گزارش آذرماه 1401 کمیته کودک و نوجوان

اخبار عمومی

دختران دانش‌آموزی که می‌گویند :این حکومت انتخاب ما نیست

مدرسه فرزانگانِ دخت ایران، پروین در شهر ساری مدرسه شناخته‌شده‌ای است. دختران دانش‌آموز در این مدرسه می‌گویند:اتفاقاتی که این روزها توی مدرسه‌‌مون افتاد قابل سکوت کردن نبود دانش‌آموزان ساروی در بیانیه‌‌‌ خود نوشته بودند:این حکومت انتخاب نسل ما نیست. (رادیوفردا، هشت آذر۱۴۰۱)

. اخبار و شایعات درباره دختر نوجوان بازداشتی

  پریا فرامرزی یکی از افرادی است که در جریان اعتراضات اخیر در شیراز بازداشت شده بود. .اخبار شایعلات  درباره پریا فرامرزی  ۱۶ ساله بوده و برخلاف قوانین کنار زندانیان بزرگسال زندان عادل‌آباد شیراز نگهداری میشده..اما کانون اصلاح و تربیت مخصوص دختران کمتر از ۱۸ سال نیز ندارد و به همین دلیل پریا فرامرزی در ایام بازداشت خود، در بخش ویژه‌ای که در بند نسوان برایش در نظر گرفته شده بود، نگهداری می‌شد و با زندانیان بزرگسال در ارتباط نبوده است  و اینکه در حال حاضر پریا فرامرزی در زندان نیست و هفته گذشته از زندان آزاد شده . (تسنیم، نوزدهم  آذر۱۴۰۱)

امیرحسین رحیمی،‌ نوجوان ۱۵ ساله با پذیرش «ضمانت فیش حقوقی» آزاد شد

پیشتر دبیر سیاسی روزنامه اعتماد گفته بود که در پی مصاحبه این روزنامه با مادر امیرحسین رحیمی معترض ۱۵ ساله دستور «آزادی موقت او با ضمانت فیش حقوقی صادر شده است.»مادر امیرحسین رحیمی نوجوانی که روز ۲۱ مهر در فردیس کرج بازداشت شده و در حبس پا به ۱۵ سالگی گذاشته به روزنامه اعتماد گفته که توانایی تامین وثیقه ۵۰۰ میلیونی قاضی برای آزادی پسرش را ندارد.مادر او در این مصاحبه گفته بود که بعد از یک هفته بی‌خبری از امیرحسین بالاخره او را اواخر مهر ماه در کانون اصلاح تربیت زندان کچویی پیدا کرده اند.(روزنامه اعتماد،بیست وهفتم آذر )

صدور شناسنامه اداره ثبت احوال تبریز برای یک کودک پس از گذشت ۶ ماه

اداره ثبت احوال تبریز برای یک کودک در این شهر به نام «خاقان» پس از گذشت ۶ ماه، شناسنامه صادر کرد. محدودیت‌ها و بینش سیاسی و مذهبی اعمال شده در کتابچه اسامی مورد تایید ادارات ثبت احوال که توسط دولت تهیه شده است، عملا بسیاری از شهروندان را از نامگذاری کودکان خود بر اساس هویت‌های مذهبی، قومی و یا فرهنگی خود بر خلاف مقاوله‌نامه های‌حقوق بشری محروم می‌کند. (هرانا،بیست وهشتم آذر )

گزارشی از بازداشت و آزادی سه شهروند از جمله یک نوجوان در شهرهای مختلف

مریم بلالپور، دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی روز دوشنبه ۲۱ آذرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. همچنین، مرجان جنگجو، شهروند اهل شیراز علیرغم گذشت ۴۵ روز از زمان دستگیری کماکان در بازداشت و بی خبری بسر میبرد. در خبری دیگر، صادق زنده بودی، نوجوان ۱۷ ساله اهل بوشهر با تودیع قرار وثیقه آزاد شدو.(هرانا،بیست وهشتم آذر )

 

 

اطلاعیه نهادهای بین‌المللی

بیانیه ها، نامه ها

نرگس محمدی: از کشتار زنان به کشتار کودکان رسیده‌اند

نرگس محمدی، فعال حقوق بشری طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل، از سرکوب و کشتار و نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی انتقاد کرد.ودر نامه خود نوشت:به سرکوب‌های سال‌های گذشته اشاره نمی‌کنم چرا که خودش پرونده‌های جداگانه می‌خواهد.از امروز می‌گویم، از کشتار زنان می‌گویم،  و می‌گویم که می‌کشند و بعد می‌گویند خودکشی کرد مانند بهناز افشار و بسیاری دیگر، کودک می‌کشند و می‌گویند ما نکشتیم بعد مادر را هم تهدید می کنند تا سکوت کند بله از کشتن کیان در ایذه می‌گویم. (ایران ویر، چهارآذر۱۴۰۱)

