پارسال ۲۲ هزار نوزاد و کودک در یزد غربالگری شنوایی شدند

پارسال ۲۲ هزار نوزاد و کودک در یزد غربالگری شنوایی شدند

ایسنا/یزد معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان یزد از غربالگری شنوایی ۱۸ هزار و ۳۸۵ نوزاد و همچنین سه هزار و ۹۸۵ کودک ۳ تا ۵ سال در سال گذشته در این استان خبر داد.

«ناصرصباغ زادگان» در کارگاه کشوری ارزشیابی برنامه غربالگری شنوایی ضمن اعلان این خبر، افزود: ماحصل این غربالگری شناسایی ۴۶ کودک و نوزاد با اختلال شنوایی بود که به مراکز تخصصی ارجاع شدند.

وی با اشاره به آغاز اجرای برنامه غربالگری شنوایی نوزادان از سال ۸۴ در استان یزد، گفت: از همان ابتدا تلاش بر این بود پوشش برنامه رشد قابل توجه ای داشته باشد و این در آمار و گزارش عملکردی استان بسیار مشهود است.

وی با بیان این که سال ۸۴ در شروع برنامه ۶۰۸ نوزاد غربالگری شدند، اظهار کرد: در  سال ۸۷ یعنی سه سال بعد بیش از ۸ هزار و ۲۰۰ نفر نوزاد غربالگری شدند که این رشد فزایند و قابل توجه، نشان از  اهمیت موضوع دارد.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان یکی از مهم ترین فعالیت‌های بهزیستی را غربالگری شنوایی دانست و گفت: هرچه بتوانیم نتیجه این کار را شفّاف تر و دقیق تر بدست بیاوریم ورودی ما در حوزه معلولیت و توانبخشی کاهش پیدا می کند.

وی سیاست بهزیستی را پوشش حداکثری طرح‌های غربالگری دانست و گفت: در همین راستا ۹۹ درصد و حتی در برخی سال ها صد در صد از متولدین در استان غربالگری شنوایی شدند.

صباغ زادگان شناسایی اختلال شنوایی در یک زمان طلایی را حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات خوب بهزیستی یزد در تعامل با مرکز بهداشت، مهمور کردن کارت واکسیناسیون نوزادن به غربالگری شنوایی است.

وی افزود: هر نوزادی که بدو تولد غربالگری شنوایی می‌شود، مهر سبزی روی کارت واکسیناسیون وی زده می‌شود که این در پیگیری بعدی بسیار کمک‌کننده است و در صورتی که تست‌ها انجام نشده باشد، در ماه‌های بعد ارجاع داده می شود.

معاون بهزیستی استان، راه‌اندازی مرکز پیگیری غربالگری در سال ۸۹ را از دیگر اقدامات بهزیستی ذکر کرد و گفت: با راه اندازی این مرکز تمام مواردی که نیاز به ارجاع دارند جهت پیگیری نهایی و حصول به  نتیجه به این مرکز ارجاع می شوند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان یزد، کارگاه کشوری ارزشیابی برنامه غربالگری شنوایی با حضور کارشناسان غربالگری شنوایی بهزیستی سراسر کشور طی دو روز به میزبانی یزد برگزار شد.