سن اعتیاد در مناطق مرزی استان خراسان جنوبی به زیر ۱۲ سال رسیده است!

-حسین فنوذی نماینده خراسان جنوبی در «شورای عالی استان‌ها» به خبرگزاری «ایلنا» از  کاهش هولناک سن اعتیاد در این استان خبر داده، تا جایی که به کودکان مقطع دبستان و دوره ابتدایی رسیده است.
-در شهرستان‌های مرزی استان خراسان جنوبی، موادمخدر «در دسترس» دانش‌آموزان است و با این امر در شهرستان‌های «نهبندان، سربیشه، درمیان و زیرکوه»، «دانش‌آموزان ابتدایی هم درگیر مواد مخدر و از نوع صنعتی شده‌اند.»
-به گفته‌ی یک کارشناس آموزش، «به دلیل خشکسالی‌ها پی در پی و کمبود آب و عدم امکانات برای کشاورزی و دامپروری»، دانش‌آموزان روستاها کاهش پیدا کرده و اداره آموزش و پرورش دانش‌آموزان را در یک روستا تجمیع می‌کند و آنها مجبورند حتی تا ۱۰ کیلومتر دور از خانه‌ به مدرسه بروند. مسافت طولانی خانه تا مدرسه، هزینه‌هایی دارد که بسیاری از خانواده‌های روستایی قادر به پرداخت‌شان نیستند و این باعث افزایش جدی ترک‌ تحصیل می‌شود.

 

طبق اعلام مسئولان استان خراسان جنوبی، سن اعتیاد در این استان هم‌مرز با کشور افغانستان، به عنوان اولین تأمین‌کننده تریاک و مواد مخدر در دنیا، به شدت کاهش یافته تا حدی که به دانش‌آموزان دبستانی و در مقطع ابتدایی رسیده است.

پس از افشای تعرض به دانش‌آموزان یک مدرسه در خراسان جنوبی، حالا مقامات استانی می‌گویند سن اعتیاد در این استان به «دبستانی‌ها» رسیده است

استان خراسان جنوبی از جمله مناطق محروم با نرخ تورم ۴۱/۵ سالانه در سال ۱۴۰۱ است. دانش‌آموزان در این استان با توجه به مشکلات جدی فقر مالی خانواده‌هایشان جهت تأمین هزینه‌های تحصیل، عمدتا ترک تحصیل کرده و  به بازار کار روی می‌آورند.

حالا حسین فنوذی نماینده خراسان جنوبی در «شورای عالی استان‌ها» به خبرگزاری «ایلنا» از  کاهش هولناک سن اعتیاد در این استان خبر داده، تا جایی که به کودکان مقطع دبستان و دوره ابتدایی رسیده است.

بر این اساس، در شهرستان‌های مرزی استان خراسان جنوبی، مواد مخدر «در دسترس» دانش‌آموزان است که با این امر در شهرستان‌های «نهبندان، سربیشه، درمیان و زیرکوه»، «دانش‌آموزان ابتدایی هم درگیر مواد مخدر و از نوع صنعتی شده‌اند.»

به گفته‌ی فنوذی، «هرچند تعداد این دانش‌آموران اندک است اما اینکه سن اعتیاد در بین دانش‌آموزان پایین آمده است جای نگرانی دارد. قبلا بیشتر دانش‌آموزان دوره متوسط دوم درگیر بودند اما در حال حاضر دانش‌آموزان دوره ابتدایی هم درگیر شده‌اند!»

جواد عباسی‌فر کارشناس آموزش و از آموزگاران سابق مناطق مرزی خراسان جنوبی گفته است: «آموزش و پرورش نمی‌تواند خیلی برایشان کاری انجام دهد زیرا این سیستم دانش‌آموز را صبح در مدرسه تحویل می‌گیرد و ظهر به نزد خانواده‌اش باز می‌گرداند. اینکه درون خانواده ها هم چه اتفاقی می‌افتد، مهم است. در مواردی خانواده‌ها درگیر مواد مخدر هستند و فرهنگ منطقه هم به گونه‌ای است که خیلی‌ها استفاه از موادمخدر را به عنوان مسکن برای دردها بد نمی‌دانند و تجویز می‌کنند.»

به گفته‌ی این کارشناس آموزش، «به دلیل خشکسالی‌ها پی در پی و کمبود آب و عدم امکانات برای کشاورزی و دامپروری»، دانش‌آموزان روستاها کاهش پیدا کرده و به همین علت اداره آموزش و پرورش دانش‌آموزان روستاها را در یک روستا تجمیع می‌کند و آنها مجبورند حتی تا ۱۰ کیلومتر دور از خانه‌ به مدرسه بروند. مسافت طولانی خانه تا مدرسه، هزینه‌هایی دارد که بسیاری از خانواده‌های روستایی قادر به پرداخت‌شان نیستند و این باعث افزایش جدی ترک‌ تحصیل می‌شود.