارس استاندارد جایگزین این کلاس‌های درس در مناطق محروم شود.

حال باید دید این مصوبه چگونه به مرحله اجرا خواهد رسید، آیا باتوجه به اینکه فرصت ساخت و ساز در منطقه سردسیری هم‌چون چهارمحال و بختیاری محدود است، دستگاه‌های متولی می‌توانند تا قبل از آغاز فصل سرما نسبت به احداث مدارس در مناطق محرومی که دانش‌آموزان آن‌ها در مدارس کانکسی مشغول به تحصل هستند، اقدام کنند یا این مصوبه نیز به سرنوشت سایر مصوبات دچار خواهد شد.

در سفر ریاست جمهوری به چهارمحال و بختیاری، اعتبار لازم برای جمع‌آوری مدارس کانکسی اختصاص پیدا می‌کند

کامران رهی- مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه حدود ۴۰ مدرسه کانکسی در استان وجود دارد، اظهار کرد: مدارس کانکسی بیش‌تر در مناطق محروم و عشایری استان مانند کوهرنگ، اردل و لردگان واقع شده‌اند.

وی بیان کرد: مقرر شد در سفر ریاست جمهوری به چهارمحال و بختیاری، اعتبار لازم برای جمع‌آوری مدارس کانکسی و احداث مدارس استاندارد در استان اختصاص پیدا کند.

رهی با بیان اینکه جمع‌آوری مدارس کانکسی و احداث مدرسه به بنیاد برکت واگذار شده است، توضیح داد: برای جمع‌آوری مدارس کانکسی در چهارمحال و بختیاری نیازمند ۱۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم که پس از تخصیص اعتبار این نهاد کار خود را در مناطق محروم آغاز می‌کند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری افزود: همچنین در سفر ریاست جمهوری به استان برای تخریب و بازسازی مدارس فرسوده نیز اعتبار اختصاص پیدا کرده است، از تعداد ۲۰۰۰ مدرسه در استان، ۱۰ درصد مدارس نیازمند تخریب و بازسازی و ۳۰ درصد نیازمند تعمیرات اساسی هستند.

وی در پایان گفت: برای تخریب و بازسازی مدارس فرسوده در چهارمحال و بختیاری در سفر ریاست جمهوری به استان ۸۷ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

جمع‌آوری مدارس کانکسی، گامی به سوی تحقق عدالت آموزشی

محمد محمدی- معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه آمار مدارس کانکسی در حال احصا است، اظهار کرد: قرار است این آمار در اختیار بنیاد برکت قرار بگیرد، این نهاد کار خود را در منطقه فلارد از توابع شهرستان لردگان آغاز کرده است.

وی بیان کرد: وعده داده شده است که تمامی مدارس کانکسی در چهارمحال و بختیاری جمع‌آوری و مدارس استاندارد در مناطق محروم احداث شود.

محمدی توضیح داد: با جمع‌آوری مدارس کانکسی و احداث مدارس استاندارد شاهد ایجاد نشاط و شادابی در بین دانش‌آموزان، کاهش خطرات ناشی از وسایل گرمایشی، بالا رفتن امنیت، حل شدن مشکل اسکان معلمان در این روستاها، تجهیز مدارس به امکانات آموزشی و کمک آموزشی خواهیم بود.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بیش‌ترین مدارس کانکسی در شهرستان کوهرنگ واقع شده‌اند، گفت: جمع‌آوری مدارس کانکسی و جایگزین کردن آن‌ها با مدارس استاندارد، گامی موثر در راستای تحقق عدالت آموزشی است.