۲ درصد جمعیت کشور، «آموزش ناپذیر» هستند

۲ درصد جمعیت کشور، «آموزش ناپذیر» هستند

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه با تمام تلاش‌هایی که طی سال‌های گذشته در حوزه سوادآموزی انجام گرفته است، متأسفانه قشری تحت عنوان «آموزش‌ناپذیر» داریم گفت: البته این اصطلاح در جهان رایج است. این آمار در کشور ما ۲ درصد است که بنا به دلایل مختلفی از جمله عدم توانایی یادگیری، نمی‌توان به این دسته از افراد آموزش‌های لازم را داد که منطقی است.

به گزارش ایسنا، علیرضا عبدی با بیان اینکه برای رفع کامل بی‌سوادی در ایران اسلامی، نیازمند عزم ملی هستیم اظهار کرد: جهت نیل به این هدف، لازم است سران سه قوه با همکاری یکدیگر زمینه‌های تشویقی در این حوزه ایجاد کنند که بی شک، این روند مستلزم تأمین هزینه‌های مالی خاصی خواهد بود.

وی افزود: با تمام تلاش‌هایی که طی سال‌های گذشته در حوزه سوادآموزی انجام گرفته است، متأسفانه قشری تحت عنوان «آموزش‌ناپذیر» داریم. البته این اصطلاح در جهان رایج است. این آمار در کشور ما ۲ درصد است که بنا به دلایل مختلفی از جمله عدم توانایی یادگیری، نمی‌توان به این دسته از افراد آموزش‌های لازم را داد که منطقی است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه ما وظایفی برعهده داریم و باید به نقطه مطلوب برسیم، بدان معنا که در مناطق محروم و بالاخص جنوبی کشور، زمینه و نیازهای سوادآموزی را محیا کنیم تا افراد علاقه‌مند به علم، به دلیل محرومیت از این عرصه حائز اهمیت دور نمانند گفت: اگر بتوانیم به این نقطه مطلوب برسیم؛ یعنی قدم مثمر ثمر در این حوزه برداشته‌ایم.

عبدی ادامه داد: این روند، در بلندمدت امکان‌پذیر است. ما مانند برخی کشورها سوادآموزی را الزامی نکرده‌ایم؛ بلکه تمام توان خود را گذاشته‌ایم تا اهمیت این موضوع را برای افراد تبیین و زمینه روحی و معنوی را جهت سوادآموری فراهم و سپس شرایط یادگیری را مهیا کنیم.

وی با اشاره به آمار و ارقام غیر قابل قبول کم‌سوادان و بی‌سوادان کشور گفت: در دوران پاندمی کرونا به ما ثابت شد که اگر افراد بزرگسال ما مجهز به سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی بودند آسیب‌های کمتری را متحمل می‌شدیم، پس کاملاً آشکار و مبرهن است که ما در این حوزه نقص‌های فراوانی داریم که با مرتفع کردن آنها به رشد حائز اهمیتی خواهیم رسید.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: در این صورت زندگی برای اقشار مختلف جامعه با سهولتی بیش از پیش همراه خواهد کرد و بنابراین مهم؛ ما تدابیر و برنامه‌های ویژه‌ای را در راستای تحقق هرچه بیشتر آن در دستور کار قرار داده‌ایم.