هزاران مدرسه غیراستاندارد در معرض خطر آتش سوزی

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی با استناد به آمار سال گذشته وزارت آموزش و پرورش مبنی بر وجود بخاری نفتی در ۱۵۰ هزار مدرسه، گفت: غیراستاندارد بودن مدارس می‌تواند هرلحظه امکان حادثه آتش سوزی در مدرسه شین آباد را تکرار کند.

به گزارش هرانا، دکتر محمدجواد فاطمی در گفت‌و‌گو با ایرنا در عین حال اظهار امیدواری کرد تعداد مدارس غیراستاندارد از سال گذشته تاکنون کاهش یافته باشد.

وی تصریح کرد: دانش آموزان در این مدارس بطوربالقوه در معرض خطر آتش سوزی و سوختگی قرار دارند و والدین باید نگران تحصیل فرزاندانشان در اینگونه مدارس باشند.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی گفت: به هیچوجه نباید از بخاری‌های نفتی و حتی بخاری‌های کاربراتوری در مدارس استفاده شود زیرا امکان آتش گرفتن را دارند.

فاطمی افزود: برای سیستم گرمایشی مدارس باید از پکیج‌های گرمایشی و شوفاژ استفاده شود.

وی تصریح کرد: جالب است که اغلب مدیران مدارس غیراستاندارد، خطرات بالقوه این مدارس را به مسوولان متذکر شده‌اند اما کسی توجه نمی‌کند.

وی با اشاره به هزینه‌های سنگین درمان سوختگی افزود: با این بودجه‌ها می‌توان تعداد زیادی از مدارس را استانداردسازی کرد.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی خاطرنشان کرد: استانداردسازی کلاس‌های درسی مهم‌ترین عامل در پیشگیری از آتش سوزی است بطوریکه حتی اگر به افراد در زمینه آتش سوزی آموزش دهیم اما استانداردسازی صورت نگرفته باشد در پیشگیری از سوختگی موثر نخواهد بود.

فاطمی خواستار اختصاص بودجه‌های کافی به استانداردسازی مدارس شد و گفت: فردی که دچار سوختگی شود، درمان نمی‌شود و ممکن است پوست آسیب دیده او با جراحی‌های ترمیمی تا حد زیادی بهبود یابد اما هیچگاه تا آخر عمر به وضع طبیعی بازنخواهد گشت.

وی تاکید کرد: پوست از بین رفته ناشی از سوختگی، هیچ جایگزینی ندارد بنابراین بهتر است با توجه به فرارسیدن سال تحصیلی جدید، استانداردهای گرمایشی تمام مدارس بازبینی شود.

فاطمی گفت: خطر آتش سوزی و سوختگی به ویژه در مدارسی که در ساخت آن‌ها چوب به کار رفته، بیشتر است.

گفتنی است، ساعت هشت صبح ۱۵ آذر ۹۱، طی یک حادثه دلخراش آتش سوزی در کلاس درس مدرسه ابتدایی روستای شین آباد از توابع شهرستان پیرانشهر، ۲۹ دانش آموز دچار سوختگی شدند. هرانا 24 شهریور