خراسان رضوی ۱۹ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز با نیازهای ویژه دارد

خراسان رضوی ۱۹ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز با نیازهای ویژه دارد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان با بیان اینکه گفته می‌شود معمولا ۱۰ تا ۱۵ درصد یک جامعه دانش‌آموزی، دانش‌آموزانی با نیازهای ویژه هستند، گفت: در خراسان رضوی حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز از خدمات آموزشی و توان‌بخشی استفاده می‌کنند. خراسان رضوی اولین استانی است که بیشترین دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را شناسایی کرده و به آن‌ها خدمات می‌دهد.

جواد روحانی در جلسه ستاد طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان در بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستانی استان که امروز صبح در مجتمع فرهنگی رفاهی امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، اظهار کرد: یکی از بسته‌های تعهدی که آموزش‌وپرورش استثنایی دارد، بسته تعهدی مداخله به هنگام است. بر این اساس ما تاکید داریم لازم است هرچه زودتر کودکان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه یا مشکلات رفتاری، حسی و حرکتی یا درگیر با مشکلات یادگیری شناسایی شوند چون در این صورت است که می‌توانیم خدمات بهتری به این افراد ارائه کنیم تا شاید تاثیر مثبتی در آینده آن‌ها داشته باشیم.

رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی خراسان رضوی در خصوص اهداف برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان در بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستانی تصریح کرد: جلوگیری از هدررفت سرمایه‌های مادی و معنوی کشور از طریق تشخیص به‌ موقع مشکلات کودکان، ارتقای وضعیت بهداشت و در نتیجه حرکت جهت توسعه و ترقی کشور از اهداف این برنامه است. در سال جاری با راه‌اندازی پایگاه‌های تخصصی جمعا برای سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی دانش‌آموزان ۷۵ پایگاه در سطح استان در اختیار خواهیم داشت.

روحانی عنوان کرد: با توجه به جمعیت یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفری دانش‌آموزان استان، ۱۲.۸ درصد آنان نیازمند خدمات ویژه هستند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲ سال از ورود نوآموزان چهار تا ۶ سال به این طرح می‌گذرد، خاطرنشان کرد: طبق آمار در سال ۱۳۹۹، ۱۱۴ هزار و ۴۹۸ دانش‌آموز در بدو ورود به دبستان و ۱۷۵ دانش‌آموز در بدو ورود به پیش‌دبستانی در طرح سنجش شرکت کردند که این آمار در سال ۱۴۰۰ به ترتیب به ۱۵۲ هزار و ۳۴۱ و ۵۰۰۵ دانش‌آموز رسید. پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۱۴۸ هزار دانش‌آموز آماده ورود به دبستان برای ارزیابی داشته باشیم و به تعداد پیش‌دبستانی‌ها نیز اضافه خواهد شد.

سید امیر شوشتری، مدیر کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: علاوه بر گستردگی استان و کثرت تعداد دانش‌آموزان در آن در بسیاری از مناطق محرومیت‌های شدیدی دیده می‌شود. در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و فرمایشات مقام معظم رهبری که توصیه بر عدالت اجتماعی دارند، باید بتوانیم تمام مناطق را به نحوی پوشش دهیم که دانش‌آموزان مناطق محروم به بهترین شکل ممکن از این خدمات بهره برده و هزینه‌ای بر دوش آنان نباشد.

وی افزود: در این مسیر شناسایی و سنجش اولیه دانش‌آموزان از مسائل مهم است که می‌تواند کمکی برای فراگیری بهتر دانش‌آموزان باشد. تصور می‌کنم این سازوکار در طول انقلاب اسلامی به بلوغ خود رسیده و تنها باید روی توسعه و فراگیری کامل این طرح کار کنیم.

مدیر کل آموزش‌وپرورش استان در خصوص اختلالات رشدی دانش‌آموزان که رابطه مستقیمی با تغذیه نامناسب آن‌ها دارد، تصریح کرد: برنامه تغذیه رایگان از سال آینده انجام خواهد شد. این برنامه در سه ماه پایانی سال تحصیلی جاری در برخی استان‌های محروم مانند سیستان‌وبلوچستان به صورت پایلوت انجام شد. در حال حاضر اعتبار این طرح برای سال تحصیلی آینده مشخص شده است.

در ادامه این جلسه دکتر آذر رشیدی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی، اظهار کرد: در سال جاری پیش‌دبستانی‌های تحت نظارت اداره بهزیستی استان به آموزش‌وپرورش تحویل داده شدند که متعاقب این موضوع حجم کار ما دوچندان شده است. در سالیان گذشته برای طرح سنجش در برخی نواحی مشکلاتی از جهت بالا بودن تراکم دانش‌آموزی داشتیم.

وی افزود: خانواده‌ها هنوز به این درجه از شناخت نرسیده‌اند که طرح سنجش برای پیش‌دبستانی‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. شناسایی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه باعث می‌شود که فرآیند یادگیری بهتری داشته باشیم.