وضعیت بغرنج معلمان خرید خدمات؛ چگونه حکومت بحران آموزشی در بلوچستان آفرید

26.01.1402 کمپین فعالین بلوچ

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، پس از انتشار گسترده وضعیت بد آموزشی بلوچستان، کمبود چند هزار معلم و کمبود فضای آموزشی این مساله باعث ایجاد فشار بر مسئولان حکومتی شد.

از این رو حکومت برای حل مشکل معلمان و فضای آموزشی به جای انجام یک برنامه اصولی به سمت پروژه ای به نام معلم خرید خدمات رفت.

این معلمان که عمدتا افرادی دارای عدم آموزش تربیت معلمی و صرفا افرادی با مدرک دیپلم و …توسط موسسات شخصی و شرکت های آموزشی در یک پروسه غیر استاندارد استخدام شدند.

از آنجایی که حکومت نمی خواست آنها را رسما جذب آموزش و پرورش کند از شرکت های خصوصی بهره گیری کرد.

حکومت به شرکت های خصوصی بودجه هایی تحویل داد و در عوض این شرکت ها اقدام به استخدام فله ای معلمان نمودند و کل هدف این بود که آمار نبود معلم که باعث ایجاد سر و صدای رسانه ای شده بود را از بین ببرند نه اینکه وضعیت آموزشی را بهبود دهند.

شرکت های خصوصی به جای اینکه به مساله آموزش اهمیت دهند به سراغ پر کردن ظاهری خلأ آموزشی رفتند، و از طرفی چون هدفشان درآمد مالی شرکتهایشان بود از پول ناچیز دریافتی آموزش و پروش برای معلمان کاسته و برای خود ذخیره سازی کردند.

همزمان معلمان خرید خدماتی که آموزش کمی داشتند نه تنها بخاطر حقوق کم و ضعف آموزشی نتوانستند مساله تحصیل دانش آموزان بلوچ را حل کنند بلکه یک معضل جدید به نام دانش آموزان بی سواد در بلوچستان ایجاد شد.

در کنار آن با تغییر سبک آموزشی به جای «نمره دهی» به «امتیاز دهی؛خوب و متوسط و…» دانش آموزانی که حتی نوشتن نام خود را بلد نبودند به سالهای بالاتر فرستاده شدند، این موضوع همزمان یک بحران بزرگ آموزشی ایجاد کرد و از طرفی بار حکومت را با آمار سازی های نادرست سبک کرد.

اکنون بلوچستان دارای صدها معلم خرید خدمات است، که باز بخشی از این معلمان تفکیک شدند و به عنوان معلمان «معین» یعنی یاور معلمان خرید خدمات در نظر گرفته شدند.

معلمان معین وضعیتشان از معلمان خرید خدمات نیز بدتر هست و نه تنها حقوقی برای ماه ها دریافت نمیکنند بلکه هیچ مزایایی هم ندارند.

اینگونه شد که حکومت اعلام میکند ما وضعیت آموزشی بلوچستان را رسیدگی کردیم، اما چنان بحران آموزشی و بی سوادی با داشتن مدرک تحصیلی در جامعه بلوچستان ترویج یافته که باعث نگرانی خانواده ها و مردم شده است.