انجمن صنفی معلمان کردستان: حملات به مدارس دخترانه «سازمان‌دهی‌شده» و «کودک‌کشی» است

21.01.1402 رادیو فردا

انجمن صنفی معلمان کردستان در بیانیه‌ای با تأکید بر «سهل‌انگاری عامدانۀ» نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در شناسایی و معرفی عاملان و آمران مسمومیت‌های مشکوک در مدارس دخترانه سقز و دیگر شهرهای ایران، این مسمومیت‌های زنجیره‌ای را شدیداً محکوم کرد.

در این بیانیه که روز دوشنبه ۲۱ فروردین منتشر شد آمده است: «گستردگی و تداوم» این مسمومیت‌های زنجیره‌ای در کنار «عدم کنترل و اشراف نهادهای عریض و طویل امنیتیِ» جمهوری اسلامی گواهی است بر این‌که این «حملات جنایتکارانه» به‌ویژه در مدارس دخترانه، به شکل «کاملاً سیستماتیک و سازمان‌دهی‌شده» در جریان است.

تداوم این مسمومیت‌های گسترده در مدارس شهرهای مختلف ایران در شرایطی است که به گفته این انجمن صنفی، «حاکمیت مدعی اشراف اطلاعاتی بر داخل و خارج مرزهاست».

انتشار این بیانیه یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که چندین مدرسه دخترانه در سقز و دیگر شهرهای ایران با بروز مسمومیت‌های مشکوک در میان دانش‌آموزان دختر روبه‌رو شدند.

روز یکشنبه همچنین منابع حقوق بشری از جمله «هه‌نگاو» گزارش دادند یک دانش‌آموز ۱۶ ساله اهل کامیاران به نام «کارو پشابادی» که اسفند پارسال – در اوج زنجیره مسمومیت‌های چند ماهه اخیر – در مدرسه‌ای در تهران مسموم شده بود، حدود سه هفته پس از انتقال به بیمارستان میلاد در پایتخت جان باخت.

انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) با اشاره به آن‌چه «کودک‌کشی» در مدارس خوانده است، تأکید کرده که عاملان این مسمومیت‌ها از «چنان پشت‌گرمی و حمایتی از سوی آمران برخوردار گشته‌اند که پس از گذشت پنج ماه از شروع آن هنوز بدون واهمه – و ظاهراً بدون هیچ‌گونه سرنخی؟!! – به نقش‌آفرینی در انجام اعمال رذیلانۀ خود مشغول هستند».

این انجمن صنفی با برشمردن مواردی چون «گفته‌های غیرمنطقی مسئولان بی‌کفایت» جمهوری اسلامی، «واکنش‌های طنزگونۀ حاکمیت در قبال جان دانش‌آموزان و امنیت روانی و جسمی آنان» و نیز «نحوۀ خبررسانی در رسانه‌های حاکمیت»، از «برخوردهای خودسرانه و غیرقانونی نیروهای انتظامی و امنیتی» با والدین دانش‌آموزان و معلمان و مردم معترض نیز به‌شدت انتقاد کرده است.

بروز مسمومیت‌های مشکوک زنجیره‌ای در مدارسِ عمدتاً دخترانه ایران از اوایل آذرماه ۱۴۰۱ آغاز شد و در اواخر بهمن و در طول اسفند، امنیت روانی جامعه را به‌شدت مختل کرد و به ایجاد هراس در میان خانواده دانش‌آموزان دامن زد.

به‌رغم گذشت چند ماه از آغاز بروز این مسمومیت‌های گسترده، هنوز عواملی که در بروز این مسمومیت‌ها نقش دارند، ماهیت آن‌ها و نیز روشی که عاملان برای مسموم‌سازی از آن استفاده می‌کنند، نامشخص و مشکوک مانده است.

مسئولان و نهادهای جمهوری اسلامی نه تنها از ارائه پاسخ شفاف و قانع‌کننده به والدین دانش‌آموزان طفره رفته‌اند، بلکه تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از شهرهای مختلف حاکی است که نیروهای انتظامی و نیز «لباس‌شخصیِ» حکومت با تجمع خانواده‌های نگران در برابر مدارس یا اداره‌های آموزش و پرورش به شکل امنیتی و خشونت‌آمیز برخورد کرده‌اند.

