سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید شمار کشته‌شدگان اعتراضات سراسری به دست‌کم ۳۴۲ تن افزایش یافته است

مهاباد مراسم خاکسپاری که کشته شدگان اعتراضات اخیر

سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرد شمار کشته‌شدگان اعتراضات سراسری به دست‌کم ۳۴۲ تن، از جمله ۴۳ کودک و ۲۶ زن، افزایش یافته است.

این سازمان افزوده که تعداد گزارش‌هایی که دریافت کرده و هنوز تایید نشده، بسیار بیشتر است، بنابراین، آمار واقعی کشته‌شدگان اعتراضات سراسری بیش از این آمار برآورد می‌شود.

سازمان حقوق بشر ایران همچنین با اشاره به بازداشت هزاران تن در دو ماه اخیر افزود برخی از بازداشت‌شدگان، در دادگاه‌هایی نمایشی، با اتهام‌هایی مانند محاربه و افساد فی‌الارض، در خطر اعدام هستند. رسانه‌های رسمی جمهوری‌اسلامی می‌گویند تاکنون، ۵ تن از بازداشت‌شدگان به اعدام محکوم شده‌اند.

پیشتر، سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل نیز در گزارشی هشدار داده بود که نیروهای امنیتی در سرکوب مردم این استان از «گلوله‌های جنگی مرگبار» استفاده می‌کنند.

شواهد جمع‌آوری شده از سوی عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که اکثریت کشته‌شدگان و زخمی‌ها با گلوله جنگی هدف قرار گرفته‌اند و اصابت گلوله به «سر، قفسه سینه و تنه» این افراد نشان می‌دهد که الگوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی مبتنی بر استفاده از مهمات جنگی به قصد کشتن یا وارد آوردن آسیب جدی به معترضان است.

ا گذشت بیش از ۶۰ روز از اعتراضات جاری در ایران که در واکنش به کشته شدن مهسا امینی پس از بازداشت توسط گشت ارشاد آغاز شد، هنوز در مورد تعداد و هویت کسانی که به ضرب گلوله یا باتوم به‌دست نیروهای حکومتی کشته شده‌اند ابهام‌های زیادی وجود دارد.