اعتراض ۵۰۰ عضو و هوادار «جمعیت امام‌ علی» به سوء استفاده ابزاری از کودکان در سرکوب معترضان

-در حساب اینستاگرام «جمعیت امام علی» بیانیه‌ای در محکومیت سوء استفاده از کودکان برای سرکوب مردم معترض در اعتراضات سراسری اخیر انتشار یافته که ۵۰۰ عضو و هوادار این انجمن لغو مجوز‌شده آن را امضاء کرده‌اند.
-امضاکنندگان سوء استفاده از کودکان در سرکوب معترضان را «نقض آشکار حقوق کودک و متضاد با کنوانسیون حقوق کودک» دانسته و حکومت را از هرگونه استفاده از کودکان در این امور برحذر داشته‌اند.
-در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به انحلال گسترده‌ی نهادهای مدنی و جلوگیری از فعالیت فعالان امور اجتماعی نیز اضافه شده است: «وای بر کسانی که جامعه مدنی را نابودشده می‌خواهند تا با دادن چند کیسه آذوقه به ضعفا که حقشـان را دریافت می‌کنند، حضورشان با چوب و چماق را گروکشی کنند.»

۵۰۰ عضو و هوادار «جمعیت امام‌ علی» حامی حقوق کودکان و نوجوانان که مدت‌ها پیش مجوز فعالیت آن لغو شد، سوء استفاده از کودکان برای سرکوب مردم در اعتراضات سراسری در ایران را محکوم کرده‌اند و این امر را نقض آشکار حقوق کودک و در تضاد با روح حاکم بر کنوانسیون حقوق کودک و مصالح عالیه کودکان دانسته و حکومت را از هرگونه استفاده از کودکان در این امور برحذر داشته‌اند.

در حساب اینستاگرام «جمعیت امام علی» بیانیه‌ای در محکومیت سوء استفاده از کودکان برای سرکوب مردم معترض در اعتراضات سراسری اخیر انتشار یافته که ۵۰۰ عضو و هوادار این انجمن لغو مجوز‌شده امضاء کرده‌اند.

امضاکنندگان سوء استفاده از کودکان در سرکوب معترضان را «نقض آشکار حقوق کودک و متضاد با کنوانسیون حقوق کودک» دانسته و حکومت را از هرگونه استفاده از کودکان در این امور برحذر داشته‌اند.

آنان با اشاره به اینکه از برخی کودکان شنیده‌اند که «دوستان و همکلاسی‌هایشان را برای سرکوب هموطنان به خیابان فرا خوانده‌اند تا نه از حق خود که از ناحق به دفاع برخیزند»، آورده‌اند: «وای بر کسانی که نمی‌دانند ایران و آینده آن از آن این کودکان است که بجای مهر و دوستی تخم کینه و دشمنی در دل کودکانمان می‌کارند و بجای آموزش صلح و دوستی در خشونت‌بارترین صحنه‌‌هایی که دیدن آن برای کودکان مضر است کلاهخود بر سرشان گذاشته‌ و باتوم به دستشان داده‌اند و نیشتر بر زخم‌هایشان زده‌اند تا عقده و زخم‌های سربسته از نداشتن‌ها و ندیدن‌ها اینگونه سر باز کند و زخم‌هایی شود که ردش تا ابد خواهد ماند».

در بخش دیگری از بیانیه اعضا و حامیان «جمعیت امام علی» با اشاره به انحلال گسترده‌ی نهادهای مدنی و جلوگیری از فعالیت فعالان امور اجتماعی اضافه شده است: «وای بر کسانی که جامعه مدنی را
نابودشده می‌خواهند تا با دادن چند کیسه آذوقه به ضعفا که حقشـان را دریافت می‌کنند، حضورشان با چوب و چماق را گروکشی کنند.»

در جریان اعتراضات اخیر، تصاویر و ویدئوهایی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌دهد از کودکان و نوجوانان برای سرکوب معترضان استفاده شده و کودکان با لباس گارد ویژه، کلاهخود و باتوم در خیابان‌ها مستقر شده‌اند.

به کار گرفتن و سوء استفاده از کودکان برای سرکوب اعتراضات با انتقادهای جدی از سوی افکار عمومی و همچنین نهادها و کارشناسان امور اجتماعی و فعالان حوزه حقوق کودکان و نوجوانان، روبرو شده است. بسیاری از کاربران معتقدند این کودکان به احتمال زیاد از میان کودکان بدون سرپرست یا بی‌سرپرستی هستند که در زیرمجموعه‌ی نهادهای حکومتی از جمله سازمان بهزیستی و سازمان مستضعفان قرار دارند و حالا حکومت از آنان برای سرکوب مردم سوء استفاده می‌کند.