نگرانی جمهوری اسلامی از مهدکودک‌ها چیست؟

فرستنده : علیرضا طاهرخانی سیادهی

 Alireza Taherkhani siyadehi

پيشنهاد امام جمعه تهران:

کودکان را باید با «آوای قرآن و دفاع مقدس» آشنا کنیم

«غفلت از مهدکودک‌ها خسارت‌بار است».

اين را کاظم صديقی، امام جمعه تهران در نماز جمعه چهارم مهرماه پايتخت بيان کرده است.

آقای صديقی در توضيح بيشتری درباره اين «خسارت» گفته که «اگر کودکی در دامن محيطی که در آن مناظر غفلت‌آور وجود دارد رشد کند، زيان‌آور است.»

پيشنهاد امام جمعه تهران برای دوری از اين زيان، آشناکردن کودکان با «آوای قرآن و دفاع مقدس» است.

کاظم صديقی آخرين چهره محافظه کاران و اصولگرايان جمهوری اسلامی است که درباره مهدکودک‌ها ابراز نگرانی می‌کند.

هاشم حسينی بوشهری، مدير حوزه‌های علميه کل کشور و عضو مجلس خبرگان رهبری نيز در شهريورماه سال جاری از اينکه «در برخی مهدکودک‌ها به جای انتقال فرهنگ اهل بيت با رقص و موسيقی کودکان را تغذيه می‌کنند» ابراز تاسف کرده بود.

ايسنا در آن هنگام به نقل از آقای بوشهری گزارش داده بود که «اين مسئله فاجعه است.»

سعيد پيوندی، جامعه شناس علوم تربيتی در پاريس به راديو فردا می‌گويد که «مهدکودک‌ها تنها بخش آموزشی مهم ايران‌اند که تحت نظر دولت نيستند و برنامه آموزشی آنها از بالا تدوين و ابلاغ نمی‌شود.»

به گفته آقای پيوندی، خصوصی بودن اکثر مهدکودک‌ها در ايران، بخش‌هايی از جمهوری اسلامی را به اين فکر انداخته که به آنها هم «سمت و سو» بدهند و از جمله برنامه‌های رقص و آواز کودکان در مهدکودک‌ها را به تعطيلی بکشانند:

«فشارها به مهدکودک‌ها هر روز بيشتر می‌شود چون تحليل بسياری از مسئولان حکومت اين است که اگر جوانان ايران آنطور که آنها می‌خواهند ديندار نيستند و به ارزش‌های فرهنگی حکومت احترام نمی‌گذارند، به اين خاطر است که آنها از کودکی تا بزرگسالی، به اندازه کافی تحت تربيت اسلامی قرار نمی‌گيرند.»

نوبت سپاه و حوزه علميه

درست است که اکثر مهدکودک‌های ايران خصوصی‌اند اما در شهريورماه سال جاری اعلام شد که نخستين مهدکودک مشترک سازمان بهزيستی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شهر کاشان راه اندازی شد.

حتی در دوران رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، مديرکل بهزيستی استان تهران گفت که با مهدکودک‌هايی که «برنامه‌های غير اخلاقی از جمله رقص به کودکان آموزش می‌دهند»، برخورد می‌شود.

ولی‌الله نصر افزود که برنامه‌های آموزشی مهدکودک‌ها «بايد در راستای موازين اسلامی باشد.»

همچنين در سال ۱۳۹۱ محمد نفريه، معاون اجتماعی سازمان بهزيستی گفت که «طلبه‌های زن و هيئت‌های مذهبی» در دريافت مجوز تاسيس مهدکودک اولويت دارند.

او تاکيد کرد که «ايجاد مهدهای کودک با رويکرد دينی در اولويت سازمان بهزيستی قرار دارد.»

در دولت حسن روحانی، اظهارنظرهای اينچنينی درباره مهدکودک‌ها کمتر ديده شده اما وزارت آموزش و پرورش همين دولت، سند همکاری‌ای با حوزه‌های علميه امضا کرده که بر اساس آن، حضور روحانيون در مدارس بيش از پيش خواهد شد.

علی‌اصغر فانی، وزير آموزش و پروش ابراز اميدواری کرده تا «در سال تحصيلی جديد از پتانسيل کار‌شناسان مذهبی و روحانيت در تربيت فرزندان کشور استفاده شود.»

در شهريورماه نيز مديرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، از برگزاری نماز جماعت «در مدارس کل کشور» در سال تحصيلی جديد بر اساس دستور حسن روحانی، رئيس جمهور خبر داد.

برای رسيدن به حيات طيبه اسلامی

بر اساس قوانين ايران، تعيين سياست‌های کلان کشور از جمله در حوزه آموزش و پرورش بر عهده رهبر جمهوری اسلامی است که توسط مجمع تشخيص مصلحت نظام صورت می‌گيرد.

آيت‌الله علی خامنه‌ای، روز دهم ارديبهشت ۱۳۹۲، سياست‌های کلان «ايجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور» را ابلاغ کرد.

در نخستين بند اين سياست‌ها بر ضرورت تحول در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر «فلسفه تعليم و تربيت اسلامی در جهت رسيدن به حيات طيبه» يا همان «زندگی فردی و اجتماعی مطلوب اسلامی» تاکيد و در بند دوم گفته شده که اين سياست بايد از «از مهدکودک و پيش‌دبستانی تا دانشگاه» اجرايی شود.

اما سعيد پيوندی می‌گويد که تنها حدود يک پنجم کودکان در ايران به مهدکودک می‌روند و بقيه به طور مستقيم وارد مدرسه می‌شوند.

استاد جامعه شناسی علوم تربيتی دانشگاه پاريس بر اين مبنا می‌افزايد که اين فرضيه که مهدکودک‌ها ريشه همه مشکلات نظام آموزشی و جامعه‌اند، «کاملا غلط» است.

به گفته آقای پيوندی، اگرچه نظام آموزشی ايران با اختصاص مستقيم و غير مستقيم ۲۵ درصد از زمان آموزشی خود به مسائل دينی، سه برابر متوسط دنيا کودکان را تحت آموزش دينی می‌گذارد اما تعدادی از مسئولان جمهوری اسلامی فکر می‌کنند اين هم کافی نيست. رادیو فردا 04 مهرماه