بیانیه سوم فعالان ادبیات کودک درباره کودکان کشته‌شده در جریان قیام علیه جمهوری اسلامی

فعالان با صدور بیانیه‌ای با عنوان صدای آزادی، صدای وطن و صدای ایران به مناسبت روز جهانی کودک، به قتل و بازداشت کودکان و نوجوانان در جریان خیزش شهروندان در ایران علیه جمهوری اسلامی اعتراض کردند. این بیانیه از زبان تعدادی از کودکان کشته شده در جریان اعتراضات سراسری، به آرزوهای بر باد رفته این کودکان اشاره کرده است. آغازگر این متن به نام خداوند رنگین‌کمان جمله معروف کیان پیرفلک است.در ادامه بیانیه، نام تعدادی دیگر از کودکان کشته‌شده در جمعه خونین زاهدان ذکر شده است (ایران اینترنشنال، پنجم آذر۱۴۰۱)

یونیسف: جمهوری اسلامی موظف به رعایت حقوق کودکان است

یونیسف خشونت علیه کودکان را در جریان اعتراض‌ها در ایران محکوم و از مرگ بیش از ۵۰ کودک در این کشور ابراز نگرانی کرد.صندوق کودکان سازمان ملل همچنین به تداوم حملات به مدارس اشاره کرد و نوشت:‌مدارس باید همیشه مکانی امن برای کودکان باشند.علاوه بر این تصاویری منتشر شده که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی برای سرکوب معترضان نیز بعضا از نوجوانان استفاده می‌کند‌از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست به حقوق همه کودکان برای تجمع مسالمت‌آمیز، به عنوان تضمینی اساسی فارغ از اینکه تجمع‌کنندگان چه کسانی و کجا هستند احترام بگذارند (ایران اینترنشنال، هشتم آذر۱۴۰۱)

سازمان حقوق بشر ایران: تا کنون ۴۵۸ نفر در اعتراضات کشته شده‌اند

به گفته سازمان حقوق بشر ایران، دست‌کم ۶۳ تن از کشته‌شدگان زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند که ۹ تن از این کودکان دختر بوده‌اند. کشته‌شدگان تا امروز نیز از ۲۶ استان مختلف گزارش شده‌اند و بیشترین کشته‌ها به ترتیب از استان‌های سیستان‌وبلوچستان، کردستان و آذربایجان غربی، تهران و مازندران بوده‌اند.. (رادیو فردا، هجدهم آذر۱۴۰۱)

مستندسازی نام و مشخصات ۴۴ کودک کشته‌شده در جریان خیزش انقلابی از سوی سازمان عفو بین‌الملل

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل اعلام کرد نام و مشخصات ۴۴ کودک کشته شده در جریان خیزش انمردم ایران را مستند کرده است. این سازمان همچنین از اعمال خشونت بی‌رحمانه‌ حکومت بر خانواده‌های ۱۳ نفر از این کودکان، از جمله بازداشت و تهدید به قتل شدن آنان خبر داد. براساس این گزارش، ۳۴ نفر از این کودکان با گلوله جنگی به قلب، به سر یا سایر اعضای حیاتی کشته شدند. . (ایران اینتر نشنال، بیستم آذر۱۴۰۱)

 

 

 

 

 حمایت از کودکان

علیرضابیگی: بسیج برای مقابله با معترضان از کودکان استفاده کرده است

احمد علیرضابیگی، نماینده مجلش حضور کودکان در سرکوب معترضان را تایید کرد و به رویداد۲۴ گفت:ممکن است بسیج کودکان را به خیابان آورده باشند؛ چون آن‌ها تابع قوانین یگان ویژه نیستند او افزود:کسانی که کودکان را به خیابان می‌آوردند، نگاهشان به ماجرا مثل زمان جنگ ایران و عراق است (رویداد۲۴، پنجم آذر۱۴۰۱)

 

 

 

 

 سقط جنین و فروش نوزادان

صدور پیگرد قضایی برای رسانه‌های منتشرکننده آمار نوزادان رها شده

پس از انتشار آماری در مورد رها شدن حدود ۵ هزار نوزاد تنها طی ۱۰ روز سه پایگاه خبری منتشرکننده این خبر تحت پیگرد قضایی قرار گرفته‌اند. محمدرضا محبوب‌فر:چند روز پس از پیدا شدن یک نوزاد چندروزه در سطل زباله‌ای در تهران و هم‌زمان با انتشار خبر رها شدن یک نوزاد چندروزه دیگر در نزدیکی شیرخوارگاه آمنه روز جمعه، ششم خرداد اعلام کرده بود که روزانه بین دو هزار تا دو هزار و ۵۰۰ جنین و نوزاد سقط یا پس از تولد در خیابان رها می‌شوند.. (ایران ویر، هشت آذر۱۴۰۱)

 

 

 

