سن سرقت در ایلام به ١٥ سال کاهش یافت

دریافت از : محمد رضا برزگر

 ( Mohammadreza Barzegar )

بیکاری و خذف یارانه

از مهم‌ترین انگیزه‌های افزایش سرقت در میان جوانان استان ایلام

در یک میزگرد مطبوعاتی در ایلام به عوامل افزایش سرقت طی ٦ سال اخیر و کاهش سن سارقان به ١٥ سال پرداخته شد.

معاون انتظامی استان ایلام با ناامن توصیف کردن جامعه درپی افزایش سرقت، گفت: پایمال شدن حقوق دیگران، تغییر ارزش‌ها، برهم خوردن نظم و امنیت جامعه از چالش‌های فرهنگی ـ اجتماعی سرقت می‌باشد.

محمدرضا نظری در میزگرد خبرگزاری ایسنا از بیکاری، توزیع نامناسب درآمدها، تورم و تبعیض اجتماعی به عنوان علل عمده وقوع بالای سرقت در استان ایلام نام برد و همزمان مجردها را بیشترین مرتکبین این جرم قلمداد کرد.

در این نشست یکی از مقامات پلیس استان از عدم وظیفه‌شناسی دستگاه‌های فرهنگی پیشگیری به شدت انتقاد و خاطرنشان کرد: مهار سرقت فقط با اقدامات انتظامی و قضایی قابل حل نیست.

مسئول امور آموزش همگانی پلیس ایلام بحث سرقت را به اجرا شدن هدفمندی یارانه‌ها ربط داد و از افزایش قیمت کالاها و سرقت خبر داد.

رادیو زمانه پیشتر به نقل از تحقیقات صورت گرفته، اعلام کرد: افزایش قیمت بنزین و نرخ ارز و در نتیجه افزایش قیمت انواع محصولات خارجی و داخلی، ثابت ماندن قدرت خرید کارمندان و مزدبگیران و نبود بیمه تامین اجتماعی فراگیر ازجمله عوامل موثر در برآورده نشدن نیازهای اساسی مردم و افزایش جرایمی مانند اختلاس، سرقت، کلاهبرداری و صدور چک بلامحل است.

میزگرد مطبوعاتی به تشکیل “قرارگاه سرقت” در اردیبهشت‌ماه امسال اشاره نمود و به گفته‌ی رئیس آن بعد از راه‌اندازی قرارگاه سرقت درصد کشف‌ها به ٧٨ درصد رسیده است.
 
هم‌اکنون سرقت در استان ٢٥ درصد جرائم را به خود اختصاص داده و رئیس پلیس آگاهی استان ایلام رسماً اعلام کرد: سن سرقت در استان بین ١٥ تا ٣٥ سال است.

سرقت‌های خشن توسط غیربومی‌های استان ایلام از دیگر نکات میزگرد بود که بدان اشاره شد و آمارها ٥٠% سارقان غیر بومی را نشان می‌دهند.

نابرابری اقتصادی و تورم در جامعه‌ی کُردستان موجب گردیده که جرایم اجتماعی نظیر سرقت مالی رو به افزایش یابد.

چندی پیش اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی از افزایش ٢0درصدی سرقت در سال ٩٢ خبر داده بود. آژانس کردپا 22 شهریور