کودکان در معرض آسیب‌های زیادی قرار دارند

کودکان در معرض آسیب‌های زیادی قرار دارند

ایسنا/زنجان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با بیان اینکه کودکان در معرض آسیب‌های زیادی قرار دارند، گفت: بر پایه آموزه‌های اسلام به اندازه کافی تاکید بر حقوق کودک وجود دارد.

ابوالفضل رفیعی ظهر امروز (۲۴ خردادماه) در جلسه شورای هماهنگی مرجع استانی حقوق کودک که با حضور معاون وزیر دادگستری برگزار شد، با بیان اینکه مفاهیم دینی تاکید زیادی بر حفظ حقوق کودک دارد، اظهار کرد: نظام حمایتی ما با این دیدگاه به کودکان توجه دارد و اخلاقاً خود را ملزم به رعایت این حقوق می‌داند و این جلسات شروعی برای راه جدید است.

وی با اشاره به اینکه قوانین در این حوزه به‌ طور کامل رعایت نمی‌شود، افزود: برای اینکه در استان بتوانیم حقوق لازم را برای کودکان تهیه کنیم، باید هم‌افزایی داشته‌ و قوانین و تکالیف بررسی و پیگیری شود. البته اولویت‌ها در این حوزه در استان تهیه و اعلام خواهد شد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان نیز در ادامه این جلسه گفت: بحث مجازات جایگزین در حوزه جرایم اطفال بسیار حائز اهمیت و مورد توجه است.

محمدتقی فتحی با اشاره به ضرورت توجه به لایحه پلیس اطفال، اظهار کرد: این موضوع بسیار حائز اهمیت بوده و امیدواریم نمایندگان پیگیر موضوع باشند.

وی به حمایت از طفل بزه‌دیده نیز اشاره کرد و یادآور شد: متاسفانه حمایتی در این حوزه وجود ندارد. در بسیاری از جرایم زمان طلایی برای رسیدگی به طفل بزه‌دیده یک ماه است و عملاً مرجعی برای این مورد در نظر گرفته نشده است. البته در استان با همکاری یکی از مراکز روان‌شناسی، اطفال بلافاصله معرفی شده و تحت مداوای روانی قرار می‌گیرند.

این مسئول با اشاره به اهمیت مراقبت بعد از خروج افراد تحت مراقبت در مراکز بازپروری، تصریح‌ کرد: این کار نیز در استان باید مستمر انجام شود. البته بعد از خروج از مرکز، ما هیچ ارگان و نهادی برای حمایت نداریم و سازِ کاری نیز وجود ندارد.

فتحی به اهمیت تحصیل کودکان نیز اشاره کرد و ادامه داد: در بحث ممانعت از تحصیل باید گفت که ۹۰۰ نفر در استان محروم از تحصیل هستند. ثبت‌احوال باید سه ماه قبل از سال تحصیلی آمار افراد واجد شرایط تحصیل را اعلام کنند تا مشخص شود که چه‌ تعداد کودک آماده تحصیل در استان داریم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان نیز در این جلسه به اهمیت توجه حمایت روانی از دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: متاسفانه در مدارس در بُعد مشاور کمبود داریم که مشاور در مقطع ابتدایی وجود ندارد و در سایر مقاطع الزام است ولی کمبود نیرو داریم. همچنین علی‌رغم اهمیت تعریفی در سیستم تعلیم و تربیت در حوزه مددکاری وجود ندارد و این در شرایطی است که در ارتباط مستقیم با خانواده‌ها هستیم.

علی اسماعیلی با اشاره به اینکه ۲۱۷ هزار و ۶۹۶ دانش‌آموز در استان مشغول به تحصیل است، افزود: پوشش تحصیلی صد درصدی ابتدایی، رویکرد استانی تعریف شده است تا به این مرحله برسیم.

وی به معضل کلاس‌های مختلط نیز اشاره کرد و یادآور شد: در زنجان حدود ۶۰ درصد دانش‌آموزان دختر و پسر در کلاس‌های مختلط حضور دارند که مشکلات عدیده‌ای به‌وجود می‌آورد، این در حالی است که در سطح کشور میز آمار بالای کلاس‌های مختلط را داریم.

این مسئول به بحث ازدواج زودهنگام دانش‌آموزان در استان نیز اشاره کرد و گفت: در این حوزه جزو مقام‌های اول کشوری هستیم که بازماندگی از تحصیل را به همراه دارد.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل، اظهار کرد: این کار از اقداماتی است که باید انجام دهیم و در این راستا باید از ظرفیت منبرها، صدا و سیما و سایر رسانه‌ها بهره برد که متاسفانه فرهنگ حاکم در مناطق روستایی اجازه نمی‌دهد دختران در روستاها تحصیل کنند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان در ادامه با بیان اینکه ۳۶۲۴ نفر بازمانده از  تحصیل در سه دوره در استان شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: در حوزه نیازمندی‌های دانش‌آموزان بعضاً تعریف از محرومیت دیدگاه کلی است، در حالی‌ که محرومیت‌های متعددی وجود دارد و آمار حاکی از آن است که نیمی از دانش‌آموزان در شهر زنجان نیازمند توجه هستند.