 آسیب‌های اجتماعی و کودکان فقر

عاملان قتل کودک ۶ ساله در شهرری توسط کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی دستگیر شدند

یکشنبه یکم آبان‌ ماه جاری، ماموران پلیس با در دست داشتن حکم قضایی برای دستگیری یک فروشنده مواد مخدر، وارد خانه‌ای در شهرک علائین شهرری شدندکارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی به محض حضور در خانه مورد نظر با جسد دختر 6 ساله‌ای مواجه شدند که براثر خفگی به قتل رسیده بود؛ همچنین در ادامه تحقیقات مشخص شد از زمان فوت این دختر یک هفته تا 10 روز گذشته است. (شهرخبر، چهارآذر۱۴۰۱)

 


احضار و بازجویی

 


احکام صادر شده

اعتراض‌های گسترده به قرار محاکمه ۱۰ کودک به اتهام محاربه در روز چهارشنبه نهم آذر

روز چهارشنبه، ۱۰ کودک به اتهامات‌ محاربه، افساد فی‌الارض و قتل در شعبه یک دادگاه انقلاب کرج محاکمه می‌شوند. تشکیل دادگاه برای این افراد زیر ۱۸ سال با واکنش‌های اعتراضی گسترده مواجه شده است و افراد و سازمان‌های مختلف درباره این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند. این شهروندان در رابطه با پرونده جان باختن یک نیروی بسیج در جریان اعتراضات روز ۱۲ آبان در کمال‌شهر کرج با این اتهام مواجه شدند. (ایران تینتر نشنال،نهم آذر۱۴۰۱)

محاکمه دو کودک بلوچ به اتهام «محاربه»

دو کودک ۱۵ و ۱۶ ساله در زاهدان، به «محاربه» متهم شده‌اند. کمپین فعالین بلوچ که اخبار و گزارش‌های نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، امروز ۱۰آذر۱۴۰۱ خبر داد که «محمد و علی رخشانی آزاد»، کودکان ۱۵ و ۱۶ ساله، روز ۹مهر۱۴۰۱ در برابر محل سکونتشان دستگیر شده‌اند. (ایران تینتر نشنال،نهم آذر۱۴۰۱)

بهبهان؛ صدور کیفرخواست و قرار منع تعقیب برای ۳۷ شهروند از جمله سه نوجوان

کیفرخواست ۳۳ شهروند اهل بهبهان از جمله سه نوجوان به نام های  امیر عباس کاوسی، ۱۵ ساله. کیان صالحی، ۱۷ ساله فاطمه کریمی ۱۵ ساله اتهاماتاین شهروندان را از بابت “تجمع غیرقانونی، خرابکاری عمدی اشیای منقول یا غیر منقول مربوط به دیگری، برهم زدن امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی صادر و پرونده آنها جهت رسیدگی به دادگاه انقلاب ماهشهر ارجاع داده شده است. (هرنا،هفدهم آذر۱۴۰۱)

صدور حکم حبس برای یک شهروند در زاهدان

روز شنبه ۲۶ آذر ماه ۱۴۰۱، برای یک شهروند بازداشتی بلوچ در زندان مرکزی زاهدان، حکم دو سال حبس تعزیری صادر شد.هویت این شهروند بلوچ “زکریا سنجرانی” ۱۸ ساله فرزند مجید اهل زاهدان عنوان شده است.زکریا در تاریخ ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۱ در خیابان جام جم زاهدان توسط نیروهای نظامی بازداشت شده است.حکم دو سال حبس تعزیری برای زکریا در مدت کوتاهی صادر شده و او از حق داشتن وکیل نیز محروم بوده است. (رسانک،سی آذر۱۴۰۱)

 


بازداشت کودکان و نوجوانان

بازداشت ۱۵ شهروند از جمله ۴ نوجوان در شهرهای مختلف

چهارشنبه ۲ آذرماه، حمید نیکخواه، بهراد برادری زادە، مجید عصام، محمدرضا خوشپوزی، بهزاد نظافت، احسان بابامیر، محمدرضا راستی، فرزاد نظام دوست، باپیر برزە، پرویز بابایی، واحد میران و چهار نوجوان به نام های محمود گرگیج، جاسم شه بخش، عماد شه بخش و کاران فیروزی در شهرهای مریوان، تهران، رودسر، اصفهان، یزد، زاهدان، پیرانشهر، اشنویه و پاوه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. تا لحظه تنظیم این خبر، از آخرین وضعیت این شهروندان اطلاعی در دسترس نیست. (هرنا، چهارآذر۱۴۰۱)