در ویدئویی که اسفندماه پارسال از تجمع والدین در مقابل یکی از مدارس دخترانه تهران منتشر شد، یک نیروی لباس شخصی دیده می‌شود که با حمله به سمت یک مادر معترض، موهای او را از پشت می‌گیرد و اقدام به کشیدن او می‌کند؛ برخوردی که به خشم افکار عمومی دامن زد و حتی واکنش انتقادآمیز برخی مسئولان حکومتی از این نحوه برخورد با والدین نگران را به دنبال داشت.

معاون وزیر کشور دانش‌آموزان را به «تمارض» متهم کرد

در همین حال، معاون امنیتی وزیر کشور روز دوشنبه مدعی شد که بروز مسمومیت‌های مشکوک در مدارس در سال جدید، «بسیار محدود» و ناشی از «تمارض و شیطنت» دانش‌آموزان «برای تعطیل کلاس‌های درس» بوده است.

این ادعا در شرایطی مطرح می‌شود که به گزارش رسانه‌های رسمی ایران، تنها تا پیش از ظهر ۱۹ فروردین دست‌کم «۴۰۰ دانش‌آموز دختر» در استان اردبیل به بروز مسمومیت‌های مشکوک جهت مداوا با اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند.

مجید میراحمدی، معاون امنیتی-انتظامی وزیر کشور، همچنین شماری از دانش‌آموزان را به استفاده از «گاز فلفل» متهم کرد. به گفتۀ او، این افراد شناسایی شده‌اند و «قطعاً با آن‌ها برخورد خواهد شد». این مسئول حکومتی تهدید کرده است که حتی در صورت لزوم، این افراد به «دستگاه قضایی» معرفی می‌شوند.

رئیس کارگروه ویژه حقیقت‌یاب مسمومیت‌ها نیز روز ۱۸ فروردین گفته بود دانش‌آموزان خودشان باید در مدارس «از خود مراقبت کنند».

انجمن صنفی معلمان کردستان در بیانیه اخیر خود ضمن هشدار درباره «پیامدهای بیولوژیکی و تبعات ویرانگر» این مسمومیت‌های زنجیره‌ای در آینده، نهادها و مقام‌های جمهوری اسلامی را نسبت به بیان «سخنان نابخردانه و نسنجیده» برای توجیه این مسمومیت‌ها و «بی‌تفاوتی» در برابر جان شهروندان و دانش‌آموزان مسئول دانسته و بر ضرورت «شفاف‌سازی و پاسخ‌گویی» هرچه سریع‌ترِ مسئولان در این زمینه تأکید کرده است.

میراحمدی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود مدعی ادامه فعالیت‌های آموزشی در کشور در «آرامش کامل» شده است.

طرح این مدعا نیز در شرایطی است که کمتر از یک هفته پس از بازگشایی مدارس در سال جدید و به‌ویژه از روز ۱۹ فروردین، بروز مسمومیت‌های مشکوک در مدارس دخترانه شهرهای مختلف ایران تشدید شده است.

بروز این مسمومیت‌ها در شماری از مدارس دخترانه سقز همچنین به شکل‌گیری اعتراضات مردمی با شعار «مرگ بر خامنه‌ای» در سطح این شهر منجر شد.

بنابر اعلام مقامات رسمی جمهوری اسلامی از جمله به گفته سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، در طول این مدت دست‌کم ۱۳ هزار دانش‌آموز دختر در پی مسمومیت‌های مشکوک با گاز به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل شدند.

پیشتر، رسانه‌ها و منابعی در داخل ایران احتمال داده بودند که مسمومیت‌ها اقدامی «سازمان‌یافته» از سوی اسلامگرایان افراطی برای خانه‌نشین‌کردن دختران است؛ نظیر اتفاقی که با قدرت‌گیری دوبارۀ طالبان در افغانستان در حال رخ‌دادن است.