خطای پزشکی، جان دختر ١٣ ساله کُرد را گرفت

فرستنده: محمد رضا برزگر ( Mohammadreza Barnegat )

یک دختر ١٣ ساله کُرد به دلیل خطای پزشکی در بیمارستان بوعلی در شهر مریوان، جان خود را از دست داد.

سنور دژهمت ١٣ ساله فرزند رشید و ساکن شهر مریوان که دو سال پیش دچار سرماخوردگی شده بود به دلیل تزریق اشتباه آمپول پنی‌سیلین بی‌هوش و جان خود را از دست داده بود.

پدر سنور دژهمت طی مصاحبه‌ای با روزنامه “شهروند” اعلام کرده است: یک روز وقتی از سر کار به خانه آمدم متوجه شدم سنور دچار سرماخوردگی شده او را به بیمارستان بوعلی مریوان بردم. پزشک برای دخترم پنی‌سیلین تجویز کرد. داروها را از داروخانه گرفتم و دوباره به پزشک مراجعه کردم تا داروهایی را که گرفته بودم ببیند. پزشک نگاهی به داروها کرد و گفت همین الان آمپولی را که تجویز کرده‌اند باید تزریق کنیم. به قسمت تزریقات بیمارستان رفتیم.  پرستار آمپول پنی‌سیلین را بدون تست تزریق کرد و گفت که احتیاجی به تست نیست.

سنور دژهمت

رشید دژهمت افزود: به خانه برگشتیم.  ١٠دقیقه نگذشته بود که سنور ناگهان بی‌هوش شد و روی زمین افتاد. خیلی سریع او را با خودروی یکی از همسایه‌ها به بیمارستان بوعلی بردیم.  وقتی پزشک بیمارستان دخترم را معاینه کرد گفت هرچه سریع‌تر باید او را در ‌آی‌سی‌یو بستری کنیم. گیج شده بودم دخترم فقط یک سرماخوردگی داشت و حالا در مدت چندساعت کارش به اتاق آی‌سی‌یو کشیده بود. وقتی از دخترم ام‌.آر.‌آی گرفتند مشخص شد او دچار تشنج شده و به همین علت خونریزی مغزی کرده است.

پدر سنور در ادامه گفته است: پس از ٤ روز، دخترم به بیمارستانی در همدان منتقل شد و ٢ماه تمام تحت‌نظر پزشکان قرار داشت، اما به دلیل تزریق اشتباه پنی‌سیلین کلیه‌های خود را نیز از دست داده بود.

رشید دژهمت به دلیل تنگدستی برای تامین هزینه درمان و جراحی دخترش منزل مسکونی خود را فروخته بود.

پدر سنور از پزشک و پرستار و مسئول داروخانه شکایت کرده تا پاسخگوی مرگ دخترش باشند.

پیشتر نیز دختر ٦ ساله‌ی روستای “کلکه” به نام شوخان براخاصی به سبب تزریق آمپول چینی در درمانگاه دیواندره، بینایی خود را از دست داده بود.

سال گذشته نیز، یک شهروند کُرد ٤٢ ساله به نام امجد امجدی که دربیمارستان بوعلی شهر مریوان تحت مراقبت پزشکی بود، به دلیل کمبود امکانات و قصور کادر درمانی جان خود را از دست داد.

همچنین در اواخر مردادماه امسال، زنی ٤٢ ساله با اسم “ف، م”، در نتیجه‌ی تزریق خون فاسد شده در بیمارستان “بوعلی” شهرستان مریوان و انتقال به بیمارستان “فجر”، جان خود را از دست داد.

درپی این رویدادها، “امید کریمیان” نماینده‌ی مردم شهرهای “مریوان و سروآباد” به خبرگزاری‌های داخلی اعلام کرده بود:” مشکل کادر پزشکی در بیمارستان‌های شهرستان مریوان که تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی استان کُردستان قرار دارد موضوع تازه‌ای نیست و رویداهای مشابه با این رویداد طی چند سال اخیر تکرار شده است”. آژانس کردپا 19 مهرماه