بازداشت ۱۵ شهروند از جمله ۴ نوجوان در شهرهای مختلف

چهارشنبه ۲ آذرماه، حمید نیکخواه، بهراد برادری زادە، مجید عصام، محمدرضا خوشپوزی، بهزاد نظافت، احسان بابامیر، محمدرضا راستی، فرزاد نظام دوست، باپیر برزە، پرویز بابایی، واحد میران و چهار نوجوان به نام های محمود گرگیج، جاسم شه بخش، عماد شه بخش و کاران فیروزی در شهرهای مریوان، تهران، رودسر، اصفهان، یزد، زاهدان، پیرانشهر، اشنویه و پاوه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. تا لحظه تنظیم این خبر، از آخرین وضعیت این شهروندان اطلاعی در دسترس نیست. (هرنا، چهارآذر۱۴۰۱)

 

بیخبری از وضعیت یک کودک بازداشتی بلوچ توسط نیروهای امنیتی در زاهدان با گذشت ۴۵ روز

روز ۲۲ مهرماه ۱۴۰۱، بیخبری از وضعیت یک کودک بلوچ که هویت آن حسام ریگی» معروف به (چنگیز) ۱۷ ساله فرزند مجید ساکن منطقه چهار راه رسولی زاهدان توسط نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. از محل نگهداری این کودک بازداشتی تا لحظه تنظیم گزارش اطلاعی در دسترس نیست. (هرنا،هفت آذر۱۴۰۱)

٢٥ شهروند از جمله ٥ کودک، در آبدانان بازداشت و ربوده شده‌اند

روز سه‌شنبه ۸آذر۱۴۰۱، از بازداشت ۲۵ شهروند اهل آبدانا از توابع استان ایلام، طی ۱۱ روز گذشته خبر داده است.که ۵ نوجوان زیر ۱۸ سال نیز در میان بازداشت‌شدگان قرار دارند. دختر نوجوان ۱۶ ساله‌ای به نام “سونیا شریفی” یکی از بازداشت‌شدگان آبدانان است.همچنین  یک نوجوان دیگر به نام امیرحسین موسوی ١۶ ساله، و همچنین محمد قاسمی،رامین سلمانی،یاسر انصاری،ابوذر خلیلی و پوریا محمدزاده، دیگر شهروندان بازداشت شده هستند که هم‌زمان با سونیا شریفی بازداشت شده‌اند. رامین صیدی و روح‌الله رحیمی، دوتن دیگر از شهروندان اهل آبدانا که در تاریخ ۲۶آبان۱۴۰۱ توسط نیروهای حکومتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند. (ایران ویر،دهم آذر۱۴۰۱)

شهرستان شفت؛ بازداشت ۳ شهروند از جمله دو نوجوان به دلیل “شعارنویسی”

فرمانده انتظامی شهرستان شفت از شناسایی و بازداشت ۳ تن از جمله  متهمان این پرونده که یک مرد ۲۱ ساله دو دختر نوجوان ۱۶ و ۱۷ ساله به دلیل آنچه که ” شعار نویسی و رفتارهای هنجارشکنانه” عنوان کرده، خبر داد که پس از تشکیل پرونده در اختیار مراجع قضائی قرار گرفتند.”در این گزارش به هویت این شهروندان اشاره ای نشده است (هرانا،دهم آذر۱۴۰۱)

اعتراضات سراسری؛ بازداشت ۲ شهروند از جمله یک نوجوان

طی روزهای اخیر یزدان حاصلی، نوجوان  ۱۵ ساله در آبدانان و بهمن کریمی در دهگلان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروندان و محل نگهداری ان ها اطلاعی در دست نیست. (هرانا،هجدهم آذر۱۴۰۱)

اعتراضات سراسری؛ بازداشت دو نوجوان و در آبدانان و تهران

چهارشنبه ۱۶ آذرماه محمدیوسف محمدزاده، نوجوان ١۶ ساله و اشکان نصرتیان، ۱۵ ساله در آبدانان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان در دست نیست. (هرانا،بیست ویکم آذر۱۴۰۱)

اعتراضات سراسری؛ بازداشت  ۲شهروند نوجوان

شایان آذرنوش و رضا آذرنوش، دو نوجوان ۱۶ ساله روز پنجشنبه ۱۷ آذر در دهدشت و عزت الله جعفری روز چهارشنبه ۱۶ آذر در اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. این دو نوجوان پسرعموهای پدرام آذرنوش، از جان باختگان اعتراضات سراسری اخیر در دهدشت هستند که توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. خانواده این نوجوانان تاکنون موفق به کسب اطلاعاتی در خصوص محل نگهداری آنان نشدند.” (هرانا،بیست ویکم آذر۱۴۰۱)

اعتراضات سراسری؛ گزارشی از بازداشت ۳ شهروند در زاهدان و شیراز

روز جمعه ۱۱ آذرماه ۱۴۰۱، سه شهروند از جمله دو نوجوان با اسامی مسلم بازانزهی، صادق بارانزهی و مهدی دهقانی در زاهدان و شیراز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.  علیرغم پیگیری های خانواده تاکنون اطلاعی از وضعیت آنها در دست نیست. (هرانا،بیست ودوم آذر۱۴۰۱)

