بازداشت و احضار ۷ شهروند از جمله یک نوجوان/ آزادی سه تن دیگر

خبرگزاری هرانا – علی هاشمی در میاندوآب، محمدامین و سوران آرمند در مهاباد، هانا وکیل در سنندج و یک نوجوان به نام امیررضا اسفندیاری در مشهد بازداشت شدند. در خبری دیگر، سعید نجفیان دانشجوی دانشگاه صنعتی شاهرود، میثم جولانی فعال (ترک آذربایجانی) و سید خالد حسینی فعال مدنی اهل سنندج آزاد شدند. همچنین، مریم حیدری و جمشید اشرفی زوج اهل زنجان به دادسرای این شهر احضار و پس از تفهیم اتهام با تودیع قرار کفالت آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۱، یک شهروند در شهرستان میاندوآب توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

هویت وی “علی هاشمی و اهل شهرستان میاندوآب” توسط هرانا احراز شده است. همچنین، یک زوج اهل زنجان به نام های “مریم حیدری و جمشید اشرفی” به دادسرای این شهر احضار و پس از تفهیم اتهام با تودیع قرار کفالت آزاد شدند.
در خبری دیگر، میثم جولانی فعال (ترک آذربایجانی) امروز یکشنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۱، با تودیع قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی به شیوه موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اردبیل آزاد شد.

شعبه ۷ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اردبیل اتهامات مطروحه علیه آقای جولانی را «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور و اخلال در نظم» عنوان کرده است.

میثم جولانی در تاریخ ۳۱ شهریورماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به زندان اردبیل منتقل شده بود.

از سوی دیگر، سعید نجفیان دانشجوی دانشگاه صنعتی شاهرود آزاد شد. وی روز یکشنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در شاهرود بازداشت شده بود.

خبرگزاری کردپا از بازداشت دو شهروند به اسامی “محمدامین آرمند، حدودا ۶۰ ساله به همراه فرزندش سوران آرمند، ٢۵ ساله” خبر داده و عنوان کرده است: “روز شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱، این شهروندان در منزل شخصی خود در مهاباد بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده اند.”

گفته میشود محمدامین آرمند از بیماری قلبی و تنفسی رنج می‌برد و بی خبری از وضعیت وی نگرانی خانواده و نزدیکانش را به دنبال داشته است.

همچنین طی روزهای گذشته یک پزشک اهل سنندج با هویت “هانا وکیل” توسط نیروهای امنیتی بازداشت و تاکنون از محل نگهداری و آخرین وضعیت وی اطلاعی در دسترس نیست.

در خبری دیگر، بی بی سی فارسی از بازداشت یک نوجوان با هویت “امیررضا اسفندیاری، ۱۶ ساله و هنرجوی رشته برق و الکترونیک هنرستان مولای متقیان مشهد” خبر داده است.

بر اساس این گزارش، بازداشت این نوجوان حدود یک ماه پیش صورت گرفته و گفته شده در زندان وکیل‌آباد مشهد «تحت فشار برای اعتراف اجباری» است.

امیررضا اسفندیاری دوست و همکلاسی ابوالفضل آدینه‌ وند نوجوان کشته شده در جریان اعتراضات سراسری در مشهد بوده و گفته میشود شاهد نحوه کشته شدن او بوده است.

لازم به یادآوری است، ابوالفضل آدینه وند نوجوان ۱۶ ساله اهل مشهد در تاریخ ۱۶ مهرماه بر اثر اصابت گلوله ساچمه ای در جریان اعتراضات مردمی در این شهر جان باخت.
همچنین به گزارش کولبر نیوز، سید خالد حسینی فعال مدنی اهل سنندج امروز یکشنبه ۱۵ آبان با تودیع قرار وثیقه ١٠٠ میلیون تومانی از زندان این شهر آزاد شد. وی در جریان اعتراضات سراسری مورخ ۳۱ شهریورماه در سنندج بازداشت شده بود.