شاخص مرگ کودکان زیر ۵ سال در دزفول بیشتر از میانگین کشوری است

شاخص مرگ کودکان زیر ۵ سال در دزفول بیشتر از میانگین کشوری است

دزفول- مسئول واحد بهداشت خانواده مرکز بهداشت دزفول گفت: شاخص مرگ‌ومیر در کودکان یک تا ۵۹ ماهه (زیر ۵ سال) در شهرستان دزفول بیشتر از میانگین کشوری است.

اکرم فولادی عطار به خبرنگار مهر اظهار کرد: شاخص مرگ‌و میر کودکان یک تا ۵۹ ماهه یکی از شاخص‌های نمایانگر توسعه یافتگی در هر جامعه است که در شهرستان دزفول در سال ۱۴۰۰ این شاخص به ۶.۵ در هزار تولد زنده رسید که از میانگین کشوری بالاتر است.

وی در خصوص عوامل منجر به مرگ این کودکان بیان کرد: اولین و دومین عامل مرگ‌ومیر به ترتیب ناهنجاری‌های مادرزادی و حوادث و سوانح بوده است، ضمن اینکه غرق‌شدگی، خفگی ناشی از جسم خارجی، سقوط، تصادف، ضربه به سر، سوختگی و محبوس شدن کودک در اتومبیل از دیگر علل مرگ در این گروه سنی است.

فولادی عطار تاکید کرد: مراجعه به موقع والدین به پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت، توانمند سازی والدین از طریق ارائه آموزش‌ها، مشارکت‌های بین سازمانی در انجام وظایف مربوطه و حمایت خیران از خانوارهای کم برخوردار از جمله راهکارهای لازم برای کاهش میزان شاخص مرگ‌ومیر در همه افراد جامعه به ویژه این گروه سنی است.

وی گفت: با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان و گرمای هوا، شنا در کانال‌های آب روستایی و رودخانه زنگ خطر و تهدیدی برای وقوع غرق‌شدگی به ویژه در کودکان زیر ۵ سال است؛ بنابراین ضرورت دارد که والدین و خانواده‌ها در این زمینه اهتمام ویژه و نظارت بیشتری را نسبت به کودکان خود داشته باشند.