بازداشت دو نوجوان به دلیل آنچه “هتک حرمت به لباس روحانیون” عنوان شده

خبرگزاری هرانا – فرمانده انتظامی شهرستان فومن از بازداشت دو نوجوان به دلیل آنچه “هتک حرمت به لباس روحانیون” عنوان کرد، خبر داد.به نقل از مهر، دو نوجوان ۱۶ و ۱۷ ساله در شهرستان فومن بازداشت شدند. در این گزارش به هویت و محل نگهداری این دو نوجوان اشاره نشده است. (هرانا،بیست وچهارم آذر۱۴۰۱)

تداوم بازداشت یک نوجوان ۱۶ ساله در مهاباد

زکریا خضرپور، نوجوان ١۶ ساله پس از گذشت یک ماه از دستگیری توسط نیروهای امنیتی در مهاباد، همچنان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا،سی آذر۱۴۰۱)

اعتراضات سراسری؛ گزارشی از بازداشت و آزادی ۲ نوجوان در قوچان

ثمین خان زاده و نسیم خان زاده دو خواهر نوجوان ساکن قوچان در جریان اعتراضات سراسری بازداشت شدند. ثمین خان زاده پس از یک ماه و نسیم خان زاده پس از ساعاتی آزاد شدند. تا لحظه تنظیم این گزارش از اتهامات مطروحه علیه این دو نوجوان اطلاعی در دست نیست. (هرانا،سی آذر۱۴۰۱)

 


زندان و زندانی (ضرب و شتم، بهداشت زندان، درمان و…..)

 

 

اعدام

افزایش احکام سنگین علیه معترضان انقلابی، همزمان با ریزش نیروهای نظامی حکومت

سایت ایران اینتر نشنال خبر داد که در کیفرخواست شماری از نوجوانان بازداشت شده زیر ۱۸ سال از جمله امین مهدی شکراللهی، آرین فرزام نیا و امیر مهدی جعفری اتهام «محاربه و افساد فی الارض» تعیین شده که می‌تواند برای آنان مجازات اعدام به دنبال داشته باشد. (ایران اینتر نشنال،سیزدهم آذر۱۴۰۱)

سه بار«اعدام مصنوعی» سهند نورمحمدزاده برای اعتراف اجباری

سهند نورمحمدزاده، از بازداشتی های اعتراضات اخیر، در دوران بازداشت و بازجویی سه بار توسط بازجوها «اعدام مصنوعی» شده است. ایران‌وایر» ۲۶ آبان۱۴۰۱، که رییس شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب، قاضی «علی مظلوم»، سهند نورمحمدزاده را به اعدام محکوم کرده است.مبنای صدور این حکم یک فیلم بوده است که در آن سهند نورمحمدزاده تلاش می‎کند گاردریل میان بزرگراه را بکند. (ایران ویر،پانزدهم آذر۱۴۰۱)

سازمان حقوق بشر ایران فهرستی از ۳۹ فرد در خطر اعدام منتشر کرد؛ کشته‌شدگان: دست‌کم ۴۶۹ تن

شنبه ۲۶ آذر در جدیدترین گزارش آماری خود خبر داد شمار کشته‌شدگان خیزش مردمی علیه جمهوری اسلامی به دست‌کم ۴۶۹ شهروند، از جمله ۶۳ کودک و ۳۲ زن رسیده است. این سازمان همچنین فهرستی از دست‌کم ۳۹ فرد که در خطر صدور یا اجرای احکام اعدام قرار دارند، منتشر کرد.بر اساس آخرین آمار سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، کشته‌شدگان تا امروز از ۲۵ استان مختلف گزارش شده‌اند و بیشترین کشته‌ها به ترتیب از استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کردستان، تهران و مازندران هستند.(ایران اینتر نشنال، ۲۸آذر )

 

 

 


کودکان کار

حضور ۱۴ هزار کودک کار در خیابان های تهران

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی از افزایش تعداد کودکان کار در تهران خبر داده و تعداد کودکان کار این شهر را ۱۴ هزار تن برآورد کرد. با اشاره به افزایش تعداد کودکان کار و خیابان در تهران گفت:در حال حاضر ۵۰۰ کودک بدسرپرست و بی سرپرست کار و خیابان در ۲۰ مرکز نگهداری از کودکان بهزیستی در سراسر کشور نگهداری می شوند. (هرانا،دهم آذر۱۴۰۱)

گفته احمدی صدر دبیر قرارگاه اجتماعی شهر تهران دربارع کودکان کار

در این زمینه طی سال گذشته ۳۲ بار طرح جمع‌آوری این کودکان توسط برخی دستگاه‌ها اجرا شد، اما نتیجه‌ای نداشت و در واقع طرح شکست خورد. احمدی صدر دبیر قرارگاه اجتماعی شهر تهران درباره اخرین اقدامات شهرداری برای رسیدگی و ساماندهی کودکان کار و خیابانی اظهار کرد:وی با بیان اینکه طبق قانون، شهرداری تهران هیچ وظیفه‌ای در ارتباط با کودکان کار و خیابانی ندارد،(افتاب نیوز،بیست و نهم آذر۱۴۰۱)

 

 

 


آموزش و پرورش

مدارس سمپاد” عامل کشف و پرورش استعداد دانش‌آموزان یا ابزاری برای توسعه ناعدالتی آموزشی؟!

