زاهدان؛ یک شهروند بازداشتی بلوچ به اعدام محکوم شد

30.09.1401 کمپین فعالین بلوچ

دادگاه شهید نوری زاهدان برای یک شهروند بلوچ که در جریان اعتراضات بازداشت شده بود، حکم اعدام صادر کرد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز ۲۸ آذرماه ۱۴۰۱، یک شهروند بلوچ که در جریان اعتراضات جمعه خونین زاهدان بازداشت شده بود، توسط دادگاه شهید نوری زاهدان واقع در بلوار بهداشت، به اعدام محکوم شد.

هویت این شهروند بلوچ که به اتهام “فساد فی‌الارض” به اعدام محکوم شده، “شعیب میربلوچ‌زهی” فرزند شریف ساکن زاهدان عنوان شده است. شعیب متولد ۱۸ بهمن ماه ۱۳۸۲ است.

شعیب روز چهارشنبه ۱۳ مهر ماه به قصد خرید دارو از منزل خود خارج شده است. نیروهای اطلاعات او را در خیابان مدنی در مقابل داروخانه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌های دریافتی، شعیب به مدت ۱۴ روز تحت شکنجه‌های شدید جسمی و روحی قرار داشته و وادار به اعترافات اجباری شده است. همچنین این شهروند بلوچ از حق داشتن وکیل محروم بوده است.

طبق این گزارش، دادگاه شعیب بدون وکیل و اطلاع خانواده‌اش برگزار شده است. دادگاه به خانواده شعیب ۲۰ روز فرصت داده تا نسبت به حکم صادره اعتراض کنند.

شعیب چند سال قبل پدر و عمویش را در جریان تصادف رانندگی از دست داده است. پیشتر نیز عموی دیگر شعیب بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی و اصابت مرمی چندین گلوله جان باخته بود.

لازم به ذکر است پس از تجمعات مسالمت آمیز شهروندان بلوچ‌ نسبت به تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به کودک دختر “ماهو بلوچ” در زاهدان، بیش از صدها معترض بلوچ با گلوله‌های جنگی در جمعه خونین زاهدان و خاش کشته و بالغ بر ۴۰۰ نفر مجروح شده‌اند. همچنین از زمان آغاز اعتراضات تاکنون، صدها شهروند بلوچ بازداشت شده‌ و برای بسیاری از آن‌ها احکام سنگین صادر و بعضاً اجرا شده است