مدارس سمپاد در طول سال‌ها فعالیت، در برخی از موارد از مسیر اصلی خود منحرف شده‌اند؛ انتقادات درباره جداسازی دانش‌آموزان در مدارس سمپاد را در ۴ دسته شناسایی دانش‌آموزان تیزهوش، تمرکز سمپاد بر شهرهای برخوردار و به‌روی قشر برخوردار و روش کاری تقسیم کرد. (تسنیم ،دهم آذر۱۴۰۱)

افزایش واکنش‌ها به فرستادن کودکان معترض به کانون‌های اصلاح و تربیت: «جنایت» است

سخنان وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی مبنی بر فرستادن کودکان معترض به کانون‌های اصلاح و تربیت با انتقادهای زیادی از سوی پزشکان، روانپزشکان، و فعالان حقوق کودک روبرو شده است.دکتر عطاری این اقدام را خلاف تمام کنوانسیون‌های بین‌المللی و «جنایت دیگری در حق کودکان ایرانی» دانست. (ایران اینتر نشنال ،سیزدهم  آذر۱۴۰۱)

تکرار دوباره مسمومیت دانش آموزان دختر در قم / اینبار 51 دختر مسموم شدند

روابط عمومی آموزش و پرورش قم اعلام کرد: ۵۱ دانش آموز هنرستان دخترانه نور قم صبح  سه شنبه با علائم مسمومیت تنفسی توسط اورژانس به دو بیمارستان این استان منتقل شدند. منشا هنوز مشخص نیست و کارشناسان درحال بررسی آن هستند. (رکنا ،بیست و دوم  آذر۱۴۰۱)

طی یک سال گذشته ۷۸۰ هزار کودک در ایران از تحصیل بازمانده اند

وزیر آموزش و پرورش از ۷۸۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل، در یک سال گذشته در کشور خبر داد. به گفته او تراکم دانش آموزان در مناطق حاشیه شهری به حدی بالا است که می‌تواند به کاهش کیفیت آموزش منجر شود. وزیر آموزش پرورش با بیان اینکه “نیاز به ساخت مدارس بیشتر در حاشیه شهرها وجود دارد”، گفت: ”نوری به دلیل “بودجه کم از کمبود ۴۰ هزار نیروی پرورشی” خبر داد و گفت: “در حال حاضر ۱۹،۲ درصد مدارس نیاز به بازسازی و نوسازی دارند.” (ووآ نیوز ،بیست ویکم  آذر۱۴۰۱)

 

 

 


کودک‌آزاری،

کودک‌همسری

 


خشونت علیه کودکان و نوجوانان

کودکان کشته شده

به دلیل سر دادن شعارهای اعتراضی؛ ضرب و شتم و اخراج یک دانش آموز در کرج

روز یکشنبه ۸ آبان، شماری از دانش آموزان در دبیرستان سمیعی فردیس کرج اقدام به سر دادن شعارهای اعتراضی میکنندسپس رزیتا شیرنسب، مدیر آموزشگاه یکی از دانش آموزان به نام حنانه صفری را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و اخراج میکند.

.در پی این اقدام یکی از دانش آموزان توسط مدیر مدرسه مورد ضرب و شتم قرار گرفته و سپس اخراج می شود(هرانا،یک آذر۱۴۰۱)

اعتراض‌های ایران؛ در ایذه چه گذشت؟

عصر روز گذشته (۲۵ آبان) و در دومین روز اعتصابات سراسری سه روزه در ایران، به گفته شاهدان عینی و گزارش‌های شهروندان، مردم معترض در شهر ایذه به خیابان آمده بودند که «ماموران امنیتی» به سوی «مردم» در خیابان تیراندازی کرده که به گفته رسانه‌های دولتی تاکنون دست‌کم ۹ نفر از جمله دو کودک ۹ و ۱۴ ساله به نام‌های کیان پیرفلک و سپهر مقصودی جان باخته‌اند. (بی بی سی،یک آذر۱۴۰۱)

مراسم خاکسپاری کیان پیرفلک؛ جزئیات هولناک از زبان مادر او: «دروغ می‌گویند کار تروریست‌هاست،‌ ماشین ما را به رگبار بستند»

مراسم خاکسپاری کیان پیرفلک،‌ کودک کشته شده در اعتراضات شهر ایذه امروز در روستایپرچستان‌گورویی‌شهرستان ایذه در استان خوزستان با حضور جمعیت انبوهی برگزار شد.زینب مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک در مراسم خاکسپاری او جزئیاتی از زمانی که «نیروهای لباس شخصی» ماشین‌‌ آنها را در مسیر برگشت به خانه‌شان در ایذه به رگبار بستند بازگو می‌کند. (بی بی سی،یک آذر۱۴۰۱)

مهدی کابلی، کودک ۱۵ساله در گرگان که در اثر ضرب و جرح ماموران به کما رفته بود جان باخت

یک کودک ۱۵ ساله به نام مهدی کابلی کفشگیری در گرگان که در اثر ضرب و جرح ماموران حکومت در جریان اعتراضات به کما رفته و در بیمارستان بستری شده بود، جان باخت.بر اساس گزارش رسیده به ایران اینترنشنال، خاکسپاری این کودک به دلیل فشارهای امنیتی در سکوت خبری برگزار شد. (ایران اینترنشنال،چهار آذر۱۴۰۱)

تائید مرگ دو نوجوان ۱۶ ساله دیگر در کامیاران و شیراز: رضا کاظمی و ماهک هاشمی

ماموران امنیتی و انتظامی موجب مرگ دو نوجوان ۱۶ ساله دیگر شده‌اند. رضا کاظمی و ماهک هاشمی در کامیاران و شیراز کشته شدند. رضا کاظمی بعد از شش روز بستری بودن در بیمارستان، روز یکشنبه ۶ آذر جان باخت. رضا کاظمی در اعتراضات هفته پیش، سی آبان در اطراف کامیاران هدف گلوله جنگی قرار گرفته بود. ماهک (مائده) هاشمی پنجشنبه سه آذر از سوی ماموران مورد حمله قرار می‌گیرد و براثر ضربات باتوم جان می‌دهد. (ایران اینترنشنال،نهم آذر۱۴۰۱)

هرانا: تعداد کشته‌شدگان اعتراضات ایران به ۴۵۹ تن رسید

از آغاز اعتراضات سراسری در ایران در ۲۶شهریور تا روز چهارشنبه۹آذر، دست‌کم ۴۵۹ تن از مردم معترض در جریان این اعتراضات کشته شده‌اند، که از این تعداد حداقل ۶۴ نفر کودک و نوجوان زیر هجده سال بودند. همچنین از شناسایی هویت ۳ هزار و۴۴۶ تن از معترضان بازداشت شده خبر داد.براساس پی‌گیری‌ها، تحقیقات و احراز هویت‌ها هم تا‌کنون در جریان اعتراضات، حداقل ۳۷۸ نفر در ۲۲ استان ایران کشته شدند. (هرنا،دوازدهم آذر۱۴۰۱)

قتل ناموسی دختر ۱۷ ساله اهوازی به دست پدرش

ساعت ۲۰ غروب روز جمعه ۱۱ آذرماه مردی  ۴۵ ساله اهل و ساکن کوی علوی اهواز با در دست داشتن یک چاقوی خون آلود خود را به یکی از کلانتری های این شهرستان معرفی کرد و  بیان داشت فرزندش به نام معصومه که حدودا ۱۷ساله است را به دلیل مسائل ناموسی با سلاح سرد چاقو به قتل رساندو در یک ملحفه پیچیده و در منزل شیخمان واقع در خیابان کردونی انداخته و خود را به کلانتری معرفی، کرده . (رکنا،سیزدهم آذر۱۴۰۱)

ضرب‌وشتم یک دانش‌آموز دختر مقابل دادگستری آبدانان

تیام شاهمرادی» فرزند «مهدی شاهمرادی» از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری مردم در شهر آبدانان درشامگاه شنبه ۱۲آذر، که مقابل دادگستری این شهر تحصن کرده بود،توسط نیروهای حکومتی مورد ضرب‌وشتم قرار گرفت. (رکنا،پانزدهم آذر۱۴۰۱)

خانواده رحمانی‌پور: ایلیاد نه افسرده بود و نه مشروب می‌خورد، معترض بود

روز سه‌شنبه هشتم آذر ۱۴۰۱، «ایلیاد رحمانی‌پور»، نوجوان ۱۷ ساله اهل فیروزآباد در استان فارس که بیمار هم بود، ناپدید می‌شود. با پی‌گیری‌های خانواده، سه روز بعد  او در نزدیکی ترمینال مسافربری شهر، در حالی‌که چند لیوان یک‌بار مصرف و چند قرص در اطرافش بوده است، پیدا می‌شود؛ گویی که با مصرف هم‌زمان مشروب و قرص، خودکشی کرده است.خانواده ایلیاد اما می‌گویند این یک صحنه‌سازی است و ایلیاد نه هرگز نشانه‌ای از خودکشی داشته و نه اهل مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی بوده بلکه فقط معترض بوده است. (هرنا،پانزدهم آذر۱۴۰۱)

خشونت خانگی؛ مردی در کرج همسر و فرزندخوانده خود را به قتل رساند

روز دوشنبه ۷ آذر ماه ۱۴۰۱، مرد سالخورده ای در تماس با پلیس کرج از قتل همسر و فرزند خوانده ۶ ساله خود خبر داد. مرد دلیل قتل را چندی پیش اختلافاتی بینشان شکل گرفت و از سوی دیگر دچار اختلاف مالی هم شده بودن بیان کرده. وی بازداشت بسر میبرد و با دستور بازپرس جنایی، تحقیقات درباره سلامت و روانی او و انگیره اش از قتل ادامه دارد. (هرانا  ،شانزدهم  آذر۱۴۰۱)

قتل و تعرض به یک کودک ۳ ساله در مشهد

یک مرد جوان در مشهد دختری ۳ ساله را  مورد تعرض قرار داده و سپس به قتل رساند. متهم به قتل در بازداشت بسر میبرد. (هرانا،شانزدهم آذر۱۴۰۱)

 

تنبیه بدنی یک دانش آموز در مرودشت

، روز دوشنبه ۱۴ آذرماه ۱۴۰۱، یک دانش آموز در شهرستان مردودست در استان فارس توسط یکی از معلمان خود مورد تنبیه بدنی قرار گرفته است. (هرانا،هفدهم آذر۱۴۰۱)

 

از قتل دختربچه ۹ ساله توسط مادر

ساعت ۱۲:۴۵ پس از دریافت گزارش از مرجع انتظامی در ارتباط با وقوع یک فقره قتل، بلافاصله در محل حادثه حاضر و با جنازه یک دختربچه ۹ ساله که بر اثر ضربه چاقو به قتل رسیده بود، مواجه شدند.پدرمقتول در بازجویی‌های اولیه همسرش را مظنون اصلی این حادثه معرفی کرده است. تحقیقات تکمیلی در ارتباط با این قتل ادامه دارد(ایلنا،نوزدهم آذر۱۴۰۱)

یوتا خاکزاد 14 ساله کیست؟ / هکلاسی هایشان در کوچه خلوت او را کشتند

روز گذشته درگیری بین 3 دانش آموز منجر به قتل یکی از آنها شد.یکی از متهمان قتل مدتی قبل به دلیل رفتارهای انضباطی از مدرسه اخراج شده بود.اما ظاهرا از قبل با مقتول جر و بحث و مشاجره داشتند.  با هم درگیرشدند که در جریان درگیری با چاقو به او چند ضربه وارد کردند.ضربات کاری در نهایت منجر به قتل نوجوان 14 ساله شد.رسیدگی به این پرونده در دستور کار قضایی قرار دارد(رکنا،بیست و سوم ، آذر۱۴۰۱)

مدیر کمپین حقوق‌بشر ایران: یک دانش‌آموز بعد از تجاوز ماموران امنیتی جان باخت

هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر ایران، نوشت که ماموران یک دختر ۱۴ ساله در تهران را به دلیل برداشتن حجاب در مدرسه از طریق دوربین‌ها شناسایی و بازداشت کرده و او پس از بازداشت با پارگی شدید واژن به بیمارستان منتقل شده و در آنجا جان باخته است(ایران اینتر نشنال،بیست و نهم ، آذر۱۴۰۱)

 

 


خودکشی کودکان و نوجوانان

عرشیا امام‌قلی‌زاده نیز پیش از خودکشی، در زندان شکنجه شده بود

عرشیا امام‌قلی‌زاده علمداری»، نوجوان ۱۶ ساله، چند روز پس از آزادی از زندان به قید وثیقه، خودکشی کرد.عرشیا در جریان اعتراضات اخیر به دلیل عمامه‌پرانی در هادی‌شهر آذربایجان شرقی بازداشت وتحت شکنجه ماموران حکومتی قرار گرفته بود پس از ۱۰ روز، با تلاش پدرش به قید وثیقه آزاد شده بود. او روز ۶آذر به خاک سپرده شد. یکی از اعضای خانواده وی درباره مرگ وی گفت: عرشیاتنها نوجوانی نیست که پس از بازداشت در اعتراضات اخیر اقدام به خودکشی کرده و جان باخته است. (ایران ویر،دوازهم آذر۱۴۰۱)

 

 


بیماری‌های کودکان و نوجوانان

۷ هزار کودک خوزستانی به دلیل علائم تنفسی طی کمتر از ۱۰ روز اخیر به بیمارستان مراجعه کردند

حبیب حی‌بر، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام کرد در فاصله ۱۵ تا ۲۶ آذرماه، هفت هزار کودک زیر ۱۲ سال بر اثر تنگی نفس و آنفلوانزا به مراکز درمانی مراجعه کردند. او افزود از این تعداد پنج هزار و ۹۰۰ نفر به صورت سرپایی درمان و هزار و ۱۰۰ کودک در بیمارستان بستری شدند(ایران ویر،بسیت و نهم آذر۱۴